Annons

Vågar man beställa från Ebay? (Hong Kong)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson_P

Aktiv medlem
Hejsan!

Är lite nyfiken och köpsugen på en Tokina 11-16 f/2.8 och hittade den på Ebay, en ny för ~4.600 inkl. frakt från Hong Kong. Köparen är "Top rated seller, 98,5% positive feedback". Vågar man lita på detta och beställa den?

Beställde nyligen ett motljusskydd för 10:- från Hong Kong och gick oväntat snabbt till och med. Nu handlar det ju dock om lite mer pengar...


Länk:
http://www.ebay.com/itm/Tokina-11-1...era_Lenses&hash=item1c19b122fd#ht_2653wt_1135
 
Risken i sig är väl liten, men med tanke på att du med största sannolikhet åker på moms (25 %) och tull (6,7 %) så blir det väl inte så jättebilligt längre. Sedan är väl frågan hur det ligger till med garanti.
 
Det är sällan problem men du bör ju räkna med att det fastnar i tullen och lägga till 25% moms + 6,5% tull. Fastnar det inte i tullen så är det ju bonus.
Samtidigt har du väl ingen garanti utan det skall skickas till hk för eventuell reparation. Jag skulle inte beställa men då pga med inräknad moms och tull så vinner du egentligen ingenting. Obs! Jag är ingen tullpolis som anklagar dej för smuggling men här i Finland fastnar saker ofta i tullen om paketet är lite större.
 
Med tanke på era svar och informationen om tullen och skatten så känns det inte speciellt smart att beställa därifrån. Det är omöjligt att veta om det fastnar i tullen? Tänkte beställa en Glidecam från Ebay, det är samma sak med den också då gissar jag?


Vart köper man Tokina 11-16 här i Sverige? Hittar den inte i någon av dem vanliga företagen?
 
dom flesta skriver ner tullvärdet om du frågar.

ex: 100 € tullvärde för en MK2 för 1300 £ det blir bara 250kr i tull
 
dom flesta skriver ner tullvärdet om du frågar.

ex: 100 € tullvärde för en MK2 för 1300 £ det blir bara 250kr i tull

Fast då har man väl å andra sidan problem om paketet skulle hamna på villovägar eftersom värdet i praktiken är högre än det som angetts?
 
I princip varenda en jag köpt ifrån i Hong Kong skickar paket ifyllt som "gift". Innebär alltså 0 kr tull och moms. Har dock aldrig köpt något som kostat mer än femhundra kronor.
Finns det för 500 pund i england hade jag nog kört det via dem ändå, går snabbare och färdas kortare sträcka.
//D
 
Vågar gör man väl, det mesta kommer fram och är vad det ska vara, men som sagt moms och tull kan ibland vara ett aber.

Jag har beställt nästan all min utrustning förutom objektiv från ebay i england. Visst, lite dyrare, men snabbare leverans och mindre strul (inget alls faktiskt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.