Annons

Värt att handla utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

absolut_inte

Ny medlem
Jag ska snart ut och resa i Asien och har tänkt köpa nya objektiv.. Är väldigt amatör och känner inte för att lägga ut en förmögenhet men vill ändå köpa prisvärda objektiv. Jag undrar därför om någon har koll på hur priserna ser ut i t.ex Thailand el Japan jämfört med i Sverige. Tycker det känns som att det borde vara billigare där..

Jag bor just nu i Sydkorea och här är kameraprylar avsevärt mycket billigare. Ett batterigrepp till min Canon Eos 40D ligger på ungefär halva priset här mot i Sverige. Objektiven är ett par tusenlappar billigare också oftast. Samma sak gäller kamerahusen. Så visst finns det anledning att shoppa utomlands. Ett 5D Mark II-hus landar på runt 18 500-19 000 här i Sydkorea tex.

Finns många trådar kring detta. För Canon gäller världsgarantin på objektiv men inte på hus. Och glöm inte att lokal moms oftast läggs på utomlands till ev. "vrålbilliga" priser som hittas på nätet. Dessutom kan du råka ut för tull och svensk moms när du kommer hem om du köper utanför EU, speciellt om du har en massa kartonger och sånt med dig i resväskan och tullen vill titta.

Finns många trådar kring detta. För Canon gäller världsgarantin på objektiv men inte på hus. Och glöm inte att lokal moms oftast läggs på utomlands till ev. "vrålbilliga" priser som hittas på nätet. Dessutom kan du råka ut för tull och svensk moms när du kommer hem om du köper utanför EU, speciellt om du har en massa kartonger och sånt med dig i resväskan och tullen vill titta.

Garantin är inte så viktig om man får prylarna till "rätt" pris. Du kan ju reparera minst en gång för prisskillnaden. Sen är det ändå dags att köpa ny kamera... ungefär vartannat år.

Garantin är inte så viktig om man får prylarna till "rätt" pris. Du kan ju reparera minst en gång för prisskillnaden. Sen är det ändå dags att köpa ny kamera... ungefär vartannat år.

Jo jo, hade jag köpt min D200 i USA så hade hundarna pinkat på mej idag.

Köper man på sej ett måndagsex så är det liksom inte lika roligt längre.

/K

Jag bor just nu i Sydkorea och här är kameraprylar avsevärt mycket billigare. Ett batterigrepp till min Canon Eos 40D ligger på ungefär halva priset här mot i Sverige. Objektiven är ett par tusenlappar billigare också oftast. Samma sak gäller kamerahusen. Så visst finns det anledning att shoppa utomlands. Ett 5D Mark II-hus landar på runt 18 500-19 000 här i Sydkorea tex.

Hur funkar det med garantier om man köper i korea? Sen när man kommer hem till sverige. Nikon har väl världgaranti på sina gluggar iallafall, eller? Hur är det man kamerahus? Någon som har koll på det?

Jag undrar därför om någon har koll på hur priserna ser ut i t.ex Thailand el Japan jämfört med i Sverige. Tycker det känns som att det borde vara billigare där..
I Thailand är det ganska billigt med gråimport från HK (något billigare än priserna man hittar på Thailändska nätaffärer), i Japan är priserna ungefär som här.

I Thailand (Bangkok) är det mycket bra att handla. Billiga priser, bra service och du slipper betala deras moms som turist. Där finns också praktiskt taget alla Canon/ Nikon objektiv i affären. Du får två års garanti på Canon optik, varav ett år är världs-garanti. Och det gåt bra att lämna dem i Sverige om det skulle behövas. Om du är i Bangkok så är Canons service suverän där.
Jag har själva köpt 4 av Canons 1 serie hus och runt 20 L objektiv där. I år köpte jag bland annat 800/5,6 IS objektivet. Det var mer än 60.000 kr billigare än CyberPhoto som exempel.
FotoFile heter den bästa affären i Bangkok

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar