Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det för fel på bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

hakaan

Aktiv medlem
Har precis skaffat ett 30D hus med ett Sigma 18-50/2.8 och bilderna blir såhär.

De körs i högsta upplösning, dvs. 8.5mp och blir bara 700-900kb.

Är det jag, objektivet eller kameran som inte fungerar korrekt?
 

Bilagor

  • picture 063.jpg
    picture 063.jpg
    36.1 KB · Visningar: 1,190
Bilden är tagen med slutartiden 1/4s så vad du ser är skakningsoskärpa, plus kort skärpedjup pga full bländaröppning. Det är för mörkt för dina inställningar helt enkelt. Om du vill ta bilden med befintligt ljus behöver du antingen stativ eller mycket högre ISO-tal (för att få kortare slutartid och/eller större skärpedjup), eller så får du ta hjälp av blixt.
 
Senast redigerad av en moderator:
...samt att det är rätt stora ytor med liknande färg och få detaljer, vilket också minskar filstorleken.
 
tack för era svar.

Den här bilden är tagen stående på marken, med blixt och med en ganska kort slutartid 1/500s, bl.5.6 men fortfarande samma problem.
 

Bilagor

  • picture 074.jpg
    picture 074.jpg
    32.9 KB · Visningar: 1,146
Den här se väl hyfsat skarp ut borta på dörren.
Svårt att avgöra på en så liten bild.

Du kanske kan ställa kameran på ett bord istället. Kamerans blixtmätsystems luras förmodligen av det skarpa ljuset på golvet varför det blir mörkt borta vid dörren.
Hur ser bilder tagna utomhus i dagsljus ut?

Kvaliten på Sigmaobjektiven verkar vara rätt
ojämn. Många har haft problem med gamla versionen av EX18-50/2,8. I din profil har du angett Macro vilket antyder att det skulle vara senaste nya versionen. Det fick ju bra kritik i nån test jag läste men som sagt, det kan skilja på olika exemplar.
 
Jag funderar mest på ringarna och strecken på väggarna. Alla bilder jag tar inomhus, även på automatic-inställning, får konstiga render.

Här är en bild tagen utomhus med automatisk inställning på 50mm.
 

Bilagor

  • picture 130.jpg
    picture 130.jpg
    56.7 KB · Visningar: 1,085
hakaan skrev:
Jag funderar mest på ringarna och strecken på väggarna. Alla bilder jag tar inomhus, även på automatic-inställning, får konstiga render.

De ränder och ringar som jag kan se i dina små bilder här i forumet är osakade av för hård JPEG-komprimering.

/J
 
Jag fattar ingenting av den här tråden...
Vad är felet? Storleken?
Försök vara lite tydligare med ditt problem.

Hej från Gabbe
 
Laddade in bilderna på en annan dator och där såg de mycket bättre ut. Förmodligen är det min laptop-skärm som är för dålig och skapar vansinnigt konstiga bilder. Märkligt. Stora ringar och steck på alla ytor (väggarna, golv och dörr)

Jag har tittat på 1000-tals bilder på den här skärmen tagna av hur många kameror som helst utan problem, så det känns ganska underligt.

Jag kör i Fine och det är Macro-varianten av objektivet jag har.

Nej, storleken var inget problem i sig utan bara en sak jag upptäckte och trodde det kunde ha med saken att göra. Men de blir större vid mer detaljerade bilder.

Walter, menar du att objektivet är defekt pga. oskärpan? Både kameran och objektivet är endast två dagar gamla.
 
Senast ändrad:
Ett litet experiment.
Lite dåliga exempelbilder kanske (jag vet att den är ur focus t.ex.), men den ena är originalbild och den andra är ett foto på hur det ser ut på min skärm.
 

Bilagor

  • picture 134.jpg
    picture 134.jpg
    29 KB · Visningar: 922
Såhär ser det ut på min skärm.

Så om teorin stämmer så borde ni kunna se skillnaden. Det är en toppenskärm jag har förövrigt :)

Det kanske är så att allt som är ur fokus blir konstigt. Denna bilden är helt ur fokus och därför ser den mest vansinnig ut av de bilder jag tagit.
 

Bilagor

  • picture 265.jpg
    picture 265.jpg
    37.3 KB · Visningar: 916
Det kan inte vara så att laptopen visar färre antal färger?
Kolla inställningarna på upplösning och antal färger i den.
 
Syns inga fel på exempelbilderna du lagt upp, inte för att jag vet vad du menar med fel. Tråden går ju från skakningsoskärpa till konstiga ränder på skärmen. Sen att du tar en blixtbild på 1/500s är ett fel i sig. Blixten i 30D synkar knappast på den korta tiden (prova 1/125 istället). Blixtfoto är verkligen inte mitt område, men jag vet att slutartiden har väldigt lite med exponeringen att göra. Skulle tro att bländaren och ISO gör mest nytta.
 
Som Tommy säger så tycker jag också att det ser ut att vara för få färger inställt på skärmen.
 
sen skulle jag rekomendera att fota i raw, man får ut så mycket mer av en sådan bra kamera.
 
paco skrev:
Sen att du tar en blixtbild på 1/500s är ett fel i sig. Blixten i 30D synkar knappast på den korta tiden (prova 1/125 istället).

Kolla exif-tagen på bilden så ser du att den är tagen med 1/250 och inte en 1/500 som nämnts.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.