Annons

Väska till skidåkning mm...

Produkter
(logga in för att koppla)

smiler

Avslutat medlemskap
Väska som gör de lätt att få fram kameran vid mestadels skidåkning/brädåkning, ryggsäck blir inte så spontant.

D80, 18-200.
 
Jag har åkt mycket med kamera i alperna. Jag vill gärna ha bra bilder men jag vill gärna kunna njuta av åkningen också. Efter att ha provat ett antal varianter med väskor och ryggsäckar så har jag kommit fram till min lösning. Om jag skall njuta av åkningen så måste kameran vara i ryggsäcken. Allt annat hänger och slänger och hindrar skidåkningen.
När jag skall fota plockar jag fram den kamera coh objektiv jag skall använda och tar det lite lugnare i åkningen. Har ofta kameran i remmen runt halsen och innanför jackan. Den slänger mindre då. Försöker man åka fort börjar den gärna banka på revbenen och en ordentlig dSLR men teleobjektiv bankar på rätt bra. Det blir lätt ömt på kvällen.
Har du en mindre kamera så går det säkert med någon mindre midjeväska eller liknande, men rygga är att föredra tycker jag. Då kan man både åka puckelpist och fota men inte på samma gång:)
 
Senast ändrad:
Jag har en burton AK zoom 29 liter. Det är en klockren väska för skid- och brädåkning. Den är ryggknäppt så man slipper snö i kamerautrymmet, och när man vill plåta är det bara att ta av sig axelremmarna och snurra runt väskan (med midjebandet fortfarande på). då kan du stå upp och komma åt dina prylar i väskan.

Väskan har även bra plats för spade och lavinsond (Det här är en av de få möjligen livsviktiga funktioner som kan finnas i kameraväsksväg)

Man bör dock lämna batterigreppet hemma (funkar dock hjälpligt på mindre kamerahus med BG som canon 350D ex). Tänk ockås på att det är bra att se till att inte ta med sig för mkt skit ut i backen, man åker som en pensionär med 10 kilo kameraprylar på ryggen.

ett gotta aldernativ är dakines motsvarighet. Men de tycks inte ha lika bra stöd för lavinutrustning.

/FLiP
 
Jag har en burton AK zoom 29 liter. Det är en klockren väska för skid- och brädåkning. Den är ryggknäppt så man slipper snö i kamerautrymmet, och när man vill plåta är det bara att ta av sig axelremmarna och snurra runt väskan (med midjebandet fortfarande på). då kan du stå upp och komma åt dina prylar i väskan.

Väskan har även bra plats för spade och lavinsond (Det här är en av de få möjligen livsviktiga funktioner som kan finnas i kameraväsksväg)

Man bör dock lämna batterigreppet hemma (funkar dock hjälpligt på mindre kamerahus med BG som canon 350D ex). Tänk ockås på att det är bra att se till att inte ta med sig för mkt skit ut i backen, man åker som en pensionär med 10 kilo kameraprylar på ryggen.

ett gotta aldernativ är dakines motsvarighet. Men de tycks inte ha lika bra stöd för lavinutrustning.

/FLiP

Jag har en Dakine Mission Photo, lillebror till Dakine Sequence, denna är verkligen kalas men är faktiskt för stor både i skidbacken och på motorcykeln :O

Dakine'n är typ 15-20cm "tjock" och det blir lätt för mycket så man sitter framåtlutad i sittliften, vilket är jobbigt om man som jag är höjdrädd till tusen.
Den rymmer dock jättemycket och har jättemånga bra finesser annars, men det jag letar efter just för skidbacken/hojjen är nåt som bara tar kamera och objektiv och inget annat.

Typ som ett hölster hehe.
 
Jag har en Dakine Mission Photo, lillebror till Dakine Sequence, denna är verkligen kalas men är faktiskt för stor både i skidbacken och på motorcykeln :O

Dakine'n är typ 15-20cm "tjock" och det blir lätt för mycket så man sitter framåtlutad i sittliften, vilket är jobbigt om man som jag är höjdrädd till tusen.
Den rymmer dock jättemycket och har jättemånga bra finesser annars, men det jag letar efter just för skidbacken/hojjen är nåt som bara tar kamera och objektiv och inget annat.

Typ som ett hölster hehe.

jag tar alltid väskan i famnen i liften. Har faktiskt varit med om att spännen fastnat i stolen o då kan det bli väldigt genant om man blir hängandes;)

Mitt stora problem är att väskorna är för grunda, besvärligt på kamerahus som canon 1d, just nu putar det ut i min rygg vilket är en ergonomisk katastrof. Känns som jag snart kommer designa en egen väska...
/FLiP
 
Väska som gör de lätt att få fram kameran vid mestadels skidåkning/brädåkning, ryggsäck blir inte så spontant.

D80, 18-200.

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa den i backen än (den halvmeter snö vi hade på julafton har regnat bort och smält i den 15-gradiga värmen)...men jag köpte nyss en LowePro Slingshot 200AW.

På plats på ryggen sitter den väldigt väl, nästan lika bra som en bra "vanlig" ryggsäck efter lite justering om du inte lastar den för tugnt, så om du inte åker allt för våldsamt så bör den inte vara allt för jobbig att bära om du inte plockar med en massa extra glas, och på bara ett par sekunder så har man den på magen, redo att plocka ut kameran.

Kostade ca $100.

Det finns även en mindre variant, 100AW, om du inte behöver plats för mer än huset och objektivet och prioriterar litenhet och smidighet.

Edit: Eftersom du har den på magen på någon sekund så löser den även liftproblematiken. Enda nackdelen är att man behöver hålla reda på den lite jobbiga remmen som man kopplar loss när man ska dra fram den på magen så att den inte trasslar in sig i något.
 
Senast ändrad:
Hej. Jag tycker du ska fundera på Kata 3N1-30. Du ser enklast hur den kan användas här: http://www.kata-bags.com/Uploads/Reviews/pdf/3n1-30_Manual.pdf

Kort sagt kan du använda den som vanlig ryggsäck men också som sling för snabb framtagning av kameran. Jag har haft min någon månad nu och är väldigt nöjd. Vad som inte framgår av beskrivningen är att det översta förvaringsutrymmet har ett blixtlås så man kan öppna upp den delen och använda väskan som toppladdad också. Det är en mycket genomtänkt ryggsäck som passar både höger och vänsterhänta. Negativt tycker jag att midjebältet är lite kort för att ha utanpå en vinterjacka men då är jag inte speciellt smal över magen.. *ler*

Den finns ju i tre olika storlekar och jag har den största och ska man åka skidor med den och inte behöver all sin utrustning med så går det säkert med en av dom mindre modellerna.

Jacob
 
Googla på Kata 3N1-30 så löser det sig nog... Beror ju lite på var du bor men rätt många handlare säljer den. Plus att den finns begagnad till salu här på fotosidan, såg jag. Bättre begagnad måste det vara eftersom modellen är helt ny...
 
Googla på Kata 3N1-30 så löser det sig nog... Beror ju lite på var du bor men rätt många handlare säljer den. Plus att den finns begagnad till salu här på fotosidan, såg jag. Bättre begagnad måste det vara eftersom modellen är helt ny...

Tanken var att jämföra 3N1-30 och Torso Pack. Har årskort på SJ så var butiken finns spelar mindre roll så länge det går räls till stan. :) Ska kolla upp annonsen.
 
Lowepro Inverse

Har själv fastnat för ovanstående som finns i två olika storlekar, 100 o 200.

Har lite speciella behov eftersom jag vill ha en väska som passar till fjällvandring med ryggsäck respektive turskidåkning med pulka så en vanlig ryggsäck faller bort. Går att ha på baksidan, framsidan och sidansidan av höften och kommer med en axelrem för att avlasta. Video finns på lowepros hemsida en bit ner.

http://www.lowepro.com/about-us/news-and-events/product-videos
 
Har själv fastnat för ovanstående som finns i två olika storlekar, 100 o 200.

Har lite speciella behov eftersom jag vill ha en väska som passar till fjällvandring med ryggsäck respektive turskidåkning med pulka så en vanlig ryggsäck faller bort. Går att ha på baksidan, framsidan och sidansidan av höften och kommer med en axelrem för att avlasta. Video finns på lowepros hemsida en bit ner.

http://www.lowepro.com/about-us/news-and-events/product-videos

Verkar ju sjukt genomtänkt! Inte säker på att en midjeväska är rätt för mig dock.

Då får du gå hit men jämföra genom att gå igen alla deras modeller: http://www.kata-bags.com/kata.asp?Version=Photo

Been there, done that.. inte riktigt samma som att prova.. :)

Tack för svaren iaf.

God fortsättning!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.