Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Världens största...

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Hittade den här bilden i en gammal tysk bok om fotopapperets historia från fotopapperstillverkaren Leonar, utgiven till deras 60-årsjubiléum 1955. Bilden är från 1866 och det är en vridbar jätteförstoringsapparat placerad på ett hustak och som utnyttjar solen som ljuskälla. För ett tag sedan annonserade en fotograf från Höganäs ut en förstoringsapparat under epitetet "världens största" och av bilden att döma med fotografen bredvid såg den enorm ut. Men i jämförelse med denna apparat från 1866 är den nog mera att betrakta som en nätt småbildsapparat. Observera killen som sittter inne i apparaten och tittar ut genom översta luckan
 

Bilagor

  • världens största b.jpg
    världens största b.jpg
    84.7 KB · Visningar: 781
Eh,

Hur monterade respektive blaskade man pappret?

Det går väl inte att ha det utanför förstoringsapparaten med tanke på dagsljuset.

/Erik
 
1866 fanns elektriciteten ingalunda i var mans hem så alla förstoringsapparater använde solen som ljuskälla - i den mån man alls förstorade och inte nöjde sig med kontaktkopior på utkopieringspapper. Utkopieringspapper ja, fix och toning kommer man inte undan men inget blask för framkallning. Amerikanska Linda Connor arbetar fortfarande på detta sätt, lägger en kontaktkopieringsram på verandan och plockar in den när bilden är klar efter mellan en kvart och tre dagar.
 
Jag trodde du var med i UFS, Richard? Det förefaller som om de dumpar det analoga totalt och hemfaller åt digitalmupperi. Nåja, det är väl bara att inse att jag verkligen är en dinosaurie, då! *skratt*

Bara lite synd att jag inte bor i nån sekelskiftesvåning med fyra meter i tak, eller så... Då kunde nog en sån praktpjäs få plats. :)
 
Jag tror inte UFS överger det analoga. 4x5 förstoring har vi i klubben ändå och lite för många förstoringsapparater jmfrt med vad som finns plats för. För 8x10 känns det inte så jättemotiverat med forstoringsapparat (det är sällan jag gör kopior större än 8x10"). Då jag inte är så djupt angagerad i klubben längre kan jag inte säga så mycket om resonemanget bakom försäljningen av Durst 184:an. Men vi har en rejäl UV-apparat och det är några av entusiasterna som experimenterar med koltryck (carbon print på engelska iaf) för närvarande vet jag, och mörkrumskurser går för fullt.

Frugan och jag får i husbyggarfunderingar och hon verkar vara införstådd med att jag skall få trycka in något som liknar ett mörkrum. Jag hoppas hon inte kommer på bättre tankar ;-). Så om något år kanske jag får packa upp min Dirst 138 :). Hmm undra vad det där tillvalet med extra takhöjd ligger på...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.