Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vænd-dia från negativ film?

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
jag har aldrig testat det hær med vænd-dia. det på tiden att jag gør det! jag undrar bara: kan man gøra tværtom också; framkalla c-41 som dia? hur blir det?
 
Visst kan du det. Kodak har till och med skrivit en publikation åt labben för att de ska veta vad det går ut på och hur det påverkar dem. Den kanske inte är så mycket för fotografen men lite information finns där (http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/cis184/cis184.jhtml)

Effekten beskrivs som "The results the photographers are looking to achieve are muted images with low saturation.".

Jag hittade också en kort artikel om hur man kan göra hemma. Mest intressant där kanske är exempelbilderna.

Värt att notera med vänddia är att det är lite opålitligt men det verkar vara charmen med det som många är ute efter förutom färgskiftningarna. Sök på "cross processing" och ett filmnamn (ex sensia) så lär du hitta fler exempel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.