Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är billigt i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har en god vän som just nu är i USA. Jag tänkte passa på och be honom köpa på sig lite då dollarn är hyfsat låg.

Ni som har lite erfarenheter...
Vad är fördelaktigt att handla i USA om man jämför med Svenska priser?

Jag har en hel del på min önskelista t.ex.
Fast glugg 50/1.4 (eller 50/1.8)
Polfilter 67 mm (kanske även 52mm)
Kameraväska t.ex. Lowpro AW200
Stativ
m.flera

Min tanke är att det brukar finnas viss kringutrustning som är fördelaktig att handla "overseas" medan annat knappt är lönt ekonomiskt.
 
Jag har redan kikat lite på bland annat siten du nämner men hittar inte alltid vad jag letar efter.

Är alla fotoprylar billiga i USA tack vare den låga dollarkursen eller finns det "gungor och karuseller" även där?

Jag kollade t.ex på ett B+W polfilter för 67 mm varmton cch det lät lite dyrt/billigt som i Sverige även om det köptes på plats och "smugglades" hem.
 
Det är väldigt varierat. Många dyra gluggar kan vara bra förtjänst i att importera, även om man betalar tull och moms vid införlsen. Du kan om du har tur ändå tjäna 30% efter tullen och momsen. Andra saker tjänar du ingenting på att ta från USA och vissa saker blir dyrare. Man får kolla på just de saker som är intressanta. Var noga med att många garantier inte gäller över kontinentsgränserna.

En del kameratillverkare har världsgaranti på objektiv, men bara om du köper en korrekt version, alltså inte gråimport.

Vill du söka efter mer info finns ett gäng trådar i forumet samt Jeppes artikler om import från USA här på fotosidan.
 
Jag köper allt mitt på www.prestigecamera.com. Dom har väldigt bra priser och det är extra gynnsamt nu när dollarn är så låg! Jag har min farsa som bor i USA så jag skickar till honom sen skickar han som "gift" till mig. Skall faktiskt göra det nu när löningen kommer. Skall köpa mig ett 24-105L IS USM. Får det för ca 6500kr jämfört med 9900kr som det kostar på Cyberphoto.

Prisexempel på en 5D

Prestige Camera: 2207$ = 15990SEK
Cyberphoto: 25990SEK

Du sparar alltså 10,000kr på att köpa en 5D i USA än att köpa en i Sverige.

Det är nästan så att man funderar på att beställa hem en till farsan, be han skicka hit den och sälja den billigt och kanske tjäna en 2-3000 på det själv :) Sälja den för 19,000 typ?
 
Senast ändrad:
Betänk även att det inte är Världsgaranti på kamerahusen om jag inte minns helt fel?

Jag fick ett 17-40 f4L köpt i USA för 4600kr. Måste anses som hyffsat billigt, tycker jag iaf!
 
Ruergård skrev:
Betänk även att det inte är Världsgaranti på kamerahusen om jag inte minns helt fel?

Jag fick ett 17-40 f4L köpt i USA för 4600kr. Måste anses som hyffsat billigt, tycker jag iaf!

Precis, och därmed priset. Får man en splitter ny ÄRLIG 5D i oöppnat paket för 19000kr jämfört med de 26000 den kostar i Sverige kan man väl ändå inte börja gnälla om att det inte är världsgaranti? Får man sånt grymt pris får man faktiskt stå ut med att skicka den till staterna om den mot all förmodan skulle gå sönder.
 
Senast ändrad:
Dennis_R skrev:
Får man sånt grymt pris får man faktiskt stå ut med att skicka den till staterna om den mot all förmodan skulle gå sönder.

Mot all förmodan??

Tycker att det är mer regel än undantag att hus och optik måste lämnas in för att korrigeras för felfokus.
 
Allt är billigare i USA, undantaget skulle vara Nikons 18-200 VR II som ligger på typ 900$ = 6200:- typ så samma som sverige typ.

Nikons objektiv har världsgaranti om du köpper USA-sålda, inte "gray market" importerade objektiv.

Vet inte vad som gäller för övriga märken.
 
Är det någon som vet ifall världsgaranti gäller Canon objektiv också? För isf skall jag nog köpa hem något nu denna löning och sälja. Behöver lite extra pengar till semestern i juli :)
 
prestigecamera.com

försökte beställa ett objektiv canon 1,8 50mm och när jag skulle checka ut så valde jag ups för 15 dollars frakt - vet ni om det fungerar till Sverige? Fanns ett fraktalternativ som hette international som kostade 99 dollar och det är ju mer än objektivet...
 
Dennis - Canons objektiv ska ha världsgaranti sålänge du väljer rätt vara, alltså inte gråimport, då står butiken själv för garantin.

Roger - Det brukar finnas rätt bra info om vad som ska användas om du ska köra internationellt om man leter runt lite. Har för mig att det brukar gå på en 40-60 dollar normal, + moms såklart.
 
Re: prestigecamera.com

roger p skrev:
försökte beställa ett objektiv canon 1,8 50mm och när jag skulle checka ut så valde jag ups för 15 dollars frakt - vet ni om det fungerar till Sverige? Fanns ett fraktalternativ som hette international som kostade 99 dollar och det är ju mer än objektivet...
15 dollar till Sverige låter inte troligt. Det är ungefär vad det skulle kosta inom USA. Meningen var nog att du skulle ha valt "international" om du ville ha det till Sverige.
Men dessutom skulle jag inte beställa från prestige camera. En sökning på prestigecamera.com hos Better Business Bureau leder till rapporten för Broadway photo, och det låter inget vidare:
http://www.newyork.bbb.org/reports/businessreports.aspx?pid=44&page=1&id=68047

Man måste se upp lite i USA vilka man handlar av, det finns en massa skumma företag. Att kolla upp dem på bbb.org är smart, eller också håller man sig till de stora, som Adorama, B&H.
Det är klart att det kan ju gå bra ändå, men jag avskyr krångel och skulle inte handla där.
 
Jag har beställt allt möjligt från prestigecamera utan några som helst bekymmer. Igenom tiderna har jag beställt en D70s, en SB-800 blixt, ett 80-200 2.8 och alla utan problem. Det enda dom gör är att dom ber en ringa upp för "konfirmation" om att du beställt varan. Vilket är bullshit egentligen, dom vill bara tvinga dig på att köpa mer grejer. Men man behöver ju inte om man inte vill. Det är bara att säga ifrån och det godtar dom utan problem och tackar för sig. Men det är ju inte så konstigt när man tänker på hur extremt billigt allt dom har är. Kollar du en vara på pricerunner bland olika butiker så har prestige nästan ALLTID minst 50$ billigare, ibland upp emmot 2-300$ beroende på vad man köper. En 1Ds Mark II är 1000$ (ja du läste rätt, TUSEN dollar) billigare än på B&H och Adorama tex.

Bör också tilläga att jag alltid beställt när jag vart i USA när jag är hos farsan. Kan inget säga om hur dom är när det gäller internationell handel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.