Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är C-type print?

Produkter
(logga in för att koppla)

berga

Aktiv medlem
I en av mina sängböcker, The Photography book, så står det hur bilden är reproducerad i orignal. De flesta tekniker känner jag till, men inte C-type print.

Vad är detta för teknik? Finns det någon som kan berätta lite mer om den?

Så här står det i The Photo Book, Phaidon:

"The C-type process was introduced in the 1950s for printing from color negatives. C-type paper is coated with three emulsion layers sensitized to primary colours and protected by filters. The images are made from cyan, magenta and yellow dyes. C-type prints are also known as dye coupler prints."

..precis som när det under utställda svartvita bilder står "silver gelatin print" så betyder det att det är just en vanlig svartvit kopia. låter ju märkvärdigt i alla fall. :)

Vad tror ni om:

pigmentsprayed cottonbased paper?

Nyss påhittat svengelskt uttryck för bläckstrålepapper.

Påminner mig om en diskussion jag hade på tidigt 80-tal med en försäljare som hävdade att hans produkt var computer made, vilket var något annat än att en dator var inblandad i produktionen. ;-)

mipert skrev:
Vad tror ni om:

pigmentsprayed cottonbased paper?

Nyss påhittat svengelskt uttryck för bläckstrålepapper.

Om det inte bara är marknadsföringssnack så antyder dock cottonbased papper att det är ett lumppapper och inte cellulosa papper. Fast based, kan ju betyda att det finns lite lump och mycket cellulosa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar