Annons

Vågar man köpa 17-70 trots noll tester på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Kliar så i fingrarna. Den finns på lager, jag kan ha den i min hand om ca 2 timmar. Jag har väntat på en kit-utbytaroptik i säkert ett år och nu är den här. Men vågar man köpa den utan att ha läst något test om den? Den kan väl knappast vara sämre än 18-55 (version 1), men är den så mycket bättre än Sigmas 17-70 så den är värd de extra pengarna?? SDM verkar vara mumma för min K10D...
 
Inser nu att det kan tolkas som att jag menar Sigmas 17-70. Optiken jag menar är Pentax nya - kan tyvärr inte ändra i första inlägget.
 
solvargen skrev:
Tror tt det är pentax-optiken hon menar?
Mvh Thomas

Det kan väl kvitta, det är ju bara fattningen som skiljer. man kan ju jämföra resultaten och se vilken variation det kan finnas mellan olika objektiv.
 
Jeppe skrev:
Det kan väl kvitta, det är ju bara fattningen som skiljer. man kan ju jämföra resultaten och se vilken variation det kan finnas mellan olika objektiv.

Fattningen? Jag pratar om Pentax 17-70 f/4 och inte någon form av Sigma. Pentaxen har just kommit ut och det finns inga tester på det ännu så min fråga är om man vågar köpa det trots att det inte är testat? Finns det risk för att man slänger 5500 kr i sjön och blir ståendes med ett kasst objektiv med noll andrahandsvärde pga dåliga testresultat?
 
Om du nu är ängslig så får du väl antingen vänta ett tag på recensionerna eller köpa Sigmas alternativ istället. Vill du senare byta kan du ju sälja Sigman med en femhundring i förlust.

Förstår inte hur någon ska kunna råda dig i detta eftersom det är ett, för alla, oprövat objektiv. Självklart finns en liten risk för att det floppar!
 
Jag tycker du ska kräva öppet köp (även om det finns tester med toppresultat bör man göra det nu för tiden).

Ett verkligt mardrömsscenario är ju annars att du, efter att länge ha gått och längtat efter objektivet, så snart du fått det i din hand omedelbart får skicka iväg det på månadslånga garantireparationer. Detta skulle jag oroa mig mycket, mycket mer för än risken att framtida tester kommer att "sänka" objektivet.
 
Jag ha bestämt mig för att vänta. Pratade med Scandinavian Photo men de lämnar inget öppet köp. Så då väntar jag istället.

Kom och tänka på att det egentligen är ganska lustigt. Förr i tiden då internet inte fanns så köpte man och var nöjd med sina saker - eller så sålde man det. Idag så kan dåliga recensioner resultera i svårsålda saker... internet är inte alltid så bra. ;)

I helgen får jag roa mig åt ett lånat Sigma EX 18-50 2,8 istället. :)
 
caar7629 skrev:

Förstår inte hur någon ska kunna råda dig i detta eftersom det är ett, för alla, oprövat objektiv. Självklart finns en liten risk för att det floppar!

Nja, råda och råda. Jag undrade mest hur ni andra hade gjort. :)
 
Jag kan ju inte heller råda om Pentax men själv skulle jag inte köpa Sigmas. Jag har prövat det och i vissa avseende är riktigt dåligt. Distorsionen var så kraftig att det började påminna om ett fisheye. Nu körde jag på nikon men det borde ju inte skilja så mycket.

Mvh
Maverick
 
jag skulle göra som du redan bestämt dig för att göra. vänta o låta någon annan ta smällen om det skulle vara en flopp.
 
Nu kör jag ju med canon men hur som ...jämförelsevis med canons 17-85mm 4,0-5,6 är pentaxen ljusstarkare rakt över. Får en känsla att det är bra objektiv...inte för att jag gillar bl. 4,0 alls men hur svårt kan det vara att göra ett bra objektiv med den bländaren(4,0). Nästan alla tillverkade 4,0 objektiv verkar helt ok. Köp den om du tror att ljusstyrkan kommer att räcka för dig.
Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.