Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdering av EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)
(Är nybliven medlem här, så ursäkta om denna tråden hamnade helt fel).

Nu är det så att jag tänker sälja min Canon EOS 1000D inom någon månad för att köpa en 550D istället.

Kameran är dryga ett år gammal, garantin har precis gått ut.
Kamerahuset är i toppskick, inga repor, märken eller andra skador.
Hur många exponeringar den har gjort har jag ingen aning om, men den är i stort sett som ny.
Kitobjektivet, 18-55mm, som skall medföljas är i bra skick likaså.

Köpte den för 3.000 av en kompis inkl.objektivet, men det var ett så kallat "kompispris".
Jag undrar nu alltså vad jag ska ta för detta?
 
Senast ändrad:
(Är nybliven medlem här, så ursäkta om denna tråden hamnade helt fel).

Nu är det så att jag tänker sälja min Canon EOS 1000D inom någon månad för att köpa en 550D istället.

Kameran är dryga ett år gammal, garantin har precis gått ut.
Kamerahuset är i toppskick, inga repor, märken eller andra skador.
Hur många exponeringar den har gjort har jag ingen aning om, men den är i stort sett som ny.
Kitobjektivet, 18-55mm, som skall medföljas är i bra skick likaså.

Köpte den för 3.000 av en kompis inkl.objektivet, men det var ett så kallat "kompispris".
Jag undrar nu alltså vad jag ska ta för detta?


Jag hade inte gett mer än 2000kr..
 
På blocket verkar de flesta ligga ute för 3000 +/- en femhundring, så något sådant antar jag är skäligt.
 
Är objektivet versionen med IS tror jag att man enkelt kan få 2500kr, kameran säljs ju fortfarande i stora mängder vad jag vet, och den klår ju vilken kompakt som helst på marknaden. Hur många exponeringar har kameran tagit? (Det går att granska via ett exif-program typ opanda under "shutter count"). Har den bara några tusen bilder bakom sig är det ingenting att bry sig om, är det fråga om tiotusentals så drar det nog ner på värdet ganska kraftigt.

Tror det kan vara bra att prova på att få 3000kr och sen gå ner i pris vid behov.
 
Sälj hus och objektiv var för sig så kan du få mer
skulle tro det inte är svårt att få 1500 till 2000 för huset
för objektivet om det är is varianten så går det att få 700 till 1000 kr ( om ej is ca 500 Kr )
 
På blocket verkar de flesta ligga ute för 3000 +/- en femhundring, så något sådant antar jag är skäligt.
Tvärtom, skulle jag vilja påstå. De priserna är för höga. Annonserna som syns på Blocket är ju de kameror som inte sålts till det begärda priset. Där finns t ex 1000D med kitzoom som ligger ute för 2500 kr och uppenbarligen inte blivit såld på flera veckor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.