Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väsentliga diskussioner

Produkter
(logga in för att koppla)

ollecarlsson

Aktiv medlem
Bäste konstnär o livsnjutare!!

En fråga jag alltid ställer mig när jag loggar in här på fotosidan är; Varför diskuteras det alltid allt annat än hur man tar bra bilder? Inte för att såga människors bilder men hur kan man ställa sig diskussionen med sig själv om man skall plåta digitalt eller analogt, mellanformat eller småbild, jpg format eller raw....om man inte ens behärskar nåt av det?

Jag själv tycker att jag suger på fotografera o tycker de flesta suger som inte heter "mr stor" o gjort sin grej i 40 år, jag skiter fullständigt i om jag plåtar med en nikon eller en bladare eller en engångskamera...i princip. Så länge man inte har kramat ur det sista ur en teknik så tycker jag man skall lägga ner alla funderingar på teknik osv. Inte ens Corbijn, Penn, Roversi, Avedon är så pass duktiga att valet av kamera, film osv knappt påverkar deras bilder.

Fotografering är så mycket mer än teknik? Eller? Kanske det borde diskuteras mer bildspråk? VARFÖR man fotar osv?

Har jag fel? Rätta mig!
Bästa hälsningar!

Olle

ollecarlsson skrev:
...Varför diskuteras det alltid allt annat än hur man tar bra bilder?...
Håller inte med dig.
Visst är det många trådar som handlar om interpolering och varför man skall använde si eller så men diskussioner om annat finns det ändå rätt hyfsat av.

Varför tjejbilder ser ut som de gör.
Finns det regler för komposition.
Tittar vi först på brösten på en tjejbild.
Tips om tv-program om fotografer.
Varför de bilder man trodde man hade planerat inte alls blev de bästa utan de man sköt för att få slut på filmen.

Och så vidare.

Men det borde vara mer av varför och mindre av hur, där har du rätt.

Jag förundras ofta över hur även etablerade fotografer kan vara så ointresserade av att fundera över varför deras bilder ser ut som de gör och vad bilderna egentligen säger någon annan än den egna kretsen.

”Ingen människa är en ö” osv.

Mmmmm jo varje gång jag jämför mina bilder med "de som kan" så finner jag bara alla frågor omkring tekniken osv förgäves. Man har trots allt en begränsad energi o utveckling. Själv funderar jag enbart i bildspråk numera.

För övrigt är de nya kalenderbilderna klara. Ledsen att det aldrig kom iväg någon från 2004an, men den söööög. Du får se den nya sen...

Kick some ass!

jo, nog kan ni har rätt...men

de är fortfarande så att ju bättre utrustning du har ju bättre blir de "bra" bilderna du tar. om du tar samma bild med en hasselbladare o en engångskamrera så tror jag ju att skillnaden blir ganska stor. även om de är samma fotograf som har exakt samma idé. o har man inte hur mkt pengar som hellst att lägga på sin utrustning o dessutom inte har stenkoll på alla modeller, märken osv så vill man gärna höra vad nadra har haft för erfarenheter o uppfattningar om de man tänker sig köpa. jo jag vet att de är de som recensionsdelen på denna sida är till för men ändå.....jag har inget emot att diskutera teknik o utrustning, men jag vet oxå att de är i grund o botten inte kameran som gör bilden....men man vill gärna tro de när de inte går bra...=)

Att diskutera teknik har ett egenvärda..det är för många ett intresse i sig, inget konstigt med det tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar