Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väska för forsränning

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Behöver en väska som klarar av forsränning. Tuffa grejer alltså ... inget halvdant! Relativt stora grejer för det ska eventuellt ner en 300/2.8 + annat också.

Någon som har nåt förslag?

Kan vara något att ha!

Har du egen erfarenhet av någon av dessa? Vill ha en väska som verkligen tål att ramla överbord. Det behöver egentligen inte vara en speciell kameraväska. Det kan vara ett överdrag till min vanliga kamerasäck också. Jag har provat med de säckar som tex Stadium har för paddling med de har en tendens att släppa in lite vaten. De är inte helt säkra. Jag vill helst ha något lite bättre än det.

Jag kör med Pelican 1510. Den är vattentät och nära nog okrossbar. Och så flyter om den trillar i vattnet. Makalöst bra väska.

Bättre skydd kan du inte få. Nackdelen är att den är smidig som en valross när den inte kan rullas.

Som tur är har ThinkTank en ryggsäck som är specialgjord för att passa 1510. Kolla på den här länken.

Om du köper Pelicanen på eBay och ryggan i sverige går det på kanppt 3.000:- + moms.

Stiffneck skrev:
Jag kör med Pelican 1510. Den är vattentät och nära nog okrossbar. Och så flyter om den trillar i vattnet. Makalöst bra väska.

Bättre skydd kan du inte få. Nackdelen är att den är smidig som en valross när den inte kan rullas.

Som tur är har ThinkTank en ryggsäck som är specialgjord för att passa 1510. Kolla på den här länken.

Om du köper Pelicanen på eBay och ryggan i sverige går det på kanppt 3.000:- + moms.

Oj ... det blir ganska mycket att bära på känns det som. Visserligen både vatten- och stöttåligt. Det kanske är så att man får en stor väska att bära om man är noga med att den ska tåla mycket?

Så länge väskan kan rulla är den inte speciellt klumpig. Och i kombination med ryggsäcken är det lätt att bära med sig utrustningen när man inte behöver den hårda väskan.

1510 kan gå som handbagage med lite tur, men är egentligen bara godkänd för inrikes i usa. Jag brukar checka in Pelicanen och ta säcken som handbagage. Den är dessutom inte lika iögonfallande.

För mig går all utrustning ner i ryggsäcken som i sin tur går ner i Pelicanen, men jag har inte speciellt långa gluggar. Här kan du se hur folk har packat ryggsäcken. Dock ser vissa exempel lite väl hårt packade ut för att passa i den hårda väskan.

Jag köpte mina från "COAST TO COAST SAFETY INC" på eBay. Mindre än halva priset jfr. sverige.

Titta på packsäckar för motorcykel, har själv en rulle som håller tätt. Inbillar mig att den kostade 7-800:- och finns i olika storlekar. /FW

Hej Ola
När jag ska ut på våtare äventyr så packar jag min utrustgning i vattentäta "rull"-påsar från "Sea to Summit". http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=34830

De finns i olika storlekar och jag har några stycken. Ett för varje objektiv och sedan en större som klara kamerahus+80-200 2.8. De kommer i några olika kvaliteer, skulle välja den med lite kraftigare tyg (ej light versionen som känns mycket tunn). Sedan packar jag påsarna i min vanliga väska. Har inte gjort något dränk-test men känner förtroende för dem.

Annars skulle jag gå till en kanot-/kajakbutik och titta. Det finns gott om sådana här rullpåsar och de brukar ha de riktigt kraftiga påsarna som håller rejält. En tillräckligt stor påse kan svälja hela din ryggsäck/väska. De finn upp till säkerligen 100 liter eller mer.

Mvh
/Thomas

twinx skrev:
Hej Ola
När jag ska ut på våtare äventyr så packar jag min utrustgning i vattentäta "rull"-påsar från "Sea to Summit". http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=34830

De finns i olika storlekar och jag har några stycken. Ett för varje objektiv och sedan en större som klara kamerahus+80-200 2.8. De kommer i några olika kvaliteer, skulle välja den med lite kraftigare tyg (ej light versionen som känns mycket tunn). Sedan packar jag påsarna i min vanliga väska. Har inte gjort något dränk-test men känner förtroende för dem.

Annars skulle jag gå till en kanot-/kajakbutik och titta. Det finns gott om sådana här rullpåsar och de brukar ha de riktigt kraftiga påsarna som håller rejält. En tillräckligt stor påse kan svälja hela din ryggsäck/väska. De finn upp till säkerligen 100 liter eller mer.

Mvh
/Thomas

Kan vara något att spinna vidare på. Har du någon aning om hur dessa säckar står sig i förhållande till de säckar som säljs på tex Stadium?

Jag tror "Sea to Summit" håller riktigt hög kvalité. Det är utvecklade av "riktiga" friluftsmänniskor. Men jag kan egentligen inte uttala mig. Men om du går till en riktig kanot-/kajakbutik så borde de utan problem vägleda dig rätt. De är vana att packa tort... Det finns många varumärken i detta segmentet med riktigt hög kvalité och borde vara smidigare än "hardcase" varianten. Jag är i alla fall nöjd med hur det fungerar. Man kommer relativt lätt åt sakerna och jag känner mig trygg.

Se tex http://www.seatosummit.com.au/showdetail.php?Code=ABRDB

/Thomas

Ola Rockberg skrev:
Såg två varianter på Louis. Trekkingrulle + speedbag. Det står att de är vattentäta. Vad menar de med det tro ... hur tät är tät måntro? Vet du? Har du provat någon?

Trekkingrulle verkar ju åtminstone praktisk om man vill lägga ned sin vanliga kamerasäck i den.

Min är något slags mellanting mellan de två, dock inte detta märke, tror jag. Min stängs genom att lägga kardborre mot varandra, sedan rullar man stängningen några varv och till slut drar man åt en rem i varje sida som håller ihop rullen, se speedbag men min går längs hela säckens sida, skulle tro detta funkar ännu bättre iom att öppningen är mindre.. Jag har kört i ihållande regn flera timmar utan att en droppe har letat sig in och vatten letar sig in, tro mig, i anna typ av packning.

Jag har inte testat att hålla den under vatten men den flyter med packning i.

Den är betydligt billigare än specialvarianter så det kanske inte är hela världen att ta hem en och testa, funkar det inte så har du säkert användning för den i andra sammanhang. /FW

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto