Annons

Västra Nylands Folkhögskola

Produkter
(logga in för att koppla)

R.Hammar

Aktiv medlem
I förra numret av tidningen Foto har de en artikel om olika fotoskolor, "30 sätt att bli fotograf". I artikeln nämner de Västra Nylands Folkhögskola, www.vnf.fi.

VNF har två olika typer av studielinjer, Fotokonst och Fotodesign.

Har du någon erfarenhet av skolan och isf vilken linje skulle du rekommendera?

Tack på förhand att du tog dig tid till att svara på min fråga.

Hälsningar

Robert
 
Jag hittade lite gammal info om skolan här på Fotosidan. Det vore kul med lite mer kommentarer från de som nyligen har gått eller har påbörjat sina studier där.
 
Blev precis "utexaminerad" från VNF nu i fredags, och jag kan bara säga att det var ett av mina bästa år.

Iofs var det mitt första år inom fotografisk utbildning men jag kom in till KIAD (Kent Institute of Art & Design) som VNF har ett avtal med.

Jag gick Fotodesign-linjen och vi hade som sagt lite mera inom digitalteknink, men vi använde ändå inte digitalkameror eftersom filmframkallning och kopiering av både sv/v och färg hör till utbildningen.

Den andra linjen, Fotokonst, gjorde det mesta i mörkrummet och jobbade först endast med svartvit film till uppgifterna och senare med färg.

Båda linjerna får dock undervisning i såväl digital som analog teknik.

Vi gjorde också flera resor av olika slag, t.ex. åkte vi in till Helsingfors och tittade på yrkesfotografers studion och lät dem berätta en massa bra information, olika utställningar gick vi också på. I vintras åkte vi också på en veckas resa till Riga. Kallt som fan, men så himla trevlig stad att fota i.

Om du letar efter en skola att få grundläggande utbildning inom allt från mörkrum och framkallning till Photoshop och hemsidor i Flash är VNF ett trevligt val.
 
Drar igång den här tråden igen.

Tänkte höra om det är någon annan som ska till Karis för antagningsintervju 20/6. Jag ska dit då o kommer att tillbringa hela dagen där så det skulle vara kul att träffa andra som sökt dit o är där för intervju då.
 
Ansökningshandlingarna ligger brevid mig och jag är på g och söka, men har inte fått ars... ur vagnen.

Robban
 
R.Hammar skrev:
Ansökningshandlingarna ligger brevid mig och jag är på g och söka, men har inte fått ars... ur vagnen.

Robban

Men se till att få iväg dem nu då! Fast det kanske är för sent ändå för att få komma på intervju till den 20:e, har för mig att ansökan ska vara inne senast den 14:e.

Ah, kollade din info nu o ser att du bor i Finland, då lär väl din ansökan hinna fram om du skickar in den nu. :)
 
R.Hammar skrev:
Då drar jag iväg min ansökan på måndag så det kommer fram i tid. :)

Hur går det? Har du fått iväg din ansökan än? :)

Är det verkligen ingen annan här på FS som tänkt läsa på VNF kommande år o ska på intervju den 20:e?
 
Ansökan for iväg med postiljonen idag och ligger nu mellan Klövskog och Karis för tillfället. Så jag hoppas de ringer eller hör av sig i slutet av veckan.

Vad är det för krav man ska uppfylla? Jag har säljarbakgrund och är i den yngre medelåldern, räcker det?
 
R.Hammar skrev:
Vad är det för krav man ska uppfylla? Jag har säljarbakgrund och är i den yngre medelåldern, räcker det?

Ingen aning egentligen. I brevet jag fick står det bara att man ska ta med sig 10-20 st arbetsprover, högst 40 st. Eftersom jag var tvungen att ordna med biljetter till båten o även nånstans att slagga när jag är där så var jag ute i god tid med min ansökan (för ca en månad sen eller så, normalt skickar jag in sånt där max en vecka innan).

/Robert
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.