Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad är det här?
- Trådstartare billextreme
- Start datum
billextreme
Aktiv medlem
Med ivrigt sökande hittade jag svaret själv:
50 mm - f/0.75
Rodenstock TV-Heligon
/B
50 mm - f/0.75
Rodenstock TV-Heligon
/B
Johan Okker
Aktiv medlem
Rörsletts??
Carl Hellman
Aktiv medlem
räcker verkligen 2 steg?
Knappt två. f/1,4 - f/1 - f/0,7.Carl Hellman skrev:
räcker verkligen 2 steg?
afe
Aktiv medlem
Hittade en på ebay som just nu ligger på c:a 115 USD. Den är ljusstark men uppenbarligen inte speciellt skarp - såvitt jag kan se på bilderna jag hittat går den inte ens att blända ner, men det verkar konstigt.
Norske naturfotografen Björn Rörslett som nämndes tidigare i tråden verkar gilla denna typ av optik. Såvitt jag förstår använder han den just för det extremt korta skärpedjup man får med f/0,75.
Vore kul att testa, men förmodligen inte så användbart i praktiken ...
Norske naturfotografen Björn Rörslett som nämndes tidigare i tråden verkar gilla denna typ av optik. Såvitt jag förstår använder han den just för det extremt korta skärpedjup man får med f/0,75.
Vore kul att testa, men förmodligen inte så användbart i praktiken ...
Bjoernowitsch
Avslutat medlemskap
Det är ju mobiltelefonen som han har lagt dit för att visa storleken.
dJb
Aktiv medlem
PITCH skrev:
Den gula mackapären som ligger bredvid ser närmast ut som en GPS mottagare... undras vad han använder den till ?
Antagligen för att "exakt" registrera positionerna för sina bilder.
Det är som sagt en GPS, en Garmin Etrex.
Carl Hellman
Aktiv medlem
du har inte lust att förklara hur man räknar ljusstegen under 1?jimh skrev:
Knappt två. f/1,4 - f/1 - f/0,7.
Göran Larsson
Aktiv medlem
På samma sätt som över 1. Det är inget magiskt med 1, det är fortfarande en faktor roten ur 2 (√2) mellan varje steg.Carl Hellman skrev:
du har inte lust att förklara hur man räknar ljusstegen under 1?
4,0 / √2 = 2,8
2,8 / √2 = 2,0
2,0 / √2 = 1,4
1,4 / √2 = 1,0
1,0 / √2 = 0,7
0,7 / √2 = 0,5
Pupillen
Aktiv medlem
Gissningsvis till att fotografera av oscilloskopskärmar.MattiasL skrev:
Jag förmodar att det inte är nikonbajonett på den i original? Vad är den tänkt att användas till?
Ett effektivt bländarvärde på 0,75 skulle för övrigt kräva att det fanns fri väg genom fattning och spegelhus fram till bildens mitt för strålar på upp till 41,8 grader, vilket är helt omöjligt med vanliga spegelreflexkameror. Följaktligen kan vi dra slutsatsen att de uppgivna f/0,75 bara är det nominella skrytvärdet och att objektivet bara kan används för makro.
Det nominella värdet beräknar man som bekant genom att dividera brännvidden med objektivets ingångspupill, d v s 50 mm f/0,75 innebär bara att objektivets ingångspupill är 66,67 mm. Vanliga spegelreflexvidvinkelobjektiv kännetecknas t ex av att objektivets utgångspupill är mycket större än ingångspupillen. Om vi då vänder objektivet bakochfram och använder det för makrofoto så kommer den stora f d utgångspupillen att byta namn till ingångspupill, och då kan man ju roa sig med att räkna fram en ny nominell bländare om man så vill. Ett 20 mm f/2,8 med 3 ggr pupillförstoring blir t ex ett 20 mm f/0,93 när vi vänder på det. Det låter imponerande, men är bara en rätt meningslös lek med siffror.