Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Världens dyraste ruckel????

Produkter
(logga in för att koppla)

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Jag har köpt ett begagnad Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM via Fotosidan. Objktivet är ca 1 1/2 år gml. och värkar vara i prima skick. AF/MF och IS funkar som förväntad.
MEN......zoom-ringen hakar upp sej vid ca. 200mm (åt båda håll). Mekaniken värkar vara skrånglig och/eller utsliten.
Vad göra?
Någon som har ärfaring med detta ruckel???
/Erik J

fujicanon skrev:
Jag har köpt ett begagnad Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM via Fotosidan. Objktivet är ca 1 1/2 år gml. och värkar vara i prima skick. AF/MF och IS funkar som förväntad.
MEN......zoom-ringen hakar upp sej vid ca. 200mm (åt båda håll). Mekaniken värkar vara skrånglig och/eller utsliten.
Vad göra?
/Erik J

Erik, vad du har att välja på är, reklamera till säljaren, om han finns kvar?
Eller bit i det sura äpplet och lär dig att aldrig köpa "dyrare" fototillbehör som du inte kan se och prova före köp.
Detta oberoende av var på nätet du handlar.

Det är inte vinst varje gång bara för att vederbörande är medlem på FS.
/Thomas..

Re: Re: Världens dyraste ruckel????

ThomK skrev:
Erik, vad du har att välja på är, reklamera till säljaren, om han finns kvar?
Eller bit i det sura äpplet och lär dig att aldrig köpa "dyrare" fototillbehör som du inte kan se och prova före köp.
Detta oberoende av var på nätet du handlar.

Det är inte vinst varje gång bara för att vederbörande är medlem på FS.
/Thomas..

Detta var en konstig kommentar......

Håppas jag har mycket att välja på!
Nu var det ärfaring med detta objektivet jag villa ha. Är detta ett problem/fel andra har upplevd?
mvh Erik J

fujicanon skrev:
Mitt är omkring två år och jag har inget problem med att zoomen "hakar upp sig" på något speciellt ställe.

Det är dock känt att zoomningen kan vara en aning trög och det kompenserar man enklast genom att luta den lite från horisontalplanet och därmed få hjälp av gravitationen. Uppåtlutning när man zoomar in och nedåtlutning när man zoomar ut (men inte för mycket lutning).

Hej Pelle!
Aningen trög....tja det kann man vel leva med. Men denna "orkar" icke sin egen vekt :) Horisontalt läser den seg fast vid 200mm när jag zoomar ut, och vid ca 135mm när jag zoomar inn. Värre med motljusskyddet på enn utan.
Man skal vel icke leva med at "veva" kamran upp o ner, p.g.a. ett objektiv till 12K :)
Dessa 2 zoom-delarna är rejält "ruckliga"; värre enn en Tamron.......
Klart jag kann returnera; alt. reparera. Men om detta är normalt borde jag kanskje hitta nåt annat.

Det skal tilläggas att jag har meddelt säljaren detta. Vi kommer nog till en lösning. Jag antar att detta icke är ett objektiv i "nyskick".
/Erik J

Re: Re: Re: Världens dyraste ruckel????

fujicanon skrev:
Detta var en konstig kommentar......

Håppas jag har mycket att välja på!
Nu var det ärfaring med detta objektivet jag villa ha. Är detta ett problem/fel andra har upplevd?
mvh Erik J

Erfarenhet (ärfaring ?) av detta ruckel.

Om du är nöjd med det du har köpt bortsett från det du beskrev så får du väl leva med den lilla nackdelen.

Jag trodde i min enfald att du var missnöjd med ditt köp, just med tanke på din benämmning, ruckel !!

Om så inte är fallet och du bara vill prata om detta objektivs ev; för och nackdelar, så ber jag dig bortse från mitt förra inlägg.
/Thomas..

Är du nöjd med ditt objektiv, Thomas?
Jag tycker inte att jag kann leva med detta, men undrar nu på om dessa är generellt ruckliga..............

Ursäkta min dårliga erfarenhet med Svenska språket. Lite rucklig, kann man seja...
/Erik J

Jag har råkat ut för exakt detta! Just vid knappt 200 mm på mitt 70-300 DO. Vill minnas att det låste sig helt i det läget. Lämnade till Canon som åtgärdade på garanti. Enligt verkstaden hade objektivet bokstavligt talat fått en skruv lös som låste zoomningen.
När detta hände var mitt endast åtta månader gammalt och garantin var klockren. Men har Canon hut i sig borde de fixa det på garanti ändå. Det är ju så uppenbart en mindre tillverkningsmiss!
De fixade faktiskt min 350D på garanti när den stendog trots en ålder av 1½ år.

Bortsett från detta smärre missöde har jag varit lycklig 70-300 DO ägare i över två år och mitt objektiv är definitivt INTE till salu! Njuter av dess smidighet, men kompletterar gärna med fast optik den dag jag får råd.

Föreslår att du ringer Canon i Mölndal och hör med dem. Säg att du inte är den förste som råkat ut för det och hänvisa gärna till mig. De måste ha anteckningar om det. Början på september 2005.

/Svante

För ordnings skull......

Kommunikasion med säljaren är utmärkt.
Vi har kommit överens om att annulera handelen.
Lite svårt att reklamera hos Canon RCC då varan är innköpt i Fjärran Ö.
Tack för hjälp. Jag fortsetter att handla med kollegor på Fotosidan :))
mvh Erik J

Mitt är också köpt i Fjärran Östern. Canon lämnar världsgaranti på sina objektiv. Gäller bara att garantisedeln är korrekt ifylld. Var noga med den detaljen på verkstaden.

Skickades objektivet mellan er? Hur var det emballerat? Om objektivet har en skruv lös är det ju en sak som mycket väl kan ha uppstått vid en stöt. Brukar alltid själv paketera in saker som ska skickas överdrivet väl. Min grundprincip är att jag ska kunna slänga paketet in i väggen utan att innehållet skadas.

/Svante

Senast ändrad:
Appropå denna optik, min zoomar ut sig från 70mm till 300mm om den riktas rakt ned. Är det normalt?

Hej! Jag kann inte se någon spår av skada. Det ble skickad i orginal förpackning + massor av stötdämpande material, och inga spår av slit o släng från posten.
Innköpskvitto och garantisedel fattades, så någon hjälp fra Canon RCC är tväksamt.
Tråkigt; för det är ellers ett trevligt objektiv.

Men man blir glad när kommunikasionen med säljaren är bra. Han har handterat detta på bästa sätt.

Mvh Erik J

Trist för er båda när det blir så.
Annars har ju Canon ett 70-300/4-5,6 IS utan DO-glas som kostar hälften så mycket och som ska vara, efter vad jag hört, likvärdigt. Bara något längre.

Hej! Ja, det är ett alternativ, men jag använder nestan alltid POL-filter. Lite krångligt med denna varianten som roterar frontlinsen. Jag fotograferar mästadels i sjönära miljöer; så POL kommer man inte undan.
Det får bli en fast 300/4L IS i combo med AT-X D 50-135/2,8, tills Canon kommer med en L-kvalité på sin DO-långzoom.

Åter tack för god info.

Fortsatt god sommar :))
/Erik J

Jalong skrev:
Ja jag antar det. Var nog därför Canon lade dit en låsknapp.
Fast den funkar bara i 70-läget.

P.R. skrev:
Min gör det och det brukar nämnas i tester så ja, det är normalt.
Ok, tack!

Gjorde ett jobb idag, plåtade dans med 70-300:an. Optiskt är den helt ok, men mekaniskt bedrövlig för de pengarna. Zoomen är ojämn, tycker jag...

Calle S skrev:
Optiskt är den helt ok, men mekaniskt bedrövlig för de pengarna. Zoomen är ojämn, tycker jag...
Frågan är om det ens går att bygga ett 70-300 som är kortare än 10 cm ihopfälld med bättre byggkvalitet utan att priset drar iväg långt mycket mer?

Objektivet är en fantastisk resetelezoom och så vitt jag vet har den inga konkurrenter oavsett fabrikat eller fattning (70-300, IS, < 10 cm, < 800 g).

Har man behov av ett extremt kompakt format (t.ex. motorcykel- eller ryggsäcksresande) så kan man nog acceptera dess svagheter. Om man däremot inte uppskattar ovannämnda unika egenskaper så upplevs det nog däremot mediokert och överprisat. Kanske det borde förses med en varningstext?

P.R. skrev:
Frågan är om det ens går att bygga ett 70-300 som är kortare än 10 cm ihopfälld med bättre byggkvalitet utan att priset drar iväg långt mycket mer?
Jag kanske ska utveckla; optiken känns ganska välbygd, men zoomen är väldigt ojämn. Glider för hårt, och ömsom mjukare. Jag kanske har ett måndagsex.

Om man däremot inte uppskattar ovannämnda unika egenskaper så upplevs det nog däremot mediokert och överprisat.
Å andra sidan betalade jag det inte själv;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar