Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väska för kamerautrustning + laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Letar runt efter en väl skyddad axelremsväska eller ryggsäck.
Kraven är att kamerautrustning lika väl som laptopen ska vara välskyddade mot väta, stötar och slag.
Det som ska få plats är på ett ungefär:
*Två hus (modell större)
*tre gluggar (18-35mm + 90mm + 80-200mm
*en liten fm2a med tillhörande 35 mm
*15 tumms laptop
*diverse batterier och laddare. (till både dator och kameror)
*filter, block, pennor synksladdar mm
*blixt

Har funderat lite på att fästa en "Daypack" utanpå min Naturetrecker men vet inte riktigt om det är bästa alternativet?

Änu ett krav är att jag måste kunna ta det som handbagage på flyget.

Tacksam för era tankar och erfarenheter om detta

URL: http://www.scandinavianphoto.se/?45257

Denna väska har jag, jag tycker att den är väldigt bra, vet dock ej om du får plats med 2 st kamerahus?
jag har ju bara min 300D med Sigma 75-300 objektiv monterat + 18-55 gluggen i ett av facken, sen finns det ett speciellt vadderat fack för laptoppen, jag har en 15" powebock som glider ner perfekt där!
Kan rekommendera den, men det beror ju dock på din utrustning

Änu ett krav är att jag måste kunna ta det som handbagage på flyget.

Min kabinväska håller ca 50x38x20 och klara nästan alla flighters begränsningar på storlek. Flyger man bara med normalstora och större maskiner kan väskan också vara lite större. SAS är dock ofta rätt petiga med vikten, som då kan bli ett problem.

crumpler har en del som det får plats ganska mycket i, både för laptop och stort hus. YFO säljer dom bl.a. du har en del av dom här med ca priser

RickardForsberg skrev:
URL: http://www.scandinavianphoto.se/?45257

Denna väska har jag, jag tycker att den är väldigt bra, vet dock ej om du får plats med 2 st kamerahus?
jag har ju bara min 300D med Sigma 75-300 objektiv monterat + 18-55 gluggen i ett av facken, sen finns det ett speciellt vadderat fack för laptoppen, jag har en 15" powebock som glider ner perfekt där!
Kan rekommendera den, men det beror ju dock på din utrustning

Gillar väskan men tror att den är lite i minsta laget tyvärr.

papi skrev:

Min kabinväska håller ca 50x38x20 och klara nästan alla flighters begränsningar på storlek. Flyger man bara med normalstora och större maskiner kan väskan också vara lite större. SAS är dock ofta rätt petiga med vikten, som då kan bli ett problem.

Jo SAS brukar ju vara lite småpetiga men brukar gå bra med lite övertalning eller i värsta fall hot.. ;) *ler*

Calle S skrev:
Jag har en Crumpler December Quarter. En mindre test finns här.

Har kikat lite på den och utan tvekan verkar den spännande. Får väl ta mig ner till YFO och "klämma lite" ;)

Calle S skrev:
Jag har en Crumpler December Quarter. En mindre test finns här.

hur är det med vattentåligheten på en sån väska?
jag är mycket intresserad av en crumpler väska.
är väskan kanske för stor för:
canon eos 20D
fujifilm finepix s7000
två objektiv
en extern blixt
en hårddisk
laddare och lite andra kablar?

ska man kanske köpa den mindre väskan, company embaressment?

EDIT: nån som vet var man kan titta på crumplerväskor i verkligheten i västra skåne?

Senast ändrad:
Jag kör med en Crumpler Brians Hottub, den ska ta en 15" laptop samt 2 hus och 7 gluggar plus småkrafs.

Själv har jag proppat den full.
Det innebär kamera med vertikalgrepp, ett 70-200, konverter, blixt, 3 objektiv i mellanstorlek, filter och annat jox. Sen använder jag inte laptopfickan, men det går säkert i en laptop också.

Om jag lägger saker ovanpå varandra i objektivfacken får jag säkert ner ett par 50mm's till.

Dock är inte crumpler speciellt väderskyddade vad jag vet, då skulle jag nog kolla på LowePro AW(All-Weather) eller kanske Dakine.

Damocles skrev:
Jag kör med en Crumpler Brians Hottub, den ska ta en 15" laptop samt 2 hus och 7 gluggar plus småkrafs.

Själv har jag proppat den full.
Det innebär kamera med vertikalgrepp, ett 70-200, konverter, blixt, 3 objektiv i mellanstorlek, filter och annat jox. Sen använder jag inte laptopfickan, men det går säkert i en laptop också.

Om jag lägger saker ovanpå varandra i objektivfacken får jag säkert ner ett par 50mm's till.

Dock är inte crumpler speciellt väderskyddade vad jag vet, då skulle jag nog kolla på LowePro AW(All-Weather) eller kanske Dakine.

LowePro är också ett alternativ men jag vill gärna ha en lite mer annonym väska så man inte ser direkt att det är en kameraväska.
jag har nu en AW3 (tror jag) är mycket nöjd med den men den är svår att använda eftersom man bara kan använda botten av väskan, annars får man försöka stapla sakerna i väskan.

ryggsäck är jag inte så intresserad av, vill snabbt komma åt kameran om det behövs.

Calle S skrev:
Jag tror att de enda i Skåne som har dem är YFO i Malmö, men jag kan ha fel.

tack!! då får jag ta en tur till Malmö nån dag!

jag har, som damocles, en crumpler, brians hot tub.
den får det plats mycket gottis i.
men för mig är väskan för stor. axelremmarna sitter för brett isär, är för breda och väskan når mig ner under rumpan.
en väska för stora, starka män m.a.o. ;o)
jag skulle behöva en likadan men aningens mindre.
eftersom jag har två kameror men bara blixt och ett par extra objektiv förutom dom som sitter på kamerorna samt lite smått och gott och en 15" laptop så kan jag gå ner lite i storlek.
visst har crumpler en likadan som brians.. fast mindre? eller?

Christel, men små starka män då, får inte vi ha en brians iaf... :p

Jo, jag tror att de har modeller som är mindre fast ändå stora.

gbjerne skrev:
Gillar väskan men tror att den är lite i minsta laget tyvärr.

Den är precis på gränsen för vad de flesta flygbolag (inklusive SAS) har för handbagage, men vill man riskera att behöva checka in väskan så är det ju bara att ta en större...

Har själv en CompuTrekker AW, och är helnöjd med den förutom ett par små detaljer. Har klippt och mixtrat lite med remmarna (en del är alldeles för långa), och bytt ut snörena som man sätter fast stativet med.
Jag får ner två hus (ett litet och ett aningen större), sex objektiv och en blixt samt en massa extrajox (laddare, kablar, batterier, filter, film), och har ändå en del plats över. Dessutom kan jag ta ett par "rör" från en annan väska och sätta på sidan (för objektiv eller vattenflaska eller nåt).
Laptopen har en 13 eller 14" skärm, men där ryms det betydligt mer.

Jag har en LowePro Computrekker aw. I den får jag lätt plats med en 300D med batterigrepp. 70-200/2.8 på kameran, Powerbook 15", 24-7+/2.8, tre mindre gluggar, blixt och div tillbehör + en gammal analog Eos 500.

Den sväljer mer än man tror.. för under 1000:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar