Annons

Vad är avståndet mellan sensorn och kamerahuslocket?

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
hej..

Vill inte stoppa ner en tumstock i mitt hus... skall göra en digital hålkamera, och för att kunna bestämma hålets storlek behöver jag veta avståndet mellan sensorplattan och kamerahuslocket...

Jag har en 5D...

tacksam för snabba svar.
/*Mandi
 
Senast ändrad:
På 20D sitter det en liten symbol, ett streck med en ring på. Titta på spegelhuset, uppe till vänster om okularet. Det ser ungefär likadant ut på din kamera. Symbolen markerar sensorplanet.
 
Vill du få optimal MTF kurva för din hålkamera (centrum av bilden) ska radien på hålet ligga på ca

r=0.78*sqrt(lambda*f)
(se http://www.biox.kth.se/kjellinternet/Pinhole.pdf)

där r är radien på hålet lambda är våglängden (550nm ungefär mitt i det synliga spectrat, högre om du har t.ex. rödfilter), f är "focallängden" dvs avståndet mellan hålet och filmplanet och sqrt() är kvadratroten.

I ditt fall med f=46mm ger detta en diameter på hålet som är 0.25mm.

Din hålstorlek låter rätt bra m.a.o.
 
oj, vilken uträkning, imponerande.
jag gick in på www.mrpinhole.com där kunde man mata in siffror så fick man sitt mått.. på min 5d så blev det ca 0,30mm, men jag har en 0,25mm med, det är skärpan som påverkas av hålet eller, självklart ljusinsläppet med, men om jag väljer lite fel, blir det mindre skarpt då?
 
För stora hål bestämms skärpan av storleken på hålet men när man minskar hålet till en viss storlek så får man problem med difraktion så det finns ett optimum. För få maximal upplösning så ska man byta ut konstanten 0.78 mot 1.0 men det ger en sämre visuell skärpeupplevelse (se artikeln jag länkade till ovan).

Jag har några exempel på hålkamerabilder men jag har använt 4x5" (dvs ca 10x12.5cm) stora negativ vilket gör att förstoringsgraden inte är så stor och därmed blir bilden skarpare än om samma hålstorlek och bränvidd använts med en mindre sensor. Men skärpa är ju inte allt...
 
ANNONS