Annons

Växjö - ett frågetecken

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Ämnar förflytta mig och upprätta ett basläger i Växjö för fotografiska övningar från och med fredag till och med söndag denna vecka. Det som återstår är att finnan intressanta platser att besöka inom en radie av tio mil från baslägret i centrala delarna byn?

Förslag mottages tacksamt.
 
Beror ju lite på vad du är ute efter men "katedralen" som ligger i Växjö gör sig rätt bra (domkyrkan alltså). Teleborgs slott ute i Teleborg (universitetsområdet) är rätt schysst också.
Därutöver är mina kunskaper rätt knapra när det gäller. I närheten av Ljungby har du förresten Byholma flygfält, används som timmerupplag efter Gudrun, numera ett turistäventyr.
 
Växjö är väl inte världens mest fotointressanta ställe!
Men det finns några kul ställen...
-Kronobergs slottsruin
-Tornruin ute i Bergunda, fast den lite svårfotad - bästa perspektiv får man från sjön eller med ett ruskigt bra vidvinkel objektiv!
-Ute i Ryd finns en gammal bilskrot, rekomenderas!!!
-Glasbruken

Sedan kan jag inte komma på så många fler ställen... Men det finns massor med fin natur!
 
Låter ju nästan som att jag avråds från ett besök i byn ;-)

Jag kollar upp förslagen och hittade även något som hette Utvandramuséet.
 
ett par mil söderut på väg 23 ligger ju Huseby, där finns säkert lite att fota också...
 
Inom 10 mils radie från Växjö täcker du in nästan hela Småland (utom allra östra och nordöstra delen) samt i princip hela Blekinge (utom östra delen) och även nordöstra Skåne samt delar av Halland. Här finns hur mycket som helst att fotografera. Frågan är bara vad för bilder du är ute efter?
 
Graal skrev:
Inom 10 mils radie från Växjö täcker du in nästan hela Småland (utom allra östra och nordöstra delen) samt i princip hela Blekinge (utom östra delen) och även nordöstra Skåne samt delar av Halland. Här finns hur mycket som helst att fotografera. Frågan är bara vad för bilder du är ute efter?

Natur och kulturmiljöer (vattenkvarnar och så) är väl det miljöer som är mest frekventerat när jag trycker av.
 
Masugnen vid Åryd är en fin kulturmiljö, liksom Hemmesjö g:a kyrka, hela Huseby bruk med allt vad där finns av kvarnar, smedjor, trädgård etc. Lessebo Handpappersbruk är något man heller inte får missa, ett levande muséum av gammalt hantverk. Även Intaget med Smedraden och Sveriges vackraste midsommarstång (i färgat papper från Lessebo bruk) kan passa bra att kolla samtidigt. När man ändå är på det här hållet finns ju hela Utvandrarbygden kring Ljuder och Långasjö med många fina kulturmiljöer, samt glasriket. En fin studioglashytta i gammal stil med fin omgivning är Transjö hytta strax söder om Kosta. Där huserar också de två kanske skickligaste glasblåsarmästarna i glasriket, Jan-Erik Ritzman och Sven-Åke Karlsson.
 
Graal skrev:
Inom 10 mils radie från Växjö täcker du in nästan hela Småland (utom allra östra och nordöstra delen) samt i princip hela Blekinge (utom östra delen) och även nordöstra Skåne samt delar av Halland. Här finns hur mycket som helst att fotografera. Frågan är bara vad för bilder du är ute efter?

Östra Blekinge går också på 10 mil! Undantaget Torhamns udde kanske :) Jag rekommenderar helt klart min vackra gamla hemstad Karlskrona. Stortorget kan man lätt bränna några rutor på. Västra delen av Karlskronas ytterskärgård borde man också kunna nå på håret inom 10 mil, om man kör RV30 från Växjö till Ronneby och sedan E22 mot Karlskrona och tar avtaget mot Hasslö... :) Finns ett fint litet fiskeläge på Hassö, där kan du nog bränna några rutor till!

Allting beror ju på vad man är intresserad av att fotografera, men... Den morgonpigge kanske vill skildra när fiskebåtarna anlöper fiskhamnen på Saltö? Äh jag kan nog prata på i evighet. Frågan är varför jag själv aldrig testat dessa idéerna - puckat av mig! Nåväl... Ha en trevlig fototur och tveka inte att röra dig mot sydost och Sveriges Trädgård! :)
 
Jag noterar för fullt och tar fram kartboken och ber att få tacka. Än är det några timmar kvar till avfärd.
 
Hemkommen i går kväll från baslägret i Växjö. Tyvärr blev vädret en utmaning för utrustningen. Ett ihållande regn i tre dygn och när det var uppehåll var himlen jämntjockt grå. Visserligen ett bra ljus för porträtt, men inte riktigt för att skildra de småländska ljuset.

Flera av platserna beskrivna av er ovan besöktes. Småland kommer helt klart att få ett återbesök längre fram.

Tack för all hjälp med platser att besöka.
 

Bilagor

  • crw_9933.jpg
    crw_9933.jpg
    33.9 KB · Visningar: 173
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.