Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att byta ut en DS mot en K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Är det bara bildstabilisatorn som är den positiva skillnaden?

Väderskyddad hade varit bra, men K10D är lite för dyr för mig med mammapeng ett tag till. :-(

K100D är ingen uppdatering av DS:en, utan den är mer en uppdatering av den billigare DL:en. Visst finns det förbättringar jämfört med DS:en, som bildstabiliseringen och en förbättrad bildprocessor med effektivare rutiner som ger bilder med fler detaljer i, även autofokusen har förbättrats. MEN, samtidigt så förlorar du den fina sökaren som DS:en har (K100D har en fortsatt bra sökare, men den är lite mindre) och K100D har en mindre buffert vilket innebär att den inte kan hålla lika många bilder i minnet innan den måste skriva till kortet. Det gör att K100D är en långsammare kamera att fotografera med om man tar flera bilder i följd.

Jag har själv en DS och jag är nöjd med min, för min egen del ser jag ingen anledning till att byta till en K100D - eller egentligen till någon annan kamera för den delen. Min kamera fungerar bra och tar bra bilder, den blir inte sämre bara för att det har kommit ut nya kameror. :)

Men bara du kan avgöra vad som är rätt för dig att göra.

Hälsar
R

snysop skrev:
Är det bara bildstabilisatorn som är den positiva skillnaden?

Väderskyddad hade varit bra, men K10D är lite för dyr för mig med mammapeng ett tag till. :-(

Jag kommer inte byta ut min DS i första taget, framförallt inte mot en K100D. K100D är en enklare kamera än DS, men med bildstabilisering. Jag har beställt en K10D, men räknar med att min DS kommer att få vara med ett bra tag till som andrahus. DS är en strålande bra kamera, och om du inte desperat behöver bildstabiliseringen skall du nog behålla den. Jag väljer att köpa en K10D av flera skäl; vädertätning och bildstabilisering är de viktigaste.

Re: Re: Värt att byta ut en DS mot en K100D?

quarc skrev:
Jag väljer att köpa en K10D av flera skäl; vädertätning och bildstabilisering är de viktigaste.

Jag trodde att K100D ersatte DS'en men det har jag ju förstått att så är inte fallet. Ja, vädertätning och bildstabilisering skulle jag vilja ha, men prislappen är lite för hög för mig just nu så det känns skönt att min DS inte är helt kass. :-D Kommer inte köpa en ny kamera och inte heller sukta efter K10D. Är himla nöjd med min DS!!

K10D kommer troligen komma ner i pris längre fram (även fast det är svårt att tro det just nu för priset är redan så otroligt lågt) så slappna bara av och njut av den kamera du redan har. Man behöver faktiskt inte byta kamera varje år. :)

Hälsar
R

Ånej, fick just reda på att min mamma skall till USA nästa vecka. Kollade på B&H och såg att K10D kostar ca 6700 där. Usch! Nä, ska kolla på blixt istället. 360 heter väl den som pratar bäst med DS?

snysop skrev:
Ånej, fick just reda på att min mamma skall till USA nästa vecka. Kollade på B&H och såg att K10D kostar ca 6700 där. Usch! Nä, ska kolla på blixt istället. 360 heter väl den som pratar bäst med DS?

K10D finns inte i lager i USA än, den beräknas komma i november (vissa säger slutet av oktober).

Sigma 500 DG Super fungerar med DS också, ett par hundralappar billigare men man kan vrida blixten i sidled. Fast den exponerar underligt med en diffuser på, och det är ju synd. Något med kompatibiliteten som inte stämmer... utan diffuser så funkar den bra, men det blir så hårt ljus då. Sen känner kameran inte in när Sigmat är uppladdat, kompatibilitetsgrej där med. Jag har förlorat några bilder på det... att Sigman inte har avfyrat för den var inte laddad, men kameran tagit bilder ändå. DS:en har en spärr mot detta, spärren funkar med min Pentax 330FTZ, men inte mot Sigmat.

AF 540FGZ från Pentax funkar också med DS:en, men den är dyrare.

Sen funkar ju vanliga TTL blixtar i TTL läge, ej P-TTL men ska du uppgradera i framtiden så skippa TTL för Pentax skippar det nu. P-TTL kom i slutet av 90-talet och de tycker väl att det är dags att helt övergå till det nu...

Hälsar
R

Hej igen. Om man nu skulle sälja sitt *ist DS hus, hur mycket tror ni man kan begära? 2 år gammal och normalanvänd för en normalfamilj. Alltså inga 10 000 bilder tagna.

Hoppas det är ok att ställa en sådan fråga här. Den är alltså inte till salu nu, kollar bara läget om prissättning. :)

Jag har samma dilemma, hur mycket kan jag ta ut för min DS. Jag kommer att köpa min K10D med 18-55 för att kunna sälja min DS komplett med optik. Jag har en 16-45 som normalzoom, men den vill jag behålla. Skickar antaligen med min AF 500 FTZ

/Mats

jag kan av erfarenhet säga : NEJ, det är det inte. K100 är långsammare i serietagning och lite annat. jag sålde min DS o köpte en K100, jag är inte missnöjd, men jag kommer att sälja även min K100 för en K10 som jag tror är vad jag behöver.

det du vinner som är märkbart(enligt mig) är bildstabiliseringen och en aning snabbare autofokus.

men inte så att det avgör....

Pentax DL-K100D

Pentax DS fick en lillebror förra året (DL)som var något enklare.
Pentax K100D är en prisbilligare efterföljare till DL (med samma sensor)och har en bättre skärm än DS (som kom sent 2004), en annan nyhet är ett "provläge" där kortet tas men bara behålls i kameraminnet tills någon knapp trycks in.
En enligt mig mycket praktisk finess där man undviker att gå över till visningsläge och sedan radera för att sedan gå tillbaka till fotoläge igen.
Ersättaren till DS K10D är en uppdatering på dom flesta punkter och den har förutom antiskak också antidamm funktion på sensorn samt dammuppsammlare.
"Provläget" finns naturligtvis och den är märkbart snabbare än DS/DL/K100.
Bland dom nya knapparna som finns kan jag nämmna RAW/Jpeg omkopplaren som kanske inte nämms så mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar