Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det här?

Produkter
(logga in för att koppla)
fet.. billigt med filter också ;D

galet ljusstark.. nån som har någon uppfattning av vad den kan kosta? den ser ju inte så värst billig ut ;D
 
Hittade en på ebay som just nu ligger på c:a 115 USD. Den är ljusstark men uppenbarligen inte speciellt skarp - såvitt jag kan se på bilderna jag hittat går den inte ens att blända ner, men det verkar konstigt.

Norske naturfotografen Björn Rörslett som nämndes tidigare i tråden verkar gilla denna typ av optik. Såvitt jag förstår använder han den just för det extremt korta skärpedjup man får med f/0,75.

Vore kul att testa, men förmodligen inte så användbart i praktiken ... :)
 
Den gula mackapären som ligger bredvid ser närmast ut som en GPS mottagare... undras vad han använder den till ?
 
PITCH skrev:
Den gula mackapären som ligger bredvid ser närmast ut som en GPS mottagare... undras vad han använder den till ?

Antagligen för att "exakt" registrera positionerna för sina bilder.
Det är som sagt en GPS, en Garmin Etrex.
 
Carl Hellman skrev:
du har inte lust att förklara hur man räknar ljusstegen under 1?
På samma sätt som över 1. Det är inget magiskt med 1, det är fortfarande en faktor roten ur 2 (√2) mellan varje steg.

4,0 / √2 = 2,8
2,8 / √2 = 2,0
2,0 / √2 = 1,4
1,4 / √2 = 1,0
1,0 / √2 = 0,7
0,7 / √2 = 0,5
 
MattiasL skrev:
Jag förmodar att det inte är nikonbajonett på den i original? Vad är den tänkt att användas till?
Gissningsvis till att fotografera av oscilloskopskärmar.

Ett effektivt bländarvärde på 0,75 skulle för övrigt kräva att det fanns fri väg genom fattning och spegelhus fram till bildens mitt för strålar på upp till 41,8 grader, vilket är helt omöjligt med vanliga spegelreflexkameror. Följaktligen kan vi dra slutsatsen att de uppgivna f/0,75 bara är det nominella skrytvärdet och att objektivet bara kan används för makro.

Det nominella värdet beräknar man som bekant genom att dividera brännvidden med objektivets ingångspupill, d v s 50 mm f/0,75 innebär bara att objektivets ingångspupill är 66,67 mm. Vanliga spegelreflexvidvinkelobjektiv kännetecknas t ex av att objektivets utgångspupill är mycket större än ingångspupillen. Om vi då vänder objektivet bakochfram och använder det för makrofoto så kommer den stora f d utgångspupillen att byta namn till ingångspupill, och då kan man ju roa sig med att räkna fram en ny nominell bländare om man så vill. Ett 20 mm f/2,8 med 3 ggr pupillförstoring blir t ex ett 20 mm f/0,93 när vi vänder på det. Det låter imponerande, men är bara en rätt meningslös lek med siffror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.