Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det här för en liten gynnare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gvbrdgvnit

Aktiv medlem
De flesta Nikon 50/1.8 jag sett ser lite annorlunda ut jämfört med denna. Så nu undrar jag vad det är för skillnad på detta som jag köpte begagnat för en vecka sedan och det som säljs nytt på t.ex. Cyberphoto? Sämre/bättre? Det D:et som finns i de nya varianterna gör, enligt min förståelse, att objektiv vidarebefordrar avståndsinformationen till EXIF-filen. Då det på denna glugg inte finns något D så torde ingen information överföras, men det gör det i alla fall, hur?/varför? Jag har goolat runt en del men inte hittat vad jag söker. Tack på förhand.

Bilagor

• 50-1.8.jpg
    50-1.8.jpg
    27.3 KB · Visningar: 561
Icke-D innebär mycket riktigt att objektivet inte lämnar avståndsinformation. (Vad är det för avståndsinformation du hittar i EXIF:en?)
På din D70 innebär det att du inte får 3D Matrix fillflash. Du får inte heller 3D Color Matrix mätning utan "bara" vanlig Matrix.Du får alltså lite bättre blixtexponeringar samt matrix-mätning som tar hänsyn till vilken färg motivet har med ett D-objektiv (eller G). I praktiken är det väldigt liten skillnad.

Annars är den en "vanlig" 50/1.8, fast en lite äldre modell än den nuvarande D-varianten bara.

Tack och bock för den utförliga informationen. Uppskattas!
Någon riktig avståndsinfornmation är det väl inte frågan om, snarare att EXIF:en berättar att kortet är taget med ett 50mm (75mm) objektiv med bländare X. Med denna information ger ju även kitobjektivet. Så vad är det då egentligen för information som inte vidarebefodras? Förutom det du redan nämnt.

Det avstånd som kameran är fokuserad på. Denna används tex för att avgöra hur hårt blixten ska slå, eftersom kameran räknar på att det är huvudmotivet som man fokuserat på. Därför tycker den att detta är viktigast och bryr sig inte så mycket om föremål som är närmare eller längre bort. Skulle man ha fokuserat på något längre bort än sitt huvudmotiv så kommer huvud motivet att bli överexponerat.
Utan avståndsinformationen kommer kameran att använda "vanlig" mätning och försöka få ihop bilden som helhet, med risk för att missbedöma och felexponera huuvdmotivet.

Där ser man. Den här avståndsbedömningen som blixten använder sig av, kan man hitta den någonstans i EXIF-filen (eller någon annanstans), även i de bilder där man kör utan den inbyggda blixten? Jag har inte hittat någon sådan information. Inte direkt viktigt att veta, men kul... :)
Som tur är (?) kör jag, för det mesta, med en extern stenåldersblixt, så jag måste i alla fall räkna ut allt manuellt, alt. skjuta ett testskott och kolla histogrammet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto