Annons

Vad är det för skillnad på SMCP och SMC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Diwil

Medlem
Nybörjare och har en K-r. Jag är ute efter ett 50mm f1,4, ja ett objektiv där jag kan få stort skärpedjup på mina porträttbilder. Men vad står P:et för? Är inne på Amacon.com Ett Pentax SMCP-FA 50mm f/1.4 Lens 368 dollar VS smc Pentax FA 50mm F1,4 450 dollar.
SMCP-FA 50mm f/1,7 kostar 299dollar.
Vad ska man välja. canon och nikon har ju så mycket mer att välja på (och billigare) kan inte lägga ner en förmögenhet :(

Nybörjare och har en K-r. Jag är ute efter ett 50mm f1,4, ja ett objektiv där jag kan få stort skärpedjup på mina porträttbilder. Men vad står P:et för? Är inne på Amacon.com Ett Pentax SMCP-FA 50mm f/1.4 Lens 368 dollar VS smc Pentax FA 50mm F1,4 450 dollar.
SMCP-FA 50mm f/1,7 kostar 299dollar.
Vad ska man välja. canon och nikon har ju så mycket mer att välja på (och billigare) kan inte lägga ner en förmögenhet :(

Rätt benämning är SMC som betyder Super Multi Coated vilket är en beläggning på glaset. Läs mer här!

P:et är en förkortning på Pentax. Men Pentax benämner sina objektiv enligt principen:

smc Pentax-A 1:1.2 50mm Special
smc Pentax-DA* 1:2.8 50-135mm ED [IF] SDM
smc Pentax-FA 1:1.8 31mm AL Limited

etc etc.

Rätt benämning är SMC som betyder Super Multi Coated vilket är en beläggning på glaset. Läs mer här!

P:et är en förkortning på Pentax. Men Pentax benämner sina objektiv enligt principen:

smc Pentax-A 1:1.2 50mm Special
smc Pentax-DA* 1:2.8 50-135mm ED [IF] SDM
smc Pentax-FA 1:1.8 31mm AL Limited

etc etc.

Tack för infon och nybörjare som jag är menade jag naturligtvis att jag vill ha litet skärpedjup. Hmm man lär så länge man lever. Beställt objektiv nu från USA som snäll kollega hämtar hem! Nu återstår bara att personen bakom kameran skärper sig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar