Annons

Vad är det här? Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

NickoLarsson

Avslutat medlemskap
Dålig rubrik, jag vet, men jag vet inte vad jag ska skriva annars. Vad det handlar om är en en liten liten sak på min D40 som jag undrat över ett tag nu. Den sitter, om man håller kameran med objektiv fatningen mot sig på objektivfatningens nedre halva på vänster sida. Vad är det? Jag håller jämt på och pillar o pettar på den, och jag undrar vad den är till för? Se bild. Eller se bifogad länk för större bild:
dsc00013ng1.jpg

Shot with NIKON D40X at 2008-01-27
 

Bilagor

  • dsc_0013.jpg
    dsc_0013.jpg
    49 KB · Visningar: 1,009
"Hej Kamratposten / Bullen,

jag har hittat en så konstig grej. Jag håller jämt på och pillar o pettar på den, och jag undrar vad den är till för? Se bild..."
 
Jag har ingen Nikon men vågar mig på en gissning; någon sorts brytare som säger till kameran att det sitter ett objektiv monterat (?)

Har du kikat om det står något i manualen?
 
Är nästan säker, tror den känner av när man sätter på objektiv med bländarring, på min D80 så tar iaf äldre objektiv(ex. AF 50 1,8D, AF 35 2,0D) i en liknande "spak", däremot så saknas denna på det nyare 18-55 AF-S.. Antagligen för att objektivet skall "tala om" för kameran att det är kameran som ska sköta bländaren (vrider du på bländaren manuellt på objektivet så blir det "FEE")


Hoppas du fattar vad jag talar om :)
 
Tackar Tim, satte på ett äldre objektiv med manuell bländar ring och mycket riktigt tog den i den lilla "spaken" på huset.

//Nicko

vad menar du Florestan??
 
Nicko, bry dig inte om vad "Florestan" skriver. Var man än hamnar brukar det alltid finnas en liten skock som tror att de själva kan så mycket, och så försöker de visa detta genom att förlöjliga dem med ringa erfarenhet (din fråga utvisar direkt att så är fallet, samt att du inte är särskilt lastgammal).

"Florestan" försöker vara rolig dels genom att antyda att du skulle vara en barnunge (negativt i hans ögon), och dels genom att gå under bältet (i det här sammanhanget på ett totalt humorlöst sätt).

Jag skulle bli förvånad ifall någon utanför ovan nämnda skock tycker att han är rolig.
 
Senast ändrad:
För att få bländar automatik med D objektiv så ställer man in objetivet på minsta bländare t.ex. Nikon D50 1.8 bländare 22. Då finns det en liten klack på objektivet som trycker ned den här piggen i det läget. Vid större bländar i manuellt läge eller tids automatik är den här klacken inte aktiverad. Det här är min gissning. Har jag rätt?
 
FlyerOne skrev:
Nicko, bry dig inte om vad "Florestan" skriver. Var man än hamnar brukar det alltid finnas en liten skock som tror att de själva kan så mycket, och så försöker de visa detta genom att förlöjliga dem med ringa erfarenhet (din fråga utvisar direkt att så är fallet, samt att du inte är särskilt lastgammal).

"Florestan" försöker vara rolig dels genom att antyda att du skulle vara en barnunge (negativt i hans ögon), och dels genom att gå under bältet (i det här sammanhanget på ett totalt humorlöst sätt).

Jag skulle bli förvånad ifall någon utanför ovan nämnda skock tycker att han är rolig.
Nej du, Gunnar, där tar du miste. Jag behöver inte vara särskilt rolig när det skrivs så lustiga frågor lustigt formulerade här på FS. Och nej, jag kollade inte frågeställarens profil innan jag bidrog i tråden, så jag hade egentligen inte den blekaste aning om vederbörandes ålder.

Sanning att säga, skrivs det ibland navelskådande, löjeväckande, pinsamma trådar av folk i alla åldrar och kunskapsnivåer på forumet. Så tycker jag det är.
 
Florestan skrev:
Sanning att säga, skrivs det ibland navelskådande, löjeväckande, pinsamma trådar av folk i alla åldrar och kunskapsnivåer på forumet.


Ja du har faktiskt själv bevisat det!

----------------------------------------
"Sanningen kan överallt sägas högt försåvitt det sagda mildras av finkänslighet och genomsyras av kristlig kärlek."

[Bossuet]
 
irri skrev:
Ja du har faktiskt själv bevisat det!

----------------------------------------
"Sanningen kan överallt sägas högt försåvitt det sagda mildras av finkänslighet och genomsyras av kristlig kärlek."

[Bossuet]
Oväntat att det skulle citeras Bossuet på FS...
Jag tror mig t o m veta varifrån du hittat det översatt till svenska. Så liten världen är ändå.
 
Hej alla glada,

Jag är ganska ny är och blir lite förvånad att ni kan kan lägga så mycket energi på att göra upp om vem som är barnslig eller inte medans Nicko faktiskt har en fråga som han vill få besvarad. Varför inte lägga denna energi på att hitta en bra guide vad denna lilla funktionen gör på hans kamera.

http://www.kenrockwell.com/nikon/d40/users-guide/index.htm här till exempel (efter 2 minuters letande) så finns det nästan längst ner på sidan beskrivet vad et är för funktion. Annars är jag övertygad om när du skriver ett mail till Nikon så du får svar på vad funktionen gör.

//tack för mig
 
Tack Polder för länken till D40 guiden, den kan vara bra att ha i många samanhang.

Och till Florestan, ursäkta att jag formulerade mig konstigt.

//Nicko
 
n1ck0 skrev:
Tack Polder för länken till D40 guiden, den kan vara bra att ha i många samanhang.

Och till Florestan, ursäkta att jag formulerade mig konstigt.

//Nicko
Inget att be om ursäkt för, jag fick ju mig dessutom ett skratt.

Överlag tycker jag det kan vara klokt att ta vad Ken Rockwell skriver med en skopa salt. Ofta kan hans slutsatser vara lite väl kategoriska yankee style.
 
okej, haha förstår det, när jag läste det efteråt lät det väldigt konstigt. Så jag kan se det komiska i det hela.

Okej, tack för tipset.

//Nicko
 
Jag ska vara ärlig, jag vet inte exakt vad den gör men den har något att göra med om man man har ett gammalt objektiv med manuell bländar ring, så när man vrider bländarringen till f22 (på det objektivet jag har) så sitter det en liten pigg där med som då tar i den som sitter på kameran.

Jag frågade nikon och dom svarade ungefär liknande, men (som jag förstog det) att objektivet bara fungerar då man använder bländare f22, men mitt fungerar genom hela bländar skalan.

MvH
Nicko
 
Hej!

D40 med demonterat kitobjektiv.....

På alla lägen utom M varnas för att inget objektiv är anslutet.

Monterade ett gammalt objektiv och vred till bl. 22. Varningen finns kvar utom i läge M.

Använder ofta gamla objektiv i läge M, och kan utnyttja alla bl.

Jag förstår ännu inte pickens funktion. Kanske den har en uppgift om man monterar ett AF-objektiv av tidigare modell.

per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.