Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det för fel på mitt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ullebull

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DL Aspherical IF objektiv som plötsligt en dag slutade fungera när jag var ute och fotade. Jag tog en bild mot solen och ngt knäppte till och sen fungerade inte objektivets autofokus. Jag är ingen vidare på manuell fokus så jag har inte använt det på typ en månad. Tog fram det häromdagen för att testa en sista gång och vips så funkade det igen. Testade i min lght. Glad som en spelman traskade jag ut igår i solen för att ta lite foto. Tog en bild(inte mot solen) och sen började den bråka igen.Autofokusen söker och söker men hittar ingen fokus.

Har fått rådet att köpa ett nytt snarare än att försöka laga detta men tänkte att ngn här kanske viste varför mitt objektiv bråkar med mig?

Man brukar ju säga att den som söker han finner men det gäller inte mitt objektiv :eek:)

Ulrika
 
Skulle testa med ett annat objektiv för att kolla så att det inte är kamerahuset som problemet sitter i.
 
ullebull skrev:
Jag har ett Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DL Aspherical IF objektiv som plötsligt en dag slutade fungera när jag var ute och fotade. Jag tog en bild mot solen och ngt knäppte till och sen fungerade inte objektivets autofokus. Jag är ingen vidare på manuell fokus så jag har inte använt det på typ en månad. Tog fram det häromdagen för att testa en sista gång och vips så funkade det igen. Testade i min lght. Glad som en spelman traskade jag ut igår i solen för att ta lite foto. Tog en bild(inte mot solen) och sen började den bråka igen.Autofokusen söker och söker men hittar ingen fokus.

Har fått rådet att köpa ett nytt snarare än att försöka laga detta men tänkte att ngn här kanske viste varför mitt objektiv bråkar med mig?

Man brukar ju säga att den som söker han finner men det gäller inte mitt objektiv :eek:)

Ulrika
du skriver om att gluggen knäpper till och där efter slutar fungera. kanske är det kamerans arm som styr focuseringen som hoppat ur sitt läge eller så kan det handla om något så enkelt som att putsa kamerans och objektivets kontakter.
 
ser nu när jag jämför med mit kitobjektiv att det är väldigt mörkt när jag tittar i kameran för att sk ta en bild.

tack förresten för era svar..
 
ullebull skrev:
ser nu när jag jämför med mit kitobjektiv att det är väldigt mörkt när jag tittar i kameran för att sk ta en bild.

tack förresten för era svar..
Det verkar som om att gluggen av någon anledning mäter nedbländat och då kan det vara svårt för den att hitta skärpan om den är ställd på mindre bländartal. Testa att köra af på gluggens största bländare. Fungerar af då så stämmer min teori.
 
Huh ni pratar med en amatör som använder kameran på helautomatik. Tror att jag gjorde rätt nu men det verkade inte funka det heller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.