Annons

Vågar du köra musik-CDar i din bilddator?

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Läste hos F-Secure (www.f-secure.com > Weblog News from the viruslab > Friday, November 4, 2005 "A chilling though about CDs that have rootkit DRM").

Artikeln handlar om vad ljud-CDar med Digital Rights Management (heter det så?) med rootkit-teknik kan ställa till med när man spelar dem i datorn.

Läser man länken till Amazon med synpunkter på Van Zants Sony-CD så blir man betänksam.

Man får hoppas att säljarna klart deklarerar vilka musik-CDar som har kopieringsskydd så man kan kan undvika dem.
 
Får hoppas (och skulle tro) att det bara är de stora kommersiella monopolskivbolagen som kommer använda sig av sådant (typ sony , BMG osv). Då är inte jag drabbad iallfall.

Ganska vanligt att (iallfall innan) filmbolagen lade upp tex en mkt nyutkommen film som ännu inte oficiellt släppts med skadliga koder på shareprogram som Ex Direct Connect osv.
Slugt det där.

mvh Ale
 
Hur funkar det då om man inte spelar upp skivan men för över sin skiva till mp3-format/annat musikformat? I och för sig är det också en uppspelning i viss bemärkelse men vad händer?
Us
 
Sony är ensamt om skydd av det slaget och de skivorna säljs inte i europa. Tror inte det är särskilt stor risk att du drabbas och det finns numera en officiell avinstallerare från Sony (efter den massiva kritiken).

Självklart SKA man har autostart avslaget på sin CD-läsare av väldigt många fler anledningar än detta kopieringsskydd dock...
 
Den avinstallerare som Sony tillhandahåller installerar i sin tur andra oönskade filer och kod på din dator. Ur askan i elden således.
 
En del musik-cd kan med fog betraktas på samma sätt som att sätta in en spel-cd.

Jag spelar endast hederliga mp3:eek:r i den dator som jag är rädd om. Man vet aldrig vad för otyg som följer med en musik-cd..
 
Detta lilla spex från sony är helt skumt. Varför hindra folk från att använmda vad de köpt hur de vill, det knappast olagligt att göra mp3-filer av skivor man äger. Det stora problemet med root-prograsmmet är att det redan kommit folk som fuskar i datorspel (warcraft 3) som använder root-hacket för att dölja sitt fusk, detta är jäkligt dålig stil, både från sony och från fuskarna.

Jar har alltid tyckt om att ha cd-skivor i mitt skivställ men har nu köpt min sista skiva från sony iaf. - de litar inte på oss, varför ska vi lita på dem?


Jag hoppas att jag inte bröt mot några regler eller uppmanade till btott för det var verkligen inte min mening, utan jag menar att jag klarar mig utan deras musik, inget annat.
 
Re: Re: Vågar du köra musik-CDar i din bilddator?

gujo skrev:
Det har dom nog inget intresse av att tala om.

Det har de nog visst väldigt mycket intresse av då folk inte vill ha sådana CD:ar och vill de ha en bra kundrelation vill de nog inte att sina kunder känner sig blåsta. På Amazon står det nu också om CD:n inte går att spela i datorn (enligt BBC.com).
 
På Amazon står det så här "Content/Copy-protected CD". Det står inget om att det installeras ett Rookit på datorn.
 
Enklast är att avstå från inköp av musik. Jag anser att musikindustrin gräver sin egen grav genom att bygga in allsköns spärrar som riskerar att skada annan utrustning.

Likaså kräver jag av de musikskivor jag köper att de ska vara dupliceringsbara och lätt överförbara till andra bärare som t ex datorns hårddisk, i av mig valt lagringsformat, som t ex MP3.

Jag saknar traditionell CD-spelare och har överfört hela arkivet av CD-skivor till datorns hårddisk för bekvämare lyssning och förvaring. Datorn som även agerar radio och digitaltevemottagre har kopplats till högtalaraläggningen hemma.
 
RolandM skrev:
Enklast är att avstå från inköp av musik. Jag anser att musikindustrin gräver sin egen grav genom att bygga in allsköns spärrar som riskerar att skada annan utrustning.

Jag håller med. Sony försöker verkligen att skrämma bort kunderna!


Min syn på musikindustrin är att dom har missat något viktigt. Jag uppfattar dom som bortskämda monopol (för hur många artister säljs genom mer än ett bolag?) som inte förstår att dom är utsatta för en slags konkurrens.

Deras CD-skivor konkurrerar mot kopiering eller nedladdning av musik. Det dom måste göra är att ge mig som kund ett mervärde. Varför ska jag köpa en CD-skiva för 200:- när jag kan ladda ner låtarna som mp3 gratis? (Jo för att jag får CD-skivan, och omslaget i färgtryck och textena till låtarna, och för att jag känner att jag stödjer artisten som kommer att få 2-3 kronor).

Men om CD-skivan är kopieringsskyddad så att jag inte kan föra över låtarna till min MP3-spelare, då känner jag ju som kund att skivbolaget gett mig ett mindre värde, än om jag laddat ner musiken från nätet.

Och hur många kunder vill betala extra för att få något som är mindre värt?
 
Sveder skrev:
På Amazon står det så här "Content/Copy-protected CD". Det står inget om att det installeras ett Rookit på datorn.

Nehe, och på vilket sätt var det relevant? Hur många CD:ar har de egentligen påträffat som gör det.

Det mest patetiska är att om jag köper den här skivan kan jag ändå lika gärna spela in musiken via line-in och klippa upp låtarna, vilket Sony inte kan göra ett skit åt, så deras kopieringsskydd ger inte precis något större skydd mot att musiken hamnar på internet om någon nu orkar göra det. Och det är ju inte gigantiskt svårt precis.
 
Senast ändrad:
Skurmedel skrev:
Nehe, och på vilket sätt var det relevant? Hur många CD:ar har de egentligen påträffat som gör det.

Det mest patetiska är att om jag köper den här skivan kan jag ändå lika gärna spela in musiken via line-in och klippa upp låtarna, vilket Sony inte kan göra ett skit åt, så deras kopieringsskydd ger inte precis något större skydd mot att musiken hamnar på internet om någon nu orkar göra det. Och det är ju inte gigantiskt svårt precis.

De är inte ute efter att stoppa de "riktiga" piraterna med dessa kopieringsskydd, Sony och de andra vet att de inte stoppas så lätt med skit skydd, det tragiska är att de istället gör allt för att ge sina kunder som fortfarande betalar för produkten en sämre produkt. I Sverige betalar vi kassettersättning för rätten att privatkopiera ändå lägger många bolag in kopieringsskydd på sina skivor.

Jag har iafall inte deet minsta dåligt samhälle om jag någon gång laddar ner något, jag har trots allt betalar min privatkopieringsskatt varje gång jag bränner en skiva med mina bilder som jag har copyright på och inte per gessle som får betalt för mina bilder. Här ligger nog en del av problemet folk blir irriterade när Per Gessle & Co får pengar när man kopierar legitimt material.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.