Annons

Vad är det för Expert-objektiv jag hittat?

Produkter
(logga in för att koppla)

roxny

Medlem
Snubblade över ett märkligt objektiv nyligen.
Det är ett Expert-objektiv av äldre snitt, 400mm. Föutom specifikationer är det enda som en liknar någon slag beteckning på det texten: "No.79186"

Det märkliga är infattningen. Jag har aldrig sett något liknande och kan inte för mitt liv luska ut vad det är till för kamera. Istället för en gänga, som på äldre objektiv, eller bajonettfattning eller liknande sitter det som en liten ring i obektivets ände.Ringens grepp man kan dra åt med en skruv på undersidan. Ungefär som en sådan man använder för att skarva två rör eller slangar i varandra, om ni förstår? Det ser mao ut ungefär som om objektivet bara skall träs ovanpå någonting för att sedan dras åt med ringen.

Inga bländar- eller slutarkontroller så långt ögat kan nå. Visste jag inte bättre skulle jag tro att det helt enkelt bara skall slängas på ett befintligt objektiv!

Det är som sagt av äldre snitt, men inte uråldrigt. Skulle gissa på 80-tal - möjligtvis sent 70.
Är det någon som sett något liknande och vet vad det är?

/Ronnie - nyfiken

Hmmm..jo, visst finns det likeheter! Fast det här var ju tillverkat av Expert! Dessutom har det inte en slutarkontroll (eller vad den tekniska termen nu är - pinnen som kontrollerar slutaren).

roxny skrev:
Hmmm..jo, visst finns det likeheter! Fast det här var ju tillverkat av Expert! Dessutom har det inte en slutarkontroll (eller vad den tekniska termen nu är - pinnen som kontrollerar slutaren).

Förmodligen en glugg som tillverkats av Chinon med Expertmärke, fatningen är gamla Canons bajonett (tvåringsfattningen enligt mitt tycke bättre än den nyare som fanns på FDn gluggarna).

Mvh Björn

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar