Annons

Väskproblem!!! Slingmodell men vilken??

Produkter
(logga in för att koppla)
Kata 2n1-20 för de tillfällen då laptopen inte behöver vara med. Rymmer kameran, två objektiv och blixten, och i bästa fall en t-shirt. :)

Vad har du för objektiv?

Jag får i en D300 med monterat 17-55/2.8, en Tokina 12-24, En Tamron 90/2.8, en Nikon 35/1.8 och en SB-600 i själva kamerafacket. Man kan, om man vill byta exempelvis 35:an och blixten mot ett 70-200/2.8. Har man ett lite mindre objektiv monterat på kameran får man plats med ett objektiv till "under" kamera/objektiv.
Sen kan man ju klämma ner 1-2 objektiv och en T-shirt i det övre facket om man inte har annat där.
Så beroende på vilka objektiv och vilken övrig utrustning man har så får man ju plats med kamera + 3-8 objektiv.

Vad har du för objektiv?

Jag har 1st 18-70(kitobj) 75-300/4.5-5.6, 50/1.7, 28/2.8mm & 1st 100-200/4 samt 1 blixt HVL-F42AM.
2st utav objektiven tar ju inte så mkt plats.. men dock utrymme ändå... sen en konverter.. typ samma storlek som 50mm..

- "zanoii"

Jag har Inte något batterigrepp f.n. men är något jag vill ha lite längre fram... så utrymme för den bör jag ha med.. så jag inte behöver byta väska igen :(

Alt. efter allt man läst är att kanske köpa en Kata -30.. sen när man fått min Tamrac väska såld/bytt..? skaffa en mindre rygga .. för "enklare" tripper..

=) Ok, vilken modell har du?? FULL med grejer eller ..
tung/klumpig.. om man tar -30 modellen så får man ju plats med mi DV-kamera med =) Vid behov..? när det nu är...

Jag har nya 20-modellen med notebookficka. Jag rymmer D80 med batteripack, 17-55/2,8, 70-300 och SB800 i nedre facket, men då är det riktigt knökfullt. Vanligast är att batterigreppet stannar hemma och att 17-55:an byts ut mot nåt mindre och lättare.

I övre facket ryms allt småkrafs som laddare, vattentäta kompakten etc. Den dator jag användare är en Asus eee 901. Den är riktigt liten och väger in på dryga kilot.

Jag ser katan som en rese-/skidåkningsrygga när inte fullständig utrustning är högsta prio. Regnskydd följer med och det går att konvertera den till ryggsäck vilket jag tycker är positivt.

För mig som är van vid en Crumpler axelväska som man bara slänger ner grejorna i har det varit lite svårt att vänja mig med att alltid stänga ordentligt så att inte grejorna ramlar ur, men det är väl bara en vanesak och dessutom något som gäller alla slingväskor.

*L Jasså bara RIKTIGA fotografer har det...
så alla andra är inget att ha då..
(låter lite så med den attityden) .

Missade du min smiles? Jag skämtade givetvis men det som ligger bakom är att när intresset ökar så tenderar man att släpa med sig fler och fler prylar och således behöver en rejäl ryggsäck. Sedan inser man att det inte går att ta med sig denna mastodont i alla situationer och man anpassar sig efter det man skall plåta och då inser man att den där största väskan är liiiite för stor....Det finns alltså inte en väska som passar för allt.....

Detta är anledningen till att jag har flera väskor som jag alternerar mellan. På resor tar jag ofta den största ryggsäcken med "alla" prylar. Packar sedan ner en tom mindre väska i resväskan och alternerar mellan dem när behovet ändras på plats.

Vad har du för objektiv?

Jag får i en D300 med monterat 17-55/2.8, en Tokina 12-24, En Tamron 90/2.8, en Nikon 35/1.8 och en SB-600 i själva kamerafacket. Man kan, om man vill byta exempelvis 35:an och blixten mot ett 70-200/2.8. Har man ett lite mindre objektiv monterat på kameran får man plats med ett objektiv till "under" kamera/objektiv.
Sen kan man ju klämma ner 1-2 objektiv och en T-shirt i det övre facket om man inte har annat där.
Så beroende på vilka objektiv och vilken övrig utrustning man har så får man ju plats med kamera + 3-8 objektiv.

Utrustningslista:
EOS 7D + batterigrepp, EF 50/1,8, EF-S 10-22, EF-S 17-55/2,8 IS samt Speedlite 430 EX II.

Tanken är att ett 70-200/4 IS ska med i utrustningslistan, men det går nog inte ner i katans fotofack. Kanske får ha det i övre facket isf.

Både 10-22 och 17-55 är ø 77 mm, så de tar mycket plats på bredden.

Har inte provat den så mycket som sagt, kanske kommer på något smartare sätt att packa den.. :)

Jag har 1st 18-70(kitobj) 75-300/4.5-5.6, 50/1.7, 28/2.8mm & 1st 100-200/4 samt 1 blixt HVL-F42AM.
2st utav objektiven tar ju inte så mkt plats.. men dock utrymme ändå... sen en konverter.. typ samma storlek som 50mm..

- "zanoii"

Man kan lätt få intrycket av att det är jag som har skrivit det där. Så är inte fallet.

Man kan lätt få intrycket av att det är jag som har skrivit det där. Så är inte fallet.

Ajdå!! Nu när du skriver så ser jag missen, ursäkta.. Det rätta är något liknande, och inget annat.

- Tack för din åsikt "zanoii"

Jag har Inte något batterigrepp f.n. men är något jag vill ha lite längre fram... så utrymme för den bör jag ha med.. så jag inte behöver byta väska igen :(. ... .. .. . .. Osv...

.

Missade du min smiles? Jag skämtade givetvis men det som ligger bakom är att när intresset ökar så tenderar man att släpa med sig fler och fle... (org. texten finns längre bak i diskussionen..)

Hej Magnus :) nää missade inte din smijlis.. =) jag tog det inte allvarligt så :) jag skrev ju *L först (*Ler*) det är väl det som är så svårt & en liten risk när man skriver.. man får inte med något Ton-läge i texten =) kan ju lätt misstolkas ibland så, men det är lugnt :D jag har en Liten väska om ja bara ska ha med mig kamera o 1 blixt t.ex. ev. 1 obj.

Ang din text "Det finns ingen väska som passar för allt" =) Inte just nu kanske.. :) såg att KATA har en tävling < Designa din perfekta väska> 1:a pris är Din designade väska plus utrustning för 5000USD tror ja det var...

Fick en Lowepro Sling Shot 300 i julklapp av mina barn, den är helt perfekt för mig. Min D80 med monterat Tamron 70-200/2,8 + 1,4 teleconv. i huvudfacket, två andra objektiv, blixt och bordsstativ (som jag stöder mot bröstet) och det är plats över. Men huvudargmentet för 300an är höftbältet – har man som jag ryggproblem, så är detta helt underbart.

Fick en Lowepro Sling Shot 300 i julklapp av mina barn, den är helt perfekt för mig. Min D80 med monterat Tamron 70-200/2,8 + 1,4 teleconv. i huvudfacket, två andra objektiv, blixt och bordsstativ (som jag stöder mot bröstet) och det är plats över. Men huvudargmentet för 300an är höftbältet – har man som jag ryggproblem, så är detta helt underbart.

Hej Anders =)

Mm ja, Lowepron SlingShot 300AW eller KATA 3N1-30 är nog en av de 2 alternativen jag kommer att välja.
Köper ja väskan i Sverige skiljer sig priset med 3-400... men samma pris om ja köper den via Tyskland..
Har inte kunnat kolla på ex. MediaMar.. dom har inte öppnat butiken i stan ännu.. försenade .. i April :((

Tack

Tack för alla tips och idéer =)

Nu är mitt letande slut.
Det blev en Kata DPS 3N1-30 sling & en Flipside 200.

Toppenforum detta!!

EOS 7D + batterigrepp, EF 50/1,8, EF-S 10-22, EF-S 17-55/2,8 IS samt Speedlite 430 EX II.

Tanken är att ett 70-200/4 IS ska med i utrustningslistan, men det går nog inte ner i katans fotofack. Kanske får ha det i övre facket isf.

Både 10-22 och 17-55 är ø 77 mm, så de tar mycket plats på bredden.

Har inte provat den så mycket som sagt, kanske kommer på något smartare sätt att packa den.. :)

Sedär, 3n1-20 är inte så dum ändå. Nu när jag provar ordentligt rymmer den ju faktiskt en 7D med monterat batterigrepp och EF-S 17-55/2,8, ett EF-S 10-22, en Speedlite 430 EX II + diffuser + fyra extrabatterier, en Pen E-PL1 med kitobjektiv, en 500GB USB-hårddisk, en GPS, en Petzl e-Lite och sju små videokameror.

Duktig liten väska det där. :)

Japp!
3n1-30 sväljer en hel del! Funka t.o.m få dit mitt stativ åxå i fästet som jag fick med. Den är ju dock inte anpassad för mitt stativ. men funkar och sitter fast =)
Väskan kommer bli mycket bra när man vill ha med sig allt! :D

Tack igen @ll@ för de tips, trix, råd mm =) :D

Köpa väska är rena mardrömmen.

Intresserad av en 3n1-20, men är tveksam om följande får plats:

* D700
* 70-200mm 2.8
* 24-70mm 2.8
* 16-35mm f4 vr
* 105mm macro

eller är jag better of med 30 modellen, som i mitt tycke verkar aningen stor. Kanske en av varje? 30 modellen tar allt, och 20 modellen tar 2-3 objektiv.

* D700
* 70-200mm 2.8
* 24-70mm 2.8
* 16-35mm f4 vr
* 105mm macro

eller är jag better of med 30 modellen, som i mitt tycke verkar aningen stor. Kanske en av varje? 30 modellen tar allt, och 20 modellen tar 2-3 objektiv.

Hej där!

Jag skulle välja -30 modellen för dina ändamål. Du får dels plats med lite annat smått o gått.. som filter, minneskort mm lite bättre. -20an kan bli lite snålt med utrymme kvar...

med -30an är det inga problem att ha ditt 70-200/2.8 monterad i väskan

Lite beroende på hur stor 16-35:an är så borde allt kunna gå ner i huvudfacket på en "20:a", men det lär bli rätt trångt isf. Jag tycker, precis som Michael att det känns som att 30:an är ett bättre alternativ, om du vill ha en sling. En fullastad 30:a lär dock vara i tyngsta laget att bära som slingväska.

* D700
* 70-200mm 2.8
* 24-70mm 2.8
* 16-35mm f4 vr
* 105mm macro

Kata sling

Det här stativfästet ni pratar om till Kata sling... har ni bild på det? Följer det med? Eller extra tillbehör?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto