Annons

Vågar man fråga om kameraval(tjatig fråga)?

Produkter
(logga in för att koppla)
U137 skrev:
Det är skärpan du tänker på, Jonas? eller är det något annat oxå.

MVH Ann
Skärpan är det inte så mycket fel på utan hur den rent teckniskt är uppbyggd.
Jag vat att de tidigare modellerna hade otroliga problem med batteritiden, även dålig support från Minolta (på den tiden), kameran skickades in 3 gånger för att batteritiden var för dålig och att kameran hängde sig vid startläget.
När någon säger Minolta tänds det varningsljus, i varje fall hos mig. Är det skärpa och bildhastighet som du vill prioritera?
 
Silverlod skrev:
Skärpan är det inte så mycket fel på utan hur den rent teckniskt är uppbyggd.
Jag vat att de tidigare modellerna hade otroliga problem med batteritiden, även dålig support från Minolta (på den tiden), kameran skickades in 3 gånger för att batteritiden var för dålig och att kameran hängde sig vid startläget.
När någon säger Minolta tänds det varningsljus, i varje fall hos mig. Är det skärpa och bildhastighet som du vill prioritera?

Jag har iofs inte reklamerat, så jag kan inte uttala mig om servicen, men batteritiden är klart bra och jag har inte sett någonstans att G400/G500 skulle vara behäftade med några kvalitetsproblem. Enda nackdelen med kameran är att menyerna är lite kryptiskt uppbyggda. Titta gärna på Cyberphotos hemsida, de har omdömen och exempelbilder för varje modell.

FinePix F700 lär vara bra också. Blev varmt rekommenderad i senaste Popular Photography.

Ser inga fördelar med Ixusarna framför Konica-Minoltan. Känns surt att inte ha några inställningsmöjligheter och bildkvalitetsmässigt/storleksmässigt är de jämnbördiga. Ixusen är dessutom långsammare och dyrare.

Lycka till i ditt val!

/Pontus
 
Ann. Det kan verka som om jag tar lätt din frågeställning. Så nu krånglar jag till det lite till ;-) . Jag tar dig som person på fullaste allvar, tro inget annat. Men om själva frågan glider jag lätt in lite skämtsamt på stativ etc. Varför då? Jo, jag ser det så här.

Dels är jag inte rätta personen att ge säkra fakta om viss kameramodell då jag kollade dem förra året. Det är så lätt att söka grundfakta själv på samma tid om man, som du, vet vad man vill ha kameran till.

Dels ser jag analoga kameran som en vackert designad filmbehållare och digitalkameran som en sorts mobil skanner med lite olika tillbehör och knappar.

Fotografier, även actionbilder, de har kameran begränsad del av. Lånar vi ut vår lilla digitalkompakt till Fröderberg, Fogelberg, Arleklint, Gerlach, eller någon annan av de erfarna rävarna här tror jag vi skulle häpna vad den lilla kameran plötsligt levererar. Sen kan de ibland göra ännu mer med avancerad utrustning. Jag säger inte att jag vet, men jag tror det (Det finns många skickliga kvinnor också, men de törs man ju inte kalla för gamla rävar)

Jag uppfattar att det lätt blir koncentration bara på kameramärket fast andra delar kanske är viktigare. Har kameran en bra instruktionsbok? Det borde vara ett bra argument. Finns en säljare som verkligen engagerar sig om något krånglar? Är du beredd att ägna tid att lära dig alla knappar och menyer som en del kameror har? Om inte så ger den kanske inte alls full "kapacitet". Fast ser jag dig rätt är du den som kan sätta energi på det om det behövs.

Alltså, rent generellt om jag överdriver lite, utan att peka finger mot någon på något sätt. Vi hostar gärna upp ett par tusenlappar extra på en kamera vi tror är bättre, för det är ju bilder vi vill ha. Men mitt exempel ett litet stativ vill ingen ha (jo du då ;-) för det ser krångligt ut och känns plötsligt som väldigt dyrt fast det inte behöver kosta tusenlappar. Kan bara tala för mig själv, men vi är inte alltid helt rationella utan utsatta för marknadsföring så vad som är "rätt" vete tusan.
 
Sven jag har humor så att det räcker till både "skit bakom linsen" och stativ! Men jag misstänker att det inte finns stativ i fickformat ;-)) Lär mig gladerligen alla knappar på kameran och läser bruksanvisningen ifrån pärm till pärm, kommer oxå ihåg det till att börja med men efter ett tag är jag som alla andra; har glömt hur man gjorde!

MVH Ann
 
Pontus jag skall kolla Minoltan alt Canon nästa gång jag skall in till stora staden.
Tänk vad enkelt det hade varit om inte den nitiske fotohandlaren hade visat mig Fujin med den praktiska sekvenstagningen!!!!!!!!

MVH Ann
 
Pongu skrev:
Jag har iofs inte reklamerat, så jag kan inte uttala mig om servicen, men batteritiden är klart bra och jag har inte sett någonstans att G400/G500 skulle vara behäftade med några kvalitetsproblem. Enda nackdelen med kameran är att menyerna är lite kryptiskt uppbyggda. Titta gärna på Cyberphotos hemsida, de har omdömen och exempelbilder för varje modell.

FinePix F700 lär vara bra också. Blev varmt rekommenderad i senaste Popular Photography.

Ser inga fördelar med Ixusarna framför Konica-Minoltan. Känns surt att inte ha några inställningsmöjligheter och bildkvalitetsmässigt/storleksmässigt är de jämnbördiga. Ixusen är dessutom långsammare och dyrare.

Lycka till i ditt val!

/Pontus

Kul att de har löst deras största problem, och jag hoppas att ditt ex aldrig går sönder : )

Ann -> Lycka till med kamera köpet.
 
U137 skrev:
Men jag misstänker att det inte finns stativ i fickformat ;-))
Har du inte handväska? he


Nä, men nu har jag fått en inre bild av dig som står där med en pytteliten kamera på enbensstativ. Sen lutar du det framåt och "hoppla" alltså som småflickorna brukar göra när de tar en kvast och leker att de galopperar eller hoppar hinder med häst.

Kan du inte be någon ... så jag får se den bilden sen när du gjort märkesvalet ;-)
 
Panasonic DMC LC-33 är ett bra val, eller kanske LC-43, beroende på hur många pixlar du vill åt.
Jag har en 33:a och den tar mycket fina bilder. Även om man tar bilder på 400ISO så tycker jag att den konkurerar ut min FinePix när jag fotar på 200ISO med den. Duger inte det så kan man även ta bilder på 50, 100 och 200ISO.
Bildserier med 3bilder/sek max 4bilder; eller 1,5bilder/sek max 8bilder (lite osäker på den sistnämnda). Detta på högsta upplösning dvs.
Vid bildtagning på vanligt vis är den dock rätt så långsam med focus och ild-sparning.
Tyvärr är blixtens räckvidd något begränsad, men det kanske är vanligt på pocketkameror.

Kort sagt så är jag mycket nöjd med min 33:a.
 
Kolla gärna in mitt album, knäppt med en G500:a

Är du ute efter en pocketkamera kan jag varmt rekomendera Minolta Dimage G500.
 
Får hela tiden nya bra synpunkter och tips! Skall försöka ta mig tid att jämföra dom olika tipsen under helgen.
Magnus, jag var inne på din sida och kollade dina bilder, dom var läckra!

MVH Ann
 
Hade bestämt mig för Minoltan G400 eftersom den fick mycket gott betyg i snabbhet (cyberphotos test) Åkte iväg och tittade och kollade pris på den idag. När jag kom hem skulle jag jämföra priset som jag fick i affären med pricerunner. Passade på att läsa deras recensioner på G400. Det var ju helt knäckande!1 den blir ju helt nerskriven av privata rec. vad det gäller hållbarhet såsom blixt, lcd-skärm sevice + srvicepersonal bla bla. Fy så trött jag blir!!!!!

MVH Ann, något modfälld :-(
 
Ann Jag har en minolta Z1 och jag läste allt och när jag köpt den så jag en massa recensioner som absolut inte var så positiva och tänkte vad för skit har jag nu köpt...Sen böjade jag fotografera med den och jag är väldigt nöjd och tycker idag att mycket av det negativa som jag hade läst inte stämde överens med det jag upplever med min kamera och jag är mycket nöjd med min kamera. Jag tror att om man läser för mycket så får man så mycket information att man kan bli handlingsförlamad.
Med andra ord läs och ta det med en nypa salt och köp det du tror på och känns rätt.

Vänligen
En nybörjare.
 
U137 skrev:
hållbarhet såsom blixt, lcd-skärm sevice + srvicepersonal bla bla. Fy så trött jag blir!!!!!
Jag tar då ta allt personligt tyckande om viss produkt med en nypa salt.
Hoppsan nu var det var visst en till som skrev lika där.


Men jag misstänker att det inte finns stativ i fickformat

Kom att tänka på att jag har då ett - fast nu hade jag visst förlagt det, så litet var det. Bordssstativ. Går fint i fickan, fast man ska ha det i bakfickan om man dansar tryckare, Kan bli missuppfattningar annars. Hrrrrm, men så litet är det.
 
U137 skrev:
Hade bestämt mig för Minoltan G400 eftersom den fick mycket gott betyg i snabbhet (cyberphotos test) Åkte iväg och tittade och kollade pris på den idag. När jag kom hem skulle jag jämföra priset som jag fick i affären med pricerunner. Passade på att läsa deras recensioner på G400. Det var ju helt knäckande!1 den blir ju helt nerskriven av privata rec. vad det gäller hållbarhet såsom blixt, lcd-skärm sevice + srvicepersonal bla bla. Fy så trött jag blir!!!!!

MVH Ann, något modfälld :-(

Man får ju åxå ta med i beräkningen att det ofta är just de som är missnöjda som sitter och klagar. Alla de andra är ju ute och fotograferar. ;-)

Skämt åsido så ligger det nog lite i det. En användare måste vara exceptionellt nöjd för att man ska få se positiva omdömen, medan minsta lilla missnöje leder till gnäll på vartenda forum som denne frekventerar.

Sedan tänker jag inte uttala mig om hållbarheten på just G400 i detalj.
 
Nu är det klart!!

det där kameraköpet alltså.
Har varit och besökt det stora varuhuset i Ullared idag och kollade i förbifarten om dom hade G400 (för det är ju klart att jag skall ha den trots deppen igår). Blev glatt överraskad av att dom hade den och till ett pris som inte gick att motstå: 2799:- Köpte aven till extra minne på 256 pris 499:- alltså både kamera och minne för 3298:- Igår när jag var ute och kollade var bästa pris för samma 4044:- Dom 700:- jag sparade kunde jag ju ha roligare för. Tyvärr hade dom inte batteri men affärena i stora staden skall väl oxå leva ;-)
Nu kommer första frågan och fler lär komma;
Nu sitter jag här med 2 st SD-kort; 16mb och det jag köpte 256mb. När jag läser bruksanvisningen så får jag uppfattningen att jag inte kan använda dessa på samma gång. Ni som kan eller har G400, stämmer det eller läser jag bruksanv. "som f-n läser bibeln"?

Jag vill tacka och buga till alla som har varit vänliga och engagerat sig i mina funderingar över mitt kameraköp. Tror att detta blir en bra första-kamera till mig.

MVH Ann
 
En sak till var det ju, hur länge skall batteriet laddas första ggn? är det samma som mobilbatteri typ 16 tim?

MVH Ann
 
Är kameravalet redan klart. Men det är ju strålande. Grattis. Måste kännas fint att ha tagit eget beslut va?


Vilket antiklimax om du nu sen om ett par veckor rapporterar att kameran havererat.Hu.Då skickar du väl en räkning till Fotosidans redaktion för att du blivt förledd av medlemmarna. ;-)


Lycka till med de snabba bilderna.

Över 1380 visningar av den här tråden just nu. Inte illa
 
Angående batterierna så rekomenderar jag dig att köpa en GP-laddare. Köper man den nya modellan så får man 1800mAh-batterier (4 batterier ingår oavsett modell). GP-laddarna är ju inga snabbladdare, men dom är driftsäkra och pålitliga. 16h får du ladda. Alla laddara batterier blir ju trötta om dom inte används, men efter några i- och ur-laddningar så blir dom ju som nya igen.
Jag tror att GP-laddaren går på ca 350kr, inklusive 4 batterier.
 
Ladda batterierna till de är fulladdade. Mer behövs inte. Är det NiCd eller NiMH ska man "cykla" (köra slut på dem och ladda dem fullt) dem iaf en gång varannan månad. I detta fallet är det ju dock Li-ION och då är det inga problem att småladda.
Så ladda dem fulla första gången bara.
Fast när du läser detta kanske du redan hunnit sätta igång kameran förestås. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.