Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väskor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Jag söker en ny väska, då den jag har är på tok för liten, det jag vill få platts med är detta i första hand:

KM Dimage z10 (änsålänge)
Minolta SR-7
ett 55mm objektiv
ett 135mm objektiv
en x2 tele converter
blixt
extra film och ev tillbehör.

min budjet är inte överdriven, så jag vill gärna ha tipps på relatvit billiga väskor som rymmer detta. är tacksam för svar.

MvH Jimmie
 
Har själv en Kata R-102 jag är ruskigt nöjd med, men den kanske är för dyr. Vet dock inte vilket maxpris du har tänkt dig?
 
Har precis beställt en Kata R-103, samma som 102 men med Laptop fack.
Ja den är lite dyrare än vad Lowepro är, men den känns betydligt med gedigen och har smartare lösningar.

Vad som verkligen gjorde mig frustrerad när jag var på jakt efter en kamera ryggsäck var att det inte gick att hitta någon med ett vettigt bärsystem.
Jag uppskattar verkligen att rycktavlan är hård så att man inte känner av några utstickande föremål in i rygge, remmar och selar skall vara hårda och styva, mjuka ting brukar bara korva sig och därmed blir riktigt obekväma.

Men smaken är som baken, jag vill kunna bära min kamerarycsäck 10h i sträck, andra kanske bara har den som transportmedel kortare stunder.
 
hmm, vet inte vad Kata R-102 kostar, men jag är mer inne på äxelväska, eftersom jag vill kunna komma åt kamerorna snabbt.
så för tillfället är det inte en rygga jag är ute efter, det tar vi senare=)
Känner mej snål, men jag har inte råd att ge mer än max 400:- Eftersom jag är arbetslös.
Och då börjar jag hellre med något lite billigare, för att ändå kunna komma ut med båda kamerorna=)

**Lägger till lite..**

Jo, det är det jag skulle satsa på också om jag köpte en ryggsäck, den skulle i alla fall ha hård ryggplatta, men jag vill kunna komma åt kamerorna enkelt och snabbt.
Och min budjet tål tyvärr inte det köpet heller.
 
Om budgeten ligger på 400kr så går R102 bort, det är nästan en faktor på 4 dit.

Axelväskor kan jag inget om, min rygg tillåter inga sådana saker.
 
Ta en titt på Tamracs Velocityserie. Hade själv 9:an som rymmer en hel del, men som ändå är smidig pga sin konstruktion.
 
Jag har gått från axelväska till fotoväst.

Detta eftersom denna rymmer allt jag vill ha med mig samtidigt som en tung axelväska inte behandlar ryggen speciellt varligt. I en väst kan jag placera ut objektiv mm så att jag får jämvikt.

Alla saker är ju dessutom lätt åtkomliga på ett sätt som de inte blir ens i en axelväska.

Nackdelen är ju att kameran måste bäras eller hänga i rem , fast å andra sidan så är jag ju ute för att fota när jag har all utrustning med mig, så det var ytterst korta stunder kameran låg i väskan tidigare :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.