Michael GJ Bernhardsson
Aktiv medlem
En nyfiken fråga! Vilka kinesiska kanaler inom EU menar du?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det förekommer ofta och inte bara postnord utan DHL, Schenker etc. Innan vi hade firman hemma jobbade jag ändå hemma och det var snarare regel än undantag att varannan avi påstod att vi inte varit hemma trots två personer i huset.
Nu med firman (samma adress) funkar det i princip alltid så det har med privatpersoner att göra.
Där har vi det! Om en chaufför är på plats med godset och ingen öppnar så felhanterar vi körningen på plats via handdatorn. Då ser man i efterhand exakt var godset felhanterades eftersom handdatorn är utrustad med GPS. Alltså....har chauffören gjort sig mödan att åka till adressen så har han/hon försökt leverera. Man åker inte till adressen och sedan struntar i att försöka leverera. Allt chauffören gör under dagen kan man syna i efterhand. Så det där med att kunden sett chauffören utanför firman och sedan struntat i att leverera är skitprat enl mig.
Har du satt dig in vad som ingår i transporttjänsten? Var, som jurister säger det, den juridiska och ekonomiska risken övergår på mottagaren? Dvs var du skall ta emot godset.
När jag ibland kollar innan jag beställer på nätet så brukar det stå vid tomtgräns för villa och entredörr i trapphus till hyreshus.
Får en känsla av att det ofta kritiseras utan att man vet hur tjänsten skall utföras utan mer baserat på vad man själv tycker tror.
Som sagt det är samma fysiska adress, enda skillnaden är att det är företag som mottagare och nu kommer paketen som de ska.
Detta är ju helt knäppt skall jag som beställer hålla koll på vart företaget som jag beställer av köper sina varor. Nu blir jag brydd!
PostBort har satt villkoren så att de inte behagar leverera företagspaket (det heter något annat den här veckan) till privatpersoner, utan det ska alltid ta minst ett dygn extra och att de tar betalt för utkörning som de inte utför. Sedan hittar de ibland på att det är en privatadress fast det även finns ett företag på adressen. Bekvämt och bra.
PostBort har satt villkoren så att de inte behagar leverera företagspaket (det heter något annat den här veckan) till privatpersoner, utan det ska alltid ta minst ett dygn extra och att de tar betalt för utkörning som de inte utför. Sedan hittar de ibland på att det är en privatadress fast det även finns ett företag på adressen. Bekvämt och bra.
Är inte strunt. Jag har råkat ut för samma två gånger på kort tid. Tagit ledigt från jobbet hela dagen och fått sms att de försökt leverera. Otroligt då man sitter hemma inomhus och väntar på att någon ska vara vid dörren.
Bästa är chaffisarna som ringer 30min innan för att kolla om man är hemma. Då kan man avtala annat som ex att de lämnar till grannen eller helt enkelt bara stjälper av det på tomten.
/Stefan
Stjälper av det på tomten?? Finns inte! Vi måste ha en kvittens av adressaten om inte det finns ett sk LUK-avtal. Då kan vi lämna av godset utan kvittens. Vilken frisk människa ställer av en 75 tums TV utan kvittens uppgjord via telefon? Man ringer i regel alltid innan leverans för att säkerställa att man kommer fram med fullstor lastbil och att kunden finns på plats. ibland går det åt skogen , men det är väldigt ovanligt och oftast beror det på kunden som inte varit på plats trots att man har bokat utkörningen en viss dag och tid. Sedan ringer kunden in till kundtjänst och blåljuger för att slippa betala för en extra utkörning. Tro inte allt ni läser i Aftonhoran och Expressen!
Antar att det är sarkasm ovan, men utifall det inte är så;
Finns olika sätt att kvittera. Exempelvis genom ett sms. Jag har gjort det ofta med exempelvis tavlor.
/Stefan
Har du kvitterat leveransen eller godkänt/meddelat ett möjligt leveransdatum (och sedan så har leverantören struntat i att ta kvittens)?
Spontant, med tanke på att någon faktiskt kan göra en beställning i ditt namn, tycker du det är lämpligt att kunna kvittera en teve via ett sms från en telefon och teven ställs av på tomten?
(En gång i tiden så förekom det att saker, t.ex. datorer och annan elektronik, beställdes till adresser där det inte var någon som bodde eller att det inte fanns något företag på den adressen. Det sattes i system och paket leverades till utlämningställe och kvitterades av någon okänd. Sedan så infördes det en hårdare kontroll via id-kort/körkort. Och t.ex. TRE slutade att lämna ut kollinummer via deras kundtjänst för att det förekom att andra hämtade ut paketet med telefonen och den som beställde sa sig inte fått telefonen. Att det nu skulle vara möjligt att kvittera en teve via SMS ser jag som omöjligt ...)