Annons

Värt med EF 70-200 f/4 IS till 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så här skriver dpreview:
"However this excellent full-frame performance does come at some cost to APS-C users; perceived sharpness is reduced (due simply to the extra magnification imposed by the smaller sensor), and this amplifies the impression of softness wide open. (...)
Detta, att ett objektiv kan vara bättre på ff än på crop är något som konstateras i en del tester, men fråga mig inte varför, jag bara konstaterar att de skriver så...
Fast de skriver ju inte att den är bättre på FF. Det de skriver är att den kan upplevas som lite "mjuk" när pixlarna sitter så tätt som de gör på en modern crop-kamera. Samma problem borde alltså uppträda på FF-kameror med hög upplösning, som 5D mk 2.

Så här skriver dpreview:
"However this excellent full-frame performance does come at some cost to APS-C users; perceived sharpness is reduced (due simply to the extra magnification imposed by the smaller sensor), and this amplifies the impression of softness wide open. Of course on APS-C the lens still benefits from the 'sweet spot' effects of extremely low distortion and negligible vignetting, so in the grand scheme of things this is something of a case of swings and roundabouts, with different benefits enjoyed by users of each format."

och hela testen hittar du på: http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_70-200_2p8_is_usm_c16/page6.asp

Detta, att ett objektiv kan vara bättre på ff än på crop är något som konstateras i en del tester, men fråga mig inte varför, jag bara konstaterar att de skriver så. Nikons 70-200 är tydligen tvärs om, kalas på crop, men inte alls lika bra på ff.

Ett objektiv kan optimeras för den bildcirkel det skall teckna ut,se Lars Kjellbergs förklaring på www.qpcard.com
Att påstå att ett objektiv som är framtaget för 24x36mm skulle fungera optimalt med en mindre sensor (sweer spot) är därmed ett ganska ogenomtänkt uttalande, detta betyder inte att vissa objektiv fungerar bra med den mindre sensorn.
Nikon zoomen 70-200 kan därmed ses som möjligen optimerad för APS formatet, Canon zoomen optimerad för 24x36 formatet.En ren spekulation.

Optimized lenses
A camera lens of a certain quality has a resolution of a certain number of line pairs (lp). Please note that we are talking about a certain number of line pairs over the image circle, no matter the size of the circle. We are not talking about lp/mm here. A top quality normal lens of 29 mm for the 16 x 24 mm format can resolve the same number of line pairs over the sensor diagonal, as a top quality lens of 61 mm for the bigger sensor. The number of lp/mm is less than half for the 61 mm lens compared to the 29 mm lens.
Understanding this fact, it is easy to realize that it is better to design lenses for the smaller DX-size sensors of many of today's SLR cameras, than to use lenses designed for full frame film or sensors. There is a common misconception about using only the "sweet spot" of a lens for 24 x 36 mm, leaving the (sometimes) softer edges out. In fact there is a lot to win in designing lenses with an image circle exactly covering the sensor surface.

Senast ändrad:
Hur skulle varianten 70-200 f/2,8 va till en 50D då, det är väl det som skall vara mer anpassad för FF?

Jag är lite orolig för att f/4 ska vara lite för ljussvag, men det kanske är ett smartare val att dra upp ISOn än att lägga extrapengarna på ett sånt objektiv, speciellt om bildkvaliten i övrigt blir bättre med f/4??

(tänkte iof försöka hitta ett begagnad, men ändå) =D

Ett objektiv kan optimeras för den bildcirkel det skall teckna ut,se Lars Kjellbergs förklaring på www.qpcard.com
Att påstå att ett objektiv som är framtaget för 24x36mm skulle fungera optimalt med en mindre sensor (sweer spot) är därmed ett ganska ogenomtänkt uttalande...
Kanske missförstår jag något, men vad jag kan se är LKs enda argument upplösning. Alltså att man inte behöver lika hög upplösning i objektivet med FF som med crop-sensor. Det är ju sant bara om sensorerna har samma antal pixlar. Om en FF-sensor har 25 Mpix och en crop-sensor 10 Mpix kräver FF-sensorn objektiv med högre upplösning.

ja det stämmer , för att lösa upp samma Lp/mm så kräver en sensor med ca 21-24 miljoner pixlar ett objektiv som klarar samma upplösning som en croppad yta 1.5 1.6 och ca 10 miljoner pixlar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar