Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdering utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

lenp

Medlem
Hej - funderar på att sälja min Fujifilm X-T5 kamera och Fujinon XF 100-400. Känner inte jag utnyttjar kamerans kapacitet och har lite för mycket pengar bundit i den. Kameran ny 2023 och väldigt lite använd, absolut nyskick. Objektivet köpte jag beg i år, väldigt fint. Kollade med MPB och fick 1720 EUR som förslag. Känns som jag förväntat mig mer, men...

Vad tror ni? Alternativ annars att sälja, Tradera/Ebay/Blocket? Paket eller var för sig?

Med dagens kronkurs så är det ca 20000 SEK som MPB erbjuder dig.

Deras lägsta utpris på samma produkter ligger på ca 2300 € vilket är ca 6700 kr mer än de erbjuder dig vilket motsvarar en marginal på ca 30%. De erbjuder dessutom 6 mån garanti till kunderna, vilket i sig motiverar ett något högre pris än vid en ren privataffär.

De är pålitiliga, snabba och jag har själv både köpt, sålt och bytt både hus och objektiv där. Visst man skulle kunna få någon krona mer via Blocket och Tradera - men när det är flera delar känns det väldigt smidigt att göra en affär via en motpart.

Kikar man på Tradera så ligger ett par X-t5 or ute för 16000-17000 utan bud och någon har föreslagit 15000 som är intresserad. Så om du tror att du kan sälja objektivet för mer än 5000, kanske du kan räkna med ett par till några tusenlappar mer.

Men då tar affären längre tid och du måste hantera alla "däcksparkare" och "sista priset kompis" spekulanter som vill bjuda ännu mindre än de 20000 du kan få på ett bräde från MPB.

Personligen skulle jag med detta sagt, valt att göra affär med MPB eller med en fotosidanläsare som ger anständigt bud - samt är beredd att mötas för att göra upp affären.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar