Annons

Världens första fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

lari

Ny medlem
I denna artikel så står det om en analys av världens första fotografi. Bilden är tagen av Joseph Nicephore Niepce år 1826.Detta måste väl betyda att han är fotografins fader och att vi delvis bör tacka honom för fotosidan. :)

Här är för övrigt förmodligen världens första färgfotograf.

Det finns faktiskt en ännu tidigare bild av Niépce, från 1825. Den gick på auktion (på Sotheby's) nyligen. Fanska staten ropade in den för 443220 dollar! Det finns mer att läsa om Niépce på www.niepce.com.

Källa: Photo Techniques, 23:4, juli/augusti 2002.

Den omnämnda bilden som togs med en exponeringstid av åtta timmar i strålande solljus är inte världens första fotografi.
Det är det äldsta bevarade fotografiet.

Fotografier togs redan 1700-talet men tyväär lyckades man inte koppla ihop de kunskaper, som redan fanns, om hur man exponerar och fixerar en bild.

Första färgbilden visades 1866. Jag tror det var skotten Maxwell som stod bakom den chockerande uppvisningen.

Senast ändrad:
lari skrev:
Här är för övrigt förmodligen världens första färgfotograf.

Nja, var det inte eddieson eller maxell eller någon sån som kom på det här med trefärglager och tog en bild på en kilt... minns inte riktigt. Men det kanske inte ska räknas som fotograf utan bara som uppfinnaren av tekniken bakom...

Lite onödigt vetande....

Visste ni att den första människan som fastnade på bild var en skoputsare?

Bilden exponerades ut genom ett fönster mot en gata - liknande de andra bevarade "första försöken" - exponeringstiden var ju några timmar så inga andra människor fastnade - utom just skoputsaren som satt kvar på samma ställe under de timmar exponeringen tog.

Kul va ? :)

Har tyvärr glömt bort vem fotografen var - ska försöka leta lite och återkomma.

Välkommen till fotosidan ”socker”.

Vet inte vem du är men du verkar kunna bidra med fakta från yrkesbranchen.

Mikael P/Malmö

Stort tack.
Jag återkommer med lite mer information om mig själv och ev bilder lite längre fram.

Lite sent

Vist är dte lite sent...

photo2.jpg

Bilden finns i diverse fixade varianter som ser bättre ut, men detta sägs vara orgnalet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar