Annons

Väska: ThinkTank Retrospective

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej! Jag är sugen på en kameraväska.
Jag tror att jag vill att den ska rymma en D800 med 70-200/2,8, om möjligt monterat, och en 24-70/2,8. Men helst inte mycket mer, för att väskan inte ska bli onödigt stor.
Jag är dragen till ThinkTanks Retrospective-serie, tack vare deras diskreta och stiliga yttre. Så mina två frågor innan jag går till lämplig butik för att titta på fysiska väskor är

1: Någon som har relevant erfarenhet av dessa väskor att dela med sig av?

2: Finns andra väskor i samma genre och inte väsentligt högre prisläge? Obs - i genren ingår utseendet.
 
Jag har en Retrospective 20 och är riktigt nöjd. Kan ha två hus i väskan med monterade objektiv tex D7000 och D300 och den klarar att ha ett monterat AF 300/4 monterat i höjd. Har inrett den med tre fack, två för kameror med objektiv och ett något mindre för ett objektiv eller blixt. Kamerorna ligger på botten med objektivet upp, eller tvärs om, de står med kortändan mot väskväggen

Lowepro hade en snarlik modell, med ungeför samma pris, men tror att den var aningen kortare och tog inte riktigt 300/4 monterrad
 
Jag har retrospective 7, men jag har den som en "varje dag" väska också. Jag får lätt plats med en Canon 5D med en 70-300 eller et 24-105L (dock blir det väldigt tajt med batterigrepp). Man får även plats med 1-2 extra objektiv, men det beror på om man har andra saker också. Den har även plats för surplatta på utsidan/baksidan. Kvalitetsmässigt kan jag starkt rekommendera typen av väska!
 
I Retrospective 20 får du plats med en D800+batterigrepp med 70-200 monterat (motljusskydd bakvänt). samt en blixt och extra objektiv. Jag har ofta den kombinationen du vill ha men en 16-35 istället för 24-70 … samt en SB900.

Är relativt nöjd med väskan. Men använder den inte så jätte mycket nuförtiden. Har oftare rullväska och eller ryggsäck numera.
Angående väskan så är det två saker jag märkt. Bottenskyddet är inte jätte bra. Tog fram kameran en dag, lossade objektivlocket och ner på golvet rasade krossat glas! Som tur var var det bara UC filtret … men det hade hänt i väskan!!!

Nu har jag förstärkt skyddet med en bit från ett liggunderlag. Utöver det har en av kardborrfästena för inredningen börjat lossna …

/Jonas
 
Tack för info och synpunkter!
Jag när en förhoppning om att en sjua ska vara tillräckligt stor, men det återstår att se.

Det är inte säkert att det alltid är just 70-200 och 24-70 jag kommer ha, men om dessa får plats kommer jag få plats med kamera plus vilka två objektiv som helst som jag troligen någonsin kommer äga.
 
Tack för info och synpunkter!
Jag när en förhoppning om att en sjua ska vara tillräckligt stor, men det återstår att se.

Det är inte säkert att det alltid är just 70-200 och 24-70 jag kommer ha, men om dessa får plats kommer jag få plats med kamera plus vilka två objektiv som helst som jag troligen någonsin kommer äga.

har Eos 50D med monterad EF 17-40 f/4 + EF 70-200 f/4 is (med bakåt vända motljusskydd) och 430 EX 2 i en retrospective 7 rena drömmen till väska
 
Jag har 20 med en 7D och batterigrepp samt ett 17-55 2,8 och 70-200 2,8. Kan ha vilket som monterat och det andra bredvid. En blixt och lite annat får också plats. Jag är mycket nöjd men håller med om att botten kan vara lite klen. Jag har inte fått något förstört men botten håller sig inte plan och väskan välter lätt med ett tungt kamerahus som ger hög tyngdpunkt.
 
De har kommit med en ny väska, TurnStyle, där den största modellen sväljer det du vill ha. Väskan är inte lika snygg/diskret som Retrospective men verkar väldigt praktisk.

Går du upp i pris så är jag lite kär i Ona Bags. Inte säker på att en 70-200 går ned i deras The Brixton, men du kan kolla på måtten.
 
Själv har jag en retrospective 7 sedan några månader tillbaka. Köptes hos Kameradoktorn för 1295:- I den bär jag omkring 1 Nikon D800 med 24-70 2,8 monterad, 1 Nikon 70-200 2,8, 1 Nikon 50 1,8, 1 D7000-hus i frontfickan, blixt samt en hel del småprylar. Kan nog få ner ett litet objektiv till om det kniper. Vill jag stoppa i min Androidplatta och mer småprylar är det inga problem.

Tittar man på väskans utsida är det obegripligt att den rymmer allt detta:) Jag valde den svarta varianten för jag tyckte den var snyggast, men det är en smaksak naturligtvis. Och jag är helnöjd med mitt val av väska.
Men du får inte ner huset med 70-200 monterad (men detta är inget problem för mig i alla fall). Och som någon annan skrev - lägg gärna något stötdämpande i botten, t ex någon av de många flyttbara "mellanväggar" som följer med. De räcker och blir t o m över.
Anders W
 
Har varit iväg och provklämt nu. 20 är uppenbart tillräckligt rymlig, inget oväntat där. Noterade obalansen med grejer i, men det är väl inte mycket att säga om. Fast bra att veta.
Sjuan däremot - AWid, hur säker är du på att 70-200 inte går ned monterad? Jag måttade, givetvis på längden. Det såg ut som att det skulle gå. Det blir trångt, ja. Och självklart bara ett stort fack, övriga grejer får ligga och skramla. Men det såg inte omöjligt ut.

Ska surfa upp de andra tipsen.

Tack igen!
 
Jag har använt både Retrospective väskorna och Lowepro's Messenger Pro AW väskor. De har samma stil, utseende och funktion. Men jag tycker Lowepros är klart bättre.
 
Jag har en ThinkTank Retrospective 30.
Värd varenda krona. Jag kan ha min D7100+BG med sigma 50-150 2.8 OS liggandes i där,
utan problem. Väskan sväljer riktigt mycket, men blir ändå inte så himla stor och
allt är lätt att komma åt också.

Bästa är ju att åka till en affär som har dom olika versionerna och testa dem, med din egna utrustning.
 
Vill du surfa upp fler tips kommer här ett till:

Om du irriteras över att locket saknar dragkedja och att prylar därför lätt kan ramla ur väskan om du lägger den på marken, eller i en "overhead compartment" på flyget så, kan du kolla in Vanguards serie axelväskor de kallar Heralder. Extra besvärligt att inte kunna stänga ordentligt när väskan har taskig balans. Har tappat minneskort och extrabatterier i nässelsnår pga detta i en äldre väska som också lätt välte.

Man kan lätt tycka att Heralder är fulare än Retrospective, men de har vissa praktiska fördelar som kan vara värda att kolla upp. Ffa extra fack för 15" laptop, flott dragkedja på toppen av väskan så man inte behöver öppna hela locket om man vill komma åt nå't. Finns massor av info på nätet.

Jag har Heralder 38 som är stor, rymmer massor så man är snarare begränsad av hur mycket man orkar ha på axeln än vad man får plats med. Jag köpte min som ett billigare substitut till den annars mycket åtråvärda men dyrare Gura Gear Chobe 19-24L.

Heralder 38 finns här på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1032896

Lycka till!
/Johan
 
Har varit iväg och provklämt nu. 20 är uppenbart tillräckligt rymlig, inget oväntat där. Noterade obalansen med grejer i, men det är väl inte mycket att säga om. Fast bra att veta.
Sjuan däremot - AWid, hur säker är du på att 70-200 inte går ned monterad? Jag måttade, givetvis på längden. Det såg ut som att det skulle gå. Det blir trångt, ja. Och självklart bara ett stort fack, övriga grejer får ligga och skramla. Men det såg inte omöjligt ut.

Ska surfa upp de andra tipsen.

Tack igen!

Tar tillbaka och påstår motsatsen. Provade efter ditt påstående att 70-200 kanske går ner liggande, och den passar faktiskt perfekt. Man behöver inte ens möblera om mellanväggarna och 24-70-gluggen får plats under 70-200-an tillsammans med ett objektiv till. (Men man behöver nog lägga något emellan, t ex en hopvikt fiberduk, för att inte objektiven ska slå emot varandra). Det betyder att utrustningen jag har går ner i väskan oavsett vilket objektiv som är monterat på huset.
Nu är det jag som får tacka dig för tipset:)
Anders W
 
Såg att ett par här i tråden äger Retrospective 7. Vet någon ifall den väskan rymmer två stycken Canon 5d mkII med var sitt monterat objektiv? Väskan behöver inte rymma något mer utöver detta.
 
Såg att ett par här i tråden äger Retrospective 7. Vet någon ifall den väskan rymmer två stycken Canon 5d mkII med var sitt monterat objektiv? Väskan behöver inte rymma något mer utöver detta.

Om det är små objektiv borde det funka. Jag har sedan den här tråden var aktiv senast skaffat sjuan och använder den till min D800, och 5D MkII är väl inte märkbart större än den (gissar jag). Har du små objektiv (ett 24-70/2,8 räknas inte som litet, ej heller Sigma 85/1,4) kan de kanske ligga mittemot varandra. Även med lite större objektiv skulle det kunna gå, men då får de ligga liksom skavfötters med objektiven på varann. Kan bli lite snett. Törs inte lova att det skulle funka bra i praktiken.

Och - inte det du frågade efter, men jag fann snabbt för gott att förstärka botten i väsken med ett sittunderlag som padding.
 
Om det är små objektiv borde det funka. Jag har sedan den här tråden var aktiv senast skaffat sjuan och använder den till min D800, och 5D MkII är väl inte märkbart större än den (gissar jag). Har du små objektiv (ett 24-70/2,8 räknas inte som litet, ej heller Sigma 85/1,4) kan de kanske ligga mittemot varandra. Även med lite större objektiv skulle det kunna gå, men då får de ligga liksom skavfötters med objektiven på varann. Kan bli lite snett. Törs inte lova att det skulle funka bra i praktiken.

Och - inte det du frågade efter, men jag fann snabbt för gott att förstärka botten i väsken med ett sittunderlag som padding.

Tack för svaret! Ah, då verkar den vara för liten. Jag skulle vilja ha två kameror brevid varandra med displayarna uppåt och objektiven pekandes neråt. Objektiven skulle i så fall vara i typ 24-70/2,8-storlek. Storleken ovanför är väl rimligtvis Retrospective 10, vet någon ifall det fungerar?
 
Retrospective 30 skall du nog då kolla på.
Jag har den själv. Dock inte två hus.
Bästa är att gå till en butik och testa själv :)
Men jag skulle nog kollat iaf på 30:an.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.