Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågat att köpa 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

cast65

Aktiv medlem
Hej!

Kort och rak fråga: Är det vågat att köpa en 7D i slutet av augusti, med tanke på att det borde komma en ersättare relativt snart?

Ja, jag vet. 7D är perfekt. Men om det kommer en ny snart, ja då vill jag hellre ha den. Simple.

Så, vad tror ni?

Carl

har du pengar och tålamod....vänta

saknar du nåt av dom..köp 7D och var glad ett par år.

/Stefan

Kort och rak fråga: Är det vågat att köpa en 7D i slutet av augusti, med tanke på att det borde komma en ersättare relativt snart?
Beror på vad du menar med "relativt snart". 7D är knappt två år gammal. Nuvarande modell av 5D är tre år gammal, 1Ds är fyra år gammal. Båda dessa modeller kommer rimligtvis att förnyas innan det är dags för 7D. Jag skulle bli förvånad om en ny 7D dök upp före hösten 2012.

Relativt snart, då menar jag: Tror ni en ny 7D kommer under september-oktober i år?

Carl

Den kommer mer sannolikt vår/sommar nästa år.
Köp beg 7D nu och sälj de när 7D Mk2 kommer så förlorar du mindre på affären.

Du lär inte kunna ta "bättre" bilder med en "bättre specad" kamera såvida du inte fotar i konstiga miljöer och pressar kameran till dess yttersta gräns.
Under normala omständigheter så funkar xxxx modellerna lika bra som en 7D.

/Stefan

Jag tycker att du ska vänta - i evigheter. Det kommer alltid att finnas nya modeller "runt hörnet". Utvecklingen kommer aldrig att stanna så att du kan köpa den modell som kommer att gälla för all framtid.
7D mk II kommer at töverglänsas av mk III som kommer at töverglänsas av EOS 8D, som kommer att överglänsas av ...

Petter ...

Varför skulle ersättaren till 7D heta 8D? Canon har aldrig haft en xD kamera med jämt nummer. 5D blev ju inte 6D ex.

Handla Carl handla! :)

Jag är en som velar och väntar. I efterhand så undrar man alltid vad man håller på med. 7D är ju en bra kamera och kommer att vara lika bra när efterföljaren kommer ut. Frågan är vad den nya modellen ska ha, som gör det värt att vänta 1 år? Den bästa kameran är den som används, inte den som kanske kommer om 1 år.

Jag gick själv från 550D till en 7D för ett par dagar sedan här. Visst fanns en "7Dmk2" i tankarna men dagens 7D blir ju inte sämre för att en ny kommer. Och jämför med min 550D och min gamla 40D så är det en underbar kamera som verkligen stoltserar med sin snabb och exakta fokus!

Och som sagt tidigare, det kommer alltid att finnas nya modeller "runt hörnet" oavsett vad du köper och hur länge du väntar!

Hej!

Ja, jag vet. 7D är perfekt. Men om det kommer en ny snart, ja då vill jag hellre ha den. Simple.

Så, vad tror ni?

Carl

Handla!

Vill du äga en kamera så vänta.
Vill du fotografera så handla nu.

Och skulle det dyka upp en modell du vill ha om ett år eller så så är ju en 7D en alldeles utmärkt backup-kamera.

Hej!

Så, vad tror ni?

Carl

Om det är en Canon 7D du vill ha är svaret ja.

Om det är en annan kamera du vill ha: nej.

Köp bort och var glad. De går också att uppdatera om man måste få de senaste kommande finesserna. Du har kanske två alternativ. Att låta arvingarna dela pengarna eller att någon lycklig skall få kameran. Kameraköpet gör dig själv gladare och nöjdare och du lever längre.

Hej!

Så, vad tror ni?

Carl

Det beror väl på vilken kamera du har idag och om du kan vara nöjd med den tills det kommer en ny kamera som du vill ha !

Jag tycker att du ska vänta - i evigheter. Det kommer alltid att finnas nya modeller "runt hörnet". Utvecklingen kommer aldrig att stanna så att du kan köpa den modell som kommer att gälla för all framtid.
7D mk II kommer at töverglänsas av mk III som kommer at töverglänsas av EOS 8D, som kommer att överglänsas av ...

Petter ...

Var trycker jag på "Gilla" knappen? ;-)

Tänk vad mycket bilder du missar medan du väntar på en bättre kamera...

Och om den blir mycket billigare på special efter ett år, så har du i varje fall räddat ett år med fina bilder för eftervärlden.

ANNONS