ANNONS
Annons

värdering av tre äldera kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Sigurdsson

Medlem
Hej jag har fått tre kameror av äldre modell.
Jag undrar var jag kan få reda på hur gamla dom är och om det finns något samlarvärde i dom. Det rör sig om en bäljkamera i fickformat och två lådkameror.

//Håkan
 
LPFoto på Rådmansgatan i Stockholm handlar väl mest med samlarkameror. De kan kanske ge någon uppfattning om vad det är och vad det är värt.
 
Lådkameror tillverkades i miljoner och är mycket enkla. De är oftast bara värda några tior. Det ska vara en mycket speciell lådkamera, som Kodaks första från 1800-talet för att ha något reellt värde hos samlare.

Bälgkameror finns som enkla amatörmodeller, bättre modeller och riktigt bra. De kan vara värda från en 50-lapp till 15.000 kr...
 
Jag vet inte vilka fabrikat men jag provar att lägga upp bilder så får ni se.
Detta är bäljkameran.
 

Bilagor

  • blandat-063.jpg
    blandat-063.jpg
    15.3 KB · Visningar: 2,661
Bälgkameran är tysk och från 30-talet. Objektivet är en trelinsig anastigmat. Nu berättar du inte vad det är för tillverkare, men liknande kameror gjordes av många. Värdet ligger mellan 100-300 kr beroende på om slutaren fungerar, bälgen är hel osv.
-----------
Atlantic Royal är ingen lådkamera, utan en tvåögd spegelreflex. Tillverkad av Montanus Camerabau i Tyskland i mitten på 50-talet. Den såldes bara i Sverige under namnet "Atlantic Royal". Värde ca 400-500 kr om den är i fungerande skick.

Här är en samlare som just är ute efter en Atlantic Royal:

http://www.tlr-cameras.com/German/Montanus.html

Klicka på "Del Monta"-kameran så ser du att han efterfrågar just Din kamera. :)
------------
Lådkameran är italiensk, och så gott som värdelös i pengar räknat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.