Annons

Vågar man sätta en gammal blixt kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
När jag började plåta i slutet på 70-talet använde de flesta amatörer blixtar med ljusdosering. Dvs det är blixten som stänger av sig när det är dags och kameran är inte aktiv. Jag har använt den tekniken ända sedan dess. (På min första kamera, Mamiya Nc1000s, på min Contaflex, på min Leica M2 och på mina äldre Nikon-kameror.)

För två år sedan fick jag ett ryck och förnyade mig. Jag köpte en Nikon F70. En autofokuskameror med inbyggd blixt och medföljande zoom. Jag har använt den som min "kompaktkamera" för snabbshoots, mest på negativ färgfilm. Blixtautomatiken i F70:n är bekväm. Men ibland skulle jag behöva mer kraft. Kan man använda de gamla blixtarna, som endast har mittkontakt, på denna kamera och köra den manuellt?

Eller kan man skada elektroniken? Bruksanvisningen varnar ju för sådana risker.
 
I samtliga kameratillverkares manualer står det att icke-originalblixtar kan ge överspänningar som kan förstöra kameran, men under alla de år jag jobbade i butik fick vi inte in en enda kamera som hade havererat pga att "fel" blixt hade använts.

Tror att detta är ännu en skrivelse som är ämnad för amerikanska advokater...
 
Jag vet att Canon rekomenderar 6V för sina systemkameror. Många av dom gamla blixtarna har en spänning på 225v eller dylikt. Kan också ha omvänd polaritet på kontakerna.

Vissa kameror har också en skyddskrets mot för hög spänning(min olympus E-10 som jag kör med en nissin 350T och 225volt syncspänning).

Det värsta som kan hända är att du bränner synckretsen och lite sånt. Men fråga Nikon vad den maximala syncspänningen för F70'n är.

Mät gärna på blixten också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.