Annons

Väska till stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanH

Avslutat medlemskap
Någon som har provat manfrottos fodrade väskor? Skyddar de tillräckligt bra för att man ska våga checka in stativet när man flyger?

Någon som har andra tips om hur man tar med stativet på flyget får gärna dela med sig av dessa också.

/Staffan
 
Jag har inte flugit med stativ men mina erfarenheter av att flyga med bagage är blandade. Jag skulle packa ned stativet tillsammans med kläderna i en STABIL resväska av hårdskals typ med spännband runtomkring väskan om det skulle ske samma sak som sista jag var ute och flög. Resväskan hade troligen ramlat av bandet från flera meters höjd rätt ned i asfalten, kan tillägga att den var inte så vacker i det hörn som tog smällen. Men jag fick en alldels ny väska av SAS som kompensation.
 
Får nog inte ner stativet i en resväska, det är ju rätt stort och otympligt. Har tagit det löst i handen ett par ggr utan problem men det hade varit skönt om man kunde checka in det så man slipper släpa på det.
 
Du har ett annat problem också när det gäller incheckade bagage, man får bara checka in två väskor sedan blir det skitdyrt. Jag envisas med att det bästa är att packa ned stativet i resväskan med kläder. Köp en större väska dom är inte så dyra på biltema :) dom har en som är 70*50*34 cm på utsidan för 449 kr.

Med vänliga hälsningar från en som packar stativet i resväskan.

Anders
 
Kan inte se att detta är något problem. Jag flyger ofta till Nordnorge och har alltid med mig mitt stativ Manfrotto 190 i min resväska, som i o f sig kanske inte är av den aldra minsta modellen.
 
Manfrottos fodrade väskor är rätt ok. De är dessutom rymliga så att det finns utrymme för att linda in stativet yyterligare med ex handdukar för extra skydd.
 
Det är ett manfrotto 055 med trevägshuvud så jag är fortfarande rätt skeptisk till att det går ner i en normalstor resväska. Brukar resa ganska lätt så jag är inte intresserad av någon monsterväska att släpa runt på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.