Annons

Vad är det här för grunka?

Produkter
(logga in för att koppla)

bandola83

Aktiv medlem
Hittade precis en gammal kamera i hyllan hemma hos föräldrarna. Tog lite bilder på den för att visa er. Ganska dammig.

Någon som kan säga mig vad detta är för gammal kamera?

/Mange
 

Bilagor

  • pict1914jpg.jpg
    pict1914jpg.jpg
    39.6 KB · Visningar: 1,212
Jag lekte lite med den. Man verkar ställa slutartiden på den högra spaken (den röda). Sen klickar man till den "taggiga" vänsta spaken. Då börjar den ticka ner och ta en bild.

Finns det verkligen film till den här?
 
Den taggiga som tickar ner är självutlösaren. Du spänner slutaren med en arm (som du märkt) du borde ha någon form av avtryckare oxå..

Om det finns film? Javisst, självklart..samma film som till hasselblad t.ex. Ger härligt stora dia/negg.. 6x9 cm..istället för 24x36mm
 
Tittade på länken som Jim Heikkinen skickade. Jag såg att dom hade en avtryckare där. Men en sådan hittade inte jag. Jag lyckades inte ens få upp "huset". Jag ville ju se hur det såg ut inuti. :)
 
Jag tror spaken med den röda punkten på är avtryckaren. Jag har en liknande i gömmorna hemma. //Lars
 
120?

Är det verkligen 120-film till den. Jag har något liknande hemma, men den tar ett filmformat som inte längre finns, kommer dock inte ihåg vad det kallades. Liknar 120, men är snäppet smalare. Jag har förmodligen fel! :)
 
bandola83 skrev:
Jag lyckades inte ens få upp "huset". Jag ville ju se hur det såg ut inuti. :)

Om du håller i kamerahuset så bör du ha öppningsmekanismen på vänster kortsida av kameran. Brukar sitta en plåtbit och om man drar ut (nedåt) den inre delen så öppnas huset.
 
Jag har en liknande hemma och på min variant finns två "avtryckare" en som den där lilla röda spaken och ett uttag för trådutlösare.

Mvh Henrik
 
Mindes att jag sett en sån där efter min mormors far som låg hemma hos min mor. Så jag var hem dit och hämtade den. Slutaren verkar fungera prima och kameran ser ut att vara välanvänd men i bra mekaniskt skick. Så det är väl bara att köpa nån rulle 120-film och prova nu! :)

Hittade även en småformats kamera, en Praktica PL novaIB med inkluderad 2,8/50mm och 2,8/135mm. Den verkar också fungera och verkar inte vara speciellt använd.
 

Bilagor

  • voigtlander.jpg
    voigtlander.jpg
    23.3 KB · Visningar: 735
Tänkte bara säga att i mitt exemplar låg det en 120-filmspole så det måste väl ändå vara 120-film? Såg att det disskuterats tidigare i tråden.

Sedan finns det en vev att spola fram filmen med, med hur vet man hur mycket man ska vrida för att nästa ruta ska komma fram? Så man inte lyckas dubbelexponera halva rutan eller får flera centimeter mellan rutorna.
 
Snyggt fodral oxå! Finns det en rem till det?
Har kameran en spärr som hindrar att man dubbelexponerar?
(Annars är det lite jobbigt att komma ihåg att skruva fram filmen. Men om du bestämmer dig för att ALLTID göra det före, alt. efter, du tar en bild så går det till slut... (före, tycker jag - men det beror ju på om du vill vara skjutklar för snabba motiv, eller, som jag, bara fotar sniglar på språng som 'action' bilder... :)
 
Min väska har då en fin läderrem! Men vad ska man med väska till när kameran ihopfälld nästan är i fickformat! ;)

Min Voightländer (?) verkar då kunna exponera hur många gånger som helst på varje ruta. Själva frammataren (uppe till vänster hörn på min bild) går bara att vrida åt ett håll och man känner igen form av hack eller knäppning vid vridning som skulle indikera på att man vridit fram en ruta.

Desseutom saknar min den där högra spaken med en röd prick på som ni kanske ser. Den har även en annan optik, f7,7 tillskillnad från den i länken från 1930 som hade f6,3. Min har även rundade ändar på huset och inga metallfärgade hörn vilket borde betyda att min är från första årsmodellen 1929. Kan det stämma?
 
Senast ändrad:
pertoyra skrev:
Tänkte bara säga att i mitt exemplar låg det en 120-filmspole så det måste väl ändå vara 120-film? Såg att det disskuterats tidigare i tråden.

Sedan finns det en vev att spola fram filmen med, med hur vet man hur mycket man ska vrida för att nästa ruta ska komma fram? Så man inte lyckas dubbelexponera halva rutan eller får flera centimeter mellan rutorna.

Vet inte med just denna, men de flesta gamla kameror brukar ha ett rött glas på baksidan (ibland under ett lock), där ser man bildrute numren som är på baksidan av 120 filmens täckpapper. Filmen är normalt märkt för 6x4.5, 6x6 och 6x9 (6x12 minns jag inte, för länge sedan) på olika banor på filmen så fönstret skall ligga där det matchar det filmformat du har.
 
pertoyra skrev:
Sedan finns det en vev att spola fram filmen med, med hur vet man hur mycket man ska vrida för att nästa ruta ska komma fram?

Det brukar finnas ett litet fönster eller en lucka på baksidan där man ser ett bildnummer.
 
magnusekarlson skrev:
Vet inte med just denna, men de flesta gamla kameror brukar ha ett rött glas på baksidan (ibland under ett lock), där ser man bildrute numren som är på baksidan av 120 filmens täckpapper. Filmen är normalt märkt för 6x4.5, 6x6 och 6x9 (6x12 minns jag inte, för länge sedan) på olika banor på filmen så fönstret skall ligga där det matchar det filmformat du har.

holmbo skrev:
Det brukar finnas ett litet fönster eller en lucka på baksidan där man ser ett bildnummer.

Ahh, det stämmer bra! Det finns ett centimeterstort hål tänkt med rött glas. Tackar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.