Annons

Världens erbjudande!

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Mina svärfar gick och köpte sig en Minolta Dimage 7 för ett tag sen. Han tyckte dock att den var svår att lära sig och ville nu sälja den. Jag förslog då ett byte, min Olympus Camedia C3020-Z som är mycket enklare. Vi bytte rakt av (skiljer närmare 6000:- i pris) och detta är säkert världens chans för mig! Men...jag tycker att Minoltan tar sämre bilder (har ju dock inte lärt mig den ännu) än vad Olympusen gör. Detta trots att det skiljer 2 megapixel.

Så vad gör jag, behåller Minoltan eller byter tillbaka. Någon som har erfarenheter kring denna kamera? Någon som använt båda?
 
Jag är inte så insatt i modellerna du nämner..men om jag vore du så hade jag sålt Minoltan och sedan köpt mig en ny likadan kamera som du precis har bytt bort. Då får du förhoppningsvis några tusingar i handen som du kan ha skoj för.. :)

Glöm inte bjuda svärfar på middag bara..


/Zim
 
Jag kan bara beklaga sorgen! Du skulle inte bytt bort din Olympus. Stackars dig din olyckliga människa. Känn mitt medlidande. Hoppas att du snart kan komma över en ny Olympus och bli lycklig igen.
 
Jag tycker att du ska testa den under en tid, och speciellt så ska du lära dig den ordentligt. Jag har testat många kameror och vet av erfarenhet att det blir inte speciellt bra bilder i början, utan först efter ett tags testande och lite pillande så får du bilder som du är nöjd med. Så jag råder dig bara, testa den mer. personligen så gillar jag Dimage 7i väldigt bra, iofs inte samma kamera, men väl bra likt. Behåll den, eller sälj och köp Fujifilm 602 Zoom, vilken är mycket bra...
 
muster skrev:
Mina svärfar gick och köpte sig en Minolta Dimage 7 för ett tag sen. Han tyckte dock att den var svår att lära sig och ville nu sälja den. Jag förslog då ett byte, min Olympus Camedia C3020-Z som är mycket enklare. Vi bytte rakt av (skiljer närmare 6000:- i pris) och detta är säkert världens chans för mig! Men...jag tycker att Minoltan tar sämre bilder (har ju dock inte lärt mig den ännu) än vad Olympusen gör. Detta trots att det skiljer 2 megapixel.

OJDÅ!! Och jag som sitter och funderar på om jag borde göra mig av med nyinköpta Olympus C-720 UZ för att istället köpa en Minolta av den modellen... Borde kanske inte göra det, alltså.

Prova den ett tag till, blir i alla fall mitt tips.
 
Minolta Dimage 5, eller 7 skulle jag inte rekommendera, båda dessa kameror har problem med dålig sökare och dålig batteritid, Olympusen är bättre i båda dessa hänseenden.
därimot ger Minoltan högre bildkvalité..men bildkvalité är ju inte allt.
Minolta 7i och 7Hi har förbättrats avsevärt och är betydligt bättre alternativ.
 
Kim7i skrev:
Minolta 7i och 7Hi har förbättrats avsevärt och är betydligt bättre alternativ.

Jo, det är väl 7Hi som jag tycker verkar intressant. Frågan är om den är tillräckligt intressant för att det ska vara värt att byta. Svårt, det händer och kommer säkerligen hända mer på digitalkamera-fronten. Jag får nog nöja mig med min Olympus och kanske komplettera med en analog tills vidare.
 
7Hi har större buffertminne (fler bilder per sekund) och anslutning till studioblixt (vilket 7i har som tillbehör) i övrigt ser jag ingen anledning att välja 7Hi framför 7i som har ett betydligt bättre pris.
och att kompletera med en analog ser jag absolut ingen anledning till ;-)
 
Kim7i skrev:
... i övrigt ser jag ingen anledning att välja 7Hi framför 7i som har ett betydligt bättre pris.
och att kompletera med en analog ser jag absolut ingen anledning till ;-)

Tackar för infon :) Nåja, jag ska kanske vissla och vara nöjd med min Olympus ett tag till, den är ju trots allt en ganska bra kamera, men jag sneglar nog lite på 7i och får se... Du vet, mycket vill ha mer.

Analogt, ja... Nöjer mig kanske med en engångskamera från Pressbyrån ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.