Annons

Vad är det för spindel

Produkter
(logga in för att koppla)

Pojken

Avslutat medlemskap
En jobber kompis hitta den här rakaren i ett elskåp. Stor som en tumme eller två. Vad kan det vara för sort.

/Daniel
 

Bilagor

  • spindel.jpg
    spindel.jpg
    19.8 KB · Visningar: 3,326
Helt klart en Husspindel (Tegenaria domestica)

Längs 9-14 mm (ben ej medräknade).
Förekommer under hela året, mest inomhus.

Husspindlarna är stora och ludna och ganska snabba när de springer sin väg. De trivs bäst inomhus och spinner sina horisontella nät i vinklar och vrår, särskilt där det är mörkt och ostädat. Så ett elskåp kan nog vara idealiskt.

Pia
 
Då kan jag väl passa på att fråga experterna vad detta är för en spindel. Den bodde en månad i mitt badrum i Indien efter att ha följt med en växt jag köpt. Den satt stilla hela tiden så jag brydde mig aldrig om att ta bort den.

Den första bilden är tagen då den ännu inte var fullt utvecklad.
 

Bilagor

  • 040516-056.jpg
    040516-056.jpg
    15.5 KB · Visningar: 967
Sorry, detta är bilden då den ännu inte var fullt utvecklad. Själva kroppen var något större än en tumnagel.
 

Bilagor

  • 040508-020.jpg
    040508-020.jpg
    13.7 KB · Visningar: 935
Jag tar chansen att få en kommentar på en spindel jag fotade förra sommaren. Jag undrar vad det är för spindel. Den var ca 2cm mellan "fotspetsarna". Hoppas någon vet i det här forumet... :)
//Glenn
 
Tackar för alla era svar. Jag visste att man kunde lita på fotosidans medlemar.

/Daniel
 
Jag har som ni ser skrivit Korsspindel på sidan. Men det är bara vad jag hört av en kille att det är, så jag är defentivt inte säker, om det nu var där du såg Tomas?
 
SunGam skrev:
Jag har som ni ser skrivit Korsspindel på sidan. Men det är bara vad jag hört av en kille att det är, så jag är defentivt inte säker, om det nu var där du såg Tomas?

Ja det var den jag menade. Såg inte att du hade skrivit det, så min gissning är helt opåverkad.
Är dock inte helt säker på om det är en korsspindel eller ej.
 
Korspindel?

Håller nog min sista 25-öring på Kvadratspindel. Det lilla man ser av ryggteckningen på bilden skulle ju kunna antyda ett kors. Men en rad andra detaljer emotsäger den teorin.
Men kvadratspindeln är ju nära släkt med vår korsprydda vän.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.