Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det faller på himlen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambora

Aktiv medlem
Hej!
Sitter och går igenom mina bilder från Alicante och ser där att på himlen bakom en palm ser det ut som något som faller. Är det en sten/skräp som faller genom atmosfären eller är det något annat? Med tanke på vinkeln skulle jag vilja avskriva ett flygplan, jag hade då inte vilja sitta på det :)

Bilden finns här, nere i höger hörn är ett 100% utsnitt:
http://www.renstrom.org/dump/Hmm.jpg

Mvh,
Nicklas

HAde det varit natt och bilden hade varit en lång exponering hade det kunnat vara internationella rymdstationen eller nåt satelitaktigt men sådär på dagen eller tidigt på kvällen så skulle jag nog också gissa på ett flygplan..

Plan + kondensstrimma

Flygplan och kondensationsstrimma. Du kan t o m få reda på vilket flyg det var om du har tid och plats för fotot (max 30 dagar gammalt) på siten "flightradar"!

Säkra på att det inte är ett gäng med häxor som är ute och flyger? ;-)

Skämt åsido. Ett jättestort flygplan a la Boeing 747-400 eller Airbus A380 kan orsaka "meteor"-liknande spår i luften på det där sättet.

Fast jag dubbelkollade och såg inget som blänker eller dylikt framför och det har inte direkt det skarpaste "spetsen" som ett vanligt flygplan har. Annars är det väl bara att googla om det kom något uppifrån den dagen eller inte!

Jag fotar sällan det som är mer än hundra meter bort så visst kan det vara perspektivet/avståndet samt krökningen som gör att vinkeln ser brutal ut. Det som stödjer det mest är att kondensationsdimman har två svansar.

EDIT (fastän jag inte svarat på tråden ännu)
Tack för tipset om Flightradar, hade ingen aning om att man kunde gå bakåt i tiden! Kan slå fast att det rör sig om en Airbus A319-131, den passar perfekt in i bilden och på klockslaget. Flighten har just lyft och är på ca 4000 meters höjd .

Tack för er tid på en i efterhand otänkt fråga :)

Större meteoriter kan ses falla även mitt på dagen, så det är en möjlighet. Men det som talar för ett flygplan, som precis nått den höjd då kondens från motorerna bildas, är att "spåret" är vitt. Meteorer brukar ge gulaktiga spår. Men det kan fortfarande vara en meteor, om det är så att kamerans vitbalans tagit bort det gula.

Bara de slutsatser bilden ger, utan att konsultera Flightradar förstås. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar