Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar man köpa objektiv i Hong Kong?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Min bror ska på en snabbvisit till Hong Kong om 2 veckor och ryktet säger att det går att hitta elektronik till bra priser där jämfört med Sverige.

Men vågar man chansa? Jag menar, garanti och sånt ryker ju direkt, och får man ett dåligt ex sitter man där. Hur stor är risken? Vad är felprocenten? De objektiv jag funderar på att införskaffa är ett fast normal- eller vidvinkelobjektiv (nikon eller sigma) eller ett Sigma 70-200/2.8.

Tacksam för kommentarer.

Om objektivet köps i en seriös affär är väl inte felprocenten större än om du skulle köpa det i Sverige.

Det är ändå elektronik vi pratar om (delvis), och elektronik kan gå sönder oavsett vart du köper den varesig det är dyra proffsgrejer eller billiga budgetprodukter.

Som du själv är inne på är det väldigt krävande om det skulle visa sig att varan är defekt eller går sönder lätt trots normal användning, även om du kanske har garanti som gäller just i Hong-Kong. Det ska packas igen, skickas, väntas...

Summera om du tycker att det är värt det i förhållande till vad det kostar att köpa samma objektiv i Sverige.

Optiken kostar lite drygt hälften av vad den kostar här. Han kan ju testa den där så att den inte är helt trasig, vilket antagligen märks direkt (förutsatt att han har lite kunskaper om fotoutrustning).

Skulle det sedan vara frågan om att fintrimma och justera något så går det nog att göra här hemma utan att det blir hysteriskt dyrt.

Jag själv är inte det minsta orolig och ska själv åka dit snart. Kommer då köpa en hel del utrustning.

HK Supply ä ren bra butik. Har handlat där själv. Både direkt och via postorder. Köpte bland annnat ett AF-S70-200 där. Sparade ca 7-8 tusen på denna affär. Jag fick dock ingen världsgaranti utan garantin gällde bara i HongKong. JAg tog en risk men jag hade hela tiden möjligheten att skicka tillbaks gluggen eller reparera den i Sverige och ta kostnaden. Jag ansåg att för 7-8 tusen spänn går det att reparera mycket för så.....

Inte ett fel ännu = 2 år. Dessutom har Nikon hela tiden fixat fokusjusteringarna kostnadsfritt varje gång jag kommit in med ett nytt kamerahus....

Stort tack för alla svar. Känner att jag nog vågar köpa ett fast objektiv där borta, lite osäker på 70-200. Vill helst ha Nikons med VR...

Beror lite på vilket märke du köper om du kan få världsgaranti och beror även på vad det är du köper.

Jag köpte min kamerautrustning där för två månader sen och fick världsgaranti på allting. Pentax krävde dock att man åkte till servicekontor i Hong Kong och visade dem kvittot (från en legitim återförsäljare) och produkten så gav dom mig en världsgarantilapp. Sigma låg garantisedeln i förpackningen. Köpte även en Panasonic-videokamera och fungerade på samma sätt som Pentax, tror Sony har en liknande grej. Har för mig att Canon ger världsgaranti på objektiven (lappen ligger i förpackningen) men inte på hus.

Tror man kan få världsgaranti på alla objektiv om man orkar med att åka ut till någon lagerlokal i någon förort för att få garantilappen som jag fick göra med Pentax.

Kan iaf rekommendera Tin Cheung, var där jag köpte det mesta av min kamerautrustning. Men även Wing Shing och Man Shing i Mongkok-området är bra affärer.

Hoppas det hjälper lite

Med Nikon så är det rätt enkelt. På husen så är det aldrig världsgaranti.

På gluggarna så beror det på. I Europa är det alltid Europagaranti vad jag vet. I USA och i asien kan du köpa gluggar med eller utan världsgaranti. Många handlare säljer gluggarna utan eftersom priset kan pressas ner. I USA handlar det då ofta om sk gråimport. Precis lika bra prylar men de är intagna vid sidan av generalagenten och saknar således Nikons garantiåttagande.

Lite lustigt med den 70-200 jag köpte i Hong Kong. Den saknade världsgarantin och var märkt "made for USA" (eller något sådant). Så Handlarna i US köper från HongKong för att pressa priserna och HongKonghandlarna köper i USA ? för att pressa sina priser? Lustigt det här med tull, och politik :)

med tanke på att den mesta elektroniken tillverkas i asien, tror jag inte det är någon fara att köpa där. chansen att du får dåliga vara är lika stor som om du köper på hämma plan, och har läst i en del trådar att objektiv så har man världs garanti, medans husen oftast bara gäller i köpelandet.

Jag har också köpt från HKSupplies med gott resultat. Nikon 17-55 och Nikon SB800. Har nu beställt en Nikon 85 1.8 som kostar $368 vilket ger ca 2200 kr (frakt inkluderat). Beställde i lördags och fick nyss mail om att det var skickat via ups.

Hmmm, kan inga namn tyvärr men minns att när jag var där så låg det butik efter butik på South Road på Kowloon och de flesta hade mkt bra utbud till riktigt bra priser. Det är ju bara det här med Världsgarantin som man själv får avgöra vad det är värt.

Lite kul var det också när jag med vänner stod vilsna och var sugna på lite drinkar men inte visste vart vi skulle gå. Så fick vi syn på en stolpe med skyltar på gatorna i olika riktningar och en skylt som bara hade ett öl/vin/cocktail-glas på.
Vi gick i skyltens riktning....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar