ANNONS
Annons

Världens chans på blocket

Produkter
(logga in för att koppla)
Säljarens desperation

Mycket ligger nog i säljarens vilja att bli av med sina saker. Killen som vet tingens värde och samtidigt är i behov av att få loss pengar snabbt vet att det är lönlöst att försöka sälja årsgamla digitalkameror för nästan nypris.

Men så tror jag det är en grupp som har en uppsättning fotoprylar de inte använder längre, tröttnat eller köpt nytt. Dessa är nog de som försöker sälja så nära nypriset som möjligt, och nästan hellre behåller sakerna än sälja de till vad marknaden är beredd att ge.

Sedan är det ju det här med prestige, jag trodde i min enfald att den D2x jag såg häromdagen på blocket var ett fynd, men ack vad jag bedrog mig när man enligt tester köper samma kvalité till samma pris men nytt.
Det är nog så att en del vill hellre ha en D2x än en nyare "budgetmodell" trots garantier och samma prestanda. Det ger status hos vissa att svänga en tung yrkeskamera runt halsen.

Till sist har jag märkt en slags attityd mot postorder/näthandel och elektronikvaruhus. Jag kan inte se något fel i att handla på nätet om jag vet vad jag ska ha och det blir billigare. För en stund sedan köpte jag en wacombräda som över disk kostar 1000 spänn. Jag vill inte lyssna på någon finnig försäljare som ska förklara, jag vill bara ha skiten fram till dörren och då kostar den mig 840 spänn med frakt. Jag som bor på landet behöver alltså inte slösa 100 spänn i bensinpengar och jag får paketet till dörren!
Inte heller om man skulle köpa något hos elgiganten eller OnOff ser jag något problem, om man vet vad man ska ha! Att fråga om råd hos dessa är nog lika dumt som att köpa aktier i volvo numera. Men om jag köper ett objektiv eller ett hus hos dessa och det är flera hundra kronor billigare så är det ju precis samma hus som krängs över disk hos den lokale fotohandlaren. Samma garanti dessutom.

Nä, köp skiten där den är billigast.
 
Tycker man ser samma skit här på fotosidan, i annonsmarknaden. Girigheten verkar inte veta gränser - begagnade saker som säljs för nära nypris, eller åtminstone till överpriser (ska det inte finnas någon poäng med att handla begagnat?), och när folk lägger ut annonser att de vill köpa saker, så ska det helst inte kosta några pengar alls men prylarna ska vara i perfekt nyskick, ungefär.

Och om man själv lägger ut en annons på en perfekt fungerande vara till ett bra begagnatpris, så har ändå vissa mage att försöka pruta ner det ytterliggare med någon skitsumma. Ska det vara så svårt att förstå att varan faktiskt kostar ditten, och inte datten? Nu är jag inte snål, men lite principer får man ha.

Säkert vanliga män med fast jobb som håller på såhär, det sticker faktiskt i mina ögon då jag inte har det så fett men ändå aldrig lägger ut prylar till överpriser. Vissa borde skämmas!
 
Senast ändrad:
Håller med dig till viss del Johannes men en sådan marknad reglerar sig självt. De som begär överpriser kommer aldrig att få sålt sina prylar.

Däremot så verkar många tycka det är jättekul att vinna auktioner och bryr sig mindre om slutpriset om man ser vad prylarna går för på Tradera.

På ett sätt känns det tryggt att andrahandsvärdet är så pass bra på kamerautrustning men många borde nog sätta sitt begagnatpris till vad prylar är värd idag och inte satt efter vad de själva betalade när den var ny.
 
Nu när jag håller på o säljer av min Nikonutrustning fick jag väldigt få seriösa bud på fotosidan.La in grejerna på blocket o sålde iväg allt utom en optik på en dag.Det som skiljde mest var att man slapp alla skambud jag upplever dom som klart mer seriösare köpare än dom som svarade på mina annonser på fs.
Får man ett bud på 11000kr på en 3 månader gammal D700 eller 1900kr på en lika ny SB Blixt 900 så är det knappast spceiellt seriöst bara tröttsamt med dessa dårar.

Jo Ove, nog finns det en uppsjö av folk som vill göra ett klipp för att sedan sälja vidare i sin tur. Men det intressanta är vad man skall utgå ifrån för pris. Skall jag utgå ifrån "nypris", vad är det i så fall. Nypris är ex vad gäller Nikon 70-200/2,8 1025 pund i England. Nypris i Sverige strax under 19 lappar!
Eller skall jag utgå ifrån "vad jag betalat", med eller utan moms;-)
Nä, om man bortser ifrån dårarna som tror att man sitter i klister får man nog acceptera att man förlorar en ordentlig summa när man kränger någorlunda nya grejor man köpt nya i Sverige. Vi lever trots allt i en internationell marknad när man kan köpa utifrån lika enkelt och snabbt som jag köper på postorder i Sverige.
Mvh
JB
 
Jag var tidigare i höstas ute efter en sån där liten Aiptek videokamera som filmar i HD. Jag hittade två st. på blocket som båda ville ha 2500:- för sina. Grejen var bara att just den modellen kostade 770:- nya hos Conrad.Jag mailade den ena och bjöd 400:- samt bifogade länken till Conrad. Inget svar... I vilket fall slutade det med att jag köpte en bättre modell av en jobbarkompis för 500:- så jag blev nöjd ändå.

Tidigare var jag sugen på en Canon 20D och hittade ett gäng på Blocket, alla runt 11000:- med kitobjektiv. Grejen var bara att på den tiden kostde dom nya strax över 10000:- Jag mailade två av säljarna och bjöd 5000:-. Fick faktiskt svar från en av dom som gick med på det priset. Han hade ingen koll alls på att priset rasat så mycket på den kameran.
I vilket fall blev det ingen affär, men jag är fortfarande sugen på en 20D och nu börjar dom ju bli riktigt billiga begagnade. Man kanske skulle slå till snart.
 
Personligen tycker jag det kan vara svårt att få betalt för grejerna i stället! På Blocket sålde jag nyligen en D7D med batterigrepp, dubbla batterier, tre objektiv (100-300, 28-100, 24-70) allt i MYCKET gott skick. Efter en del prutande kom vi fram till ett pris på 4000:-. När killen väl står i mitt kök (han har åkt bil en god bit för han ville inte att jag skulle skicka grejerna med posten) och ska pröjsa säger han att han "glömde" ta ut den sista tusenlappen så han har bara 3000:-. Klart jag blev irriterad, men till slut åkte han därifrån med utrustningen och jag hade lyckats skaka av honom 3800:-. Vet inte om jag var dum, men jag ville ju inte skicka honom på porten heller.
 
Personligen tycker jag det kan vara svårt att få betalt för grejerna i stället! På Blocket sålde jag nyligen en D7D med batterigrepp, dubbla batterier, tre objektiv (100-300, 28-100, 24-70) allt i MYCKET gott skick. Efter en del prutande kom vi fram till ett pris på 4000:-. När killen väl står i mitt kök (han har åkt bil en god bit för han ville inte att jag skulle skicka grejerna med posten) och ska pröjsa säger han att han "glömde" ta ut den sista tusenlappen så han har bara 3000:-. Klart jag blev irriterad, men till slut åkte han därifrån med utrustningen och jag hade lyckats skaka av honom 3800:-. Vet inte om jag var dum, men jag ville ju inte skicka honom på porten heller.

Det är precis sånt jag snackar om! Vuxna människor dessutom... Ingen skam i kroppen.
 
Personligen tycker jag det kan vara svårt att få betalt för grejerna i stället! På Blocket sålde jag nyligen en D7D med batterigrepp, dubbla batterier, tre objektiv (100-300, 28-100, 24-70) allt i MYCKET gott skick. Efter en del prutande kom vi fram till ett pris på 4000:-. När killen väl står i mitt kök (han har åkt bil en god bit för han ville inte att jag skulle skicka grejerna med posten) och ska pröjsa säger han att han "glömde" ta ut den sista tusenlappen så han har bara 3000:-. Klart jag blev irriterad, men till slut åkte han därifrån med utrustningen och jag hade lyckats skaka av honom 3800:-. Vet inte om jag var dum, men jag ville ju inte skicka honom på porten heller.

Om jag hade gjort upp priset med någon och denne gjorde så, då vete fan om jag sålt över huvud taget.
Det är ju bara säga: "Lika lång väg hem igen."
 
Ja, har man kommit överens om ett pris på telefon så tycker jag nog att det ska gälla. Vill man pruta på plats är det ju bättre att inte prata om priset alls innan.

Men annars är ju det där med priser alltid kluvet. Som köpare vill man förstås komma undan så billigt som möjligt, och som säljare vill man få så mycket som möjligt.

När jag själv säljer saker (vilket inte är så ofta) brukar jag kolla till exempel Blocket och Tradera och se vad prylen i fråga kostar begagnad. Sen försöker jag sätta ett pris som är tillräckligt lågt för att genomföra en snabb affär utan prut, men som samtidigt känns acceptabelt för mig. Det brukar funka bra!

Men säljer man på tradera kan man ibland bli glatt överraskad :)
 
Jag hade sänt hem snubben utan kamera.. Inget snack om saken ens.. Höll min vara jag sålde det jag utlovat och någon kom på uppgjort pris så var det en tom väska han returnerade hemmåt med....Garanterat...
 
Att jämföra begagnatpriset på äldre kameror med prisjakt kan ibland slå lite lustigt. När jag sålde min Sony A100, visserligen billigare än en ny A200 kostade, nämnde köparen att han gjort en jättebra affär eftersom nypriset på A100 var betydligt högre än på A200an enligt prisjakt (A100 ersattes av A200 för ett år sedan, men ligger fortfarande kvar i några butikslistningar hos prisjakt för mer än tusenlappen dyrare än A200).
 
Det beror på 1)att den gamla finns kvar i lager hos återförsäljare som är för korkade att sänka priset då en billigare ersättare kommit.2) att (som i pricerunners fall) sajten är usel på att uppdatera återförsäljare som inte längre är aktuella, eller tom gått i konkurs.

Tittar man noga så ser man dessutom att eftersläpande äldre modeller bara återfinns till försäljning (ofta dyrt) hos återförsäljare som inte är ens är branschen.

Ex. Man hittar inga gamla icke gångbara produkter hos "Cyberphoto". Däremot kan dom hittas i lager hos "data-bengan" eller liknande företag som har noll koll.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.