Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väska & ryggäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Canaroli

Medlem
Jag är ute på en vild jakt efter både en kameraväska och en ryggsäck, eftersom jag inte kan välja mellan de båda.

Så, ge mer än gärna förslag på antingen en ryggsäck eller väska som är hållbar, snygg och rymmer: ett Canon 40D hus, två-tre objektiv, Speedlite-blixt, samt små tillbehör som minneskort, extrabatterier etc.

Det är en bonus om det finns remmar eller liknande för att spänna fast stativ utanpå.

Är innerligt tacksam för alla förslag.

Kram, Carolina.
 
Jag har en Lowepro Flipside 300, den rymmer kamerahus med batterigrepp och 70/200 f2,8 påmonterat, 4 extra gluggar och blixt och har även förvaringsfack för batterier, minneskort m.m.
Det är en smidig och hyfsat billig väska.
 
Jag har också Flipside 300 och är väldigt nöjd. Trots att den är relativt liten rymmer den mycket. Jag får plats med två kameror (utan batterigrepp) med monterade objektiv, plus ett extra objektiv och en tröja eller liknande. Plus förstås filter, extrabatterier, mobil och sånt. Den känns bekväm på ryggen tycker jag.
 
Äger också mediummodellen av Icebreaker.

I mitten är det 400D+bg, 300/4L med utfällt motljusskydd+1,4extender.
Till höger 70-200/4L med motljusskydd.

Sen lite småobjektiv å prylar.

Det är bara själva inredningen på bilden. Den är alltså löstagbar från väskan, så man får en förvaringslåda på köpet.
 

Bilagor

  • icebreaker.jpg
    icebreaker.jpg
    72.8 KB · Visningar: 670
Äger också mediummodellen av Icebreaker.

I mitten är det 400D+bg, 300/4L med utfällt motljusskydd+1,4extender.
Till höger 70-200/4L med motljusskydd.

Sen lite småobjektiv å prylar.

Det är bara själva inredningen på bilden. Den är alltså löstagbar från väskan, så man får en förvaringslåda på köpet.

Ser ju oerhört rymlig ut. Funderar dock på storleken mindre, även den har tydligen plats för laptop vilket jag ser som ett plus. Och jag tror inte jag kommer ta upp all plats i mediumen, då jag inte äger något gigantiskt objektiv.

Gillar helt klart utseendet på Icebreakern bättre än Flipside. Den förstnämnda känns på något sett mer genuin.
 
Ser ju oerhört rymlig ut. Funderar dock på storleken mindre, även den har tydligen plats för laptop vilket jag ser som ett plus. Och jag tror inte jag kommer ta upp all plats i mediumen, då jag inte äger något gigantiskt objektiv.

Gillar helt klart utseendet på Icebreakern bättre än Flipside. Den förstnämnda känns på något sett mer genuin.

Small modellen funkar säkert alldeles utmärkt då. Plats för "lappen" finns åxå. Medium modellen var riktigt stor....
 
Jag rymmer precis min standardstorlekslaptop i mediummodellen, så frågan är hur stor laptop man får ha i den lilla modellen.

Visst märks det att det är lite billigare material till Icebreakern. Det är inte samma spännen och dragkedjor som till tex LowePros väskor.
Inget har dock gått sönder ännu, så det verkar vara bra kvalitet. Har behandlat min ganska hårt.

Regnskyddet höll tätt i 3timmars spöregn. Det rann in lite via bärremmarna, så jag har funderat på att limma på ett tätskikt på själva inrednings-kasetten. Svettas ganska mycket också så det kanske är bra att göra det så att det inte blir fuktigt via ryggen.

Helt klart pengarna, det må jag säga!



EDIT:
Den lilla röda saken du ser på bilden är en minneskortficka med plats för fyra CF. Köper du Dörr multikortläsare för 100kr på cyberphoto passar den precis i den lilla väskan =)
 
Ring CP (CyberPhoto) och fråga angående plats/storlek på laptop. Kan starkt rekommendera dem.
Jag har själv en small och har inga problem att få plats med EOS 40D inkl. batterigrepp, 17-85, 55-250 samt 100 macro + lite annat smått och gott.
Beträffande storlekarna på laptops som får plats finns de uppgifterna på Cybers sajt: Rymmer bärbar dator med tillbehör.
S kan ta dator med maximal storlek på 27x23x2,5 cm.
M kan ta dator med maximal storlek på 31x27x3 cm.
L kan ta dator med maximal storlek på 38x26x4 cm.
 
Jag har själv Lowepro Flipside 400AW och jag är helt frälst i den.
Den har det mesta som jag vill ha. Mycket utrymme, bra komfort, inbyggd stativhållare och regnskydd. Billig är den dessutom. De extra midjeremmen och bröstremmen gör att man kan ha ryggsäcken i flera timmar utan att det börja göra ont i axlarna.
Man kan få fram kameran på under 10 sekunder om man vill det. Det funkar riktigt bra att "swinga" runt väskan runt midjan för att få fram kameran.
Det enda nackdelen som jag kan komma på är att den saknar ett fack för en laptop. Men det får plats med en ovanpå alla kameragrejor om man vill. Men det är nog inte så jätte praktist, jag har inte testat det själv för jag har inte nån laptop själv.
Annars är den värd varenda krona.
Jag glömde visst säga att den är riktigt snygg, tycker jag iaf.
 
Jag rymmer precis min standardstorlekslaptop i mediummodellen, så frågan är hur stor laptop man får ha i den lilla modellen.

Visst märks det att det är lite billigare material till Icebreakern. Det är inte samma spännen och dragkedjor som till tex LowePros väskor.
Inget har dock gått sönder ännu, så det verkar vara bra kvalitet. Har behandlat min ganska hårt.

Regnskyddet höll tätt i 3timmars spöregn. Det rann in lite via bärremmarna, så jag har funderat på att limma på ett tätskikt på själva inrednings-kasetten. Svettas ganska mycket också så det kanske är bra att göra det så att det inte blir fuktigt via ryggen.

Helt klart pengarna, det må jag säga!



EDIT:
Den lilla röda saken du ser på bilden är en minneskortficka med plats för fyra CF. Köper du Dörr multikortläsare för 100kr på cyberphoto passar den precis i den lilla väskan =)

Ryggsäcken verkar vara en dröm. Har dock en fråga till dig: exakt hur stor är din dator? Jag äger en Macbook (32,5cm x 22,7cm) Är din större eller mindre?

Det är lite det som är avgörande. För om min dator inte får plats så kan jag lika gärna köpa en mindre ryggsäck.

Tack på förhand.
 
Ryggsäcken verkar vara en dröm. Har dock en fråga till dig: exakt hur stor är din dator? Jag äger en Macbook (32,5cm x 22,7cm) Är din större eller mindre?

Det är lite det som är avgörande. För om min dator inte får plats så kan jag lika gärna köpa en mindre ryggsäck.

Tack på förhand.

36x27cm är min dator, så siffrorna CyberPhoto anger verkar vara lite felaktiga. Jag får i min dator utan våld, den passar precis. Större går dock inte.
Det som begränsar är dragkedjan. Det går precis att stänga dragkedjan utan att datorn är i vägen. Siffrorna är kanske tagna i underkant för att det inte ska bli några problem.

CyberPhoto är väldigt trevliga och hjälpsamma. Ring till dem och säg att deras siffror inte stämmer, och be dem mäta small- och mediumryggsäcken med tumstock.

Sen är det också sähär:
Laptopfacket är framför stora facket. Inuti det är det som en vadderad ficka där datorn ska skjutas in. Det går ju naturligtvis lika bra att lägga datorn utanför detta fack, och då tjänar man ju ett par cm i bredd (men inte i höjd).

Men ring till dem och fråga. Dom är fruktansvärt hjälpsamma.
 
36x27cm är min dator, så siffrorna CyberPhoto anger verkar vara lite felaktiga. Jag får i min dator utan våld, den passar precis. Större går dock inte.
Det som begränsar är dragkedjan. Det går precis att stänga dragkedjan utan att datorn är i vägen. Siffrorna är kanske tagna i underkant för att det inte ska bli några problem.

CyberPhoto är väldigt trevliga och hjälpsamma. Ring till dem och säg att deras siffror inte stämmer, och be dem mäta small- och mediumryggsäcken med tumstock.

Sen är det också sähär:
Laptopfacket är framför stora facket. Inuti det är det som en vadderad ficka där datorn ska skjutas in. Det går ju naturligtvis lika bra att lägga datorn utanför detta fack, och då tjänar man ju ett par cm i bredd (men inte i höjd).

Men ring till dem och fråga. Dom är fruktansvärt hjälpsamma.

Det låter ju rimligt. Har räknat lite på det och kommit fram till att jag förhoppningsvis kommer att få plats med Smörgåsboken i en Small-Icebreaker.

Jag satsar på att köpa den, och om det inte funkar så är det ju bara att skicka tillbaka den. : ]

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Hade inte förväntat mig något svar alls av någon, eftersom det är fredagkväll. Nu återstår bara valet av axelremsväska. Känn er välkomna att lämna förslag i min lilla låda!
 
Det låter ju rimligt. Har räknat lite på det och kommit fram till att jag förhoppningsvis kommer att få plats med Smörgåsboken i en Small-Icebreaker.

Jag satsar på att köpa den, och om det inte funkar så är det ju bara att skicka tillbaka den. : ]

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Hade inte förväntat mig något svar alls av någon, eftersom det är fredagkväll. Nu återstår bara valet av axelremsväska. Känn er välkomna att lämna förslag i min lilla låda!

Av 125 000 medlemmar är det alltid några som är hemma =)

Lowepros Nova-väskor är fina, och ganska billiga. De som heter AW är väderskyddade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.