ANNONS
Annons

Värde?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patric Jakobsson

Aktiv medlem
Jag har blivit erbjuden att få köpa en kamera med blixt efter att dess ägare avlidit.
Varken jag eller försäljaren vet vad den är värd.

Jag hoppas att någon av er har ett hum om det...

Det är en Chinon CM-4s, från 1983 (tror jag), och blixten heter Nissin 24 aso auto-so.
Skicket är "begagnad" men utan fel.

Någon som kan hjälpa mig med ett ungefärligt värde? Vet någon vad den hade för nypris?

Tack på förhand!

Putte

Näst intill inget alls.
Om du får den så ta emot den, alla Pentax objektiv med K-bajonett passar.
Men om du vill ha en bra manuell liten kamera till lågt pris så är en Pentax MX eller MEsuper bättre.

Inget?

Tack för svaret!

Men inte kan den väl vara värdelös?
Jag har kollat lite på den och testet en del, och jag kommer inte riktigt överens med exponeringsmätningen, alltså sättet den visar på.
Tre lampor... Jag har en Minolta srt 101, och på den är det visare i sökaren som visar ljuset och inställningarna. Det tycker jag är mycket enklare att använda, men det är väl en vanesak...

Glömde att säga att på kameran sitter ett objektiv: Chinon 35-70mm, 1:3,5-4,5.
Så nog måste den väl vara värd någon krona?

/Putte

Ok, kolla på auktionssiter typ ebay o Tradera så ser du kanske lite var buden ligger.

För 18 år sedan hade jag en Chinon CE5 som var en mycket trevlig kamera, då var en CM4 den billigaste och enklaste som gick att hitta.

Min CE5 kostade nog ca 2000:- inkl 50mm F:1.7 då.
idag får man nog en femhundring för en sådan i fint skick.

Bra.

För mig som köpare är det ju bra om den inte är så dyr. :) Nappade på erbjudandet främst för att jag vill ha en kamera till, då jag är intresserad av att experimentera lite, tex med s/v och dia, men vill samtidigt köra "vanlig" film med papperskopior som jag gör idag. Och då tyckte jag att denna kamera var ok att latja med.

Tack för ditt svar Gunnar!

Hej

Efter att ha följt begagnatmarknaden på Chinon så skulle jag noga säga, att ett Chinon CM-4s hus är värt ca 200 - 350 kr om det är i bra skick. Objektivet är ligger i prisklassen 100 - 150 kr.

En Chinon CM-4s går utmärkt att latja med. Mycket enkel kamera, men brukar funka bra.Framförallt har den ju K-bajonett vilket är en fördel, om man vill köpa begagnade objektiv.

Vill du veta mer om Chinon, så kan du kolla på:
http://www.butkus.org/chinon/

/Pingo

PS

Om jag inte minns fel så zoomobjektivet uselt.

DS

Alternativ till denna?

Tack för ditt svar!

Tråkigt om det är som du tror dig minnas, att zoomen är usel...
Som du beskriver prisklasserna så skulle denna kamera med objektiv hamna i en prisklass på max 500:-. Då kanske man även kan räkna in den relativt enkla blixten i det priset också.

Du skriver om att den har K-bajonett fattning.
Ser likadan ut som på min gamla minolta srt 101, men passar tyvärr inte. Men vilka som passar eller ej vet de på fotoaffären.

Jag skulle vilja ha tag i en begagnad automatisk kamera med möjlighet till manuella inställningar. Helst i den här prisklassen eller kanske i alla fall något högre. Kanske någon här har något tips?

Det vore praktiskt att ha en automatisk kamera med ett bra autofokus-zoomobjektiv till. Det möjliggör "snabba" fotograferinger och är enkel att ta med sig på en semestertripp, då man slipper släpa runt på en stor tung väska. Pusst...

Alla modeller och beteckningar är en ren djungel för mig.
Någon som kan tipsa om en stryktålig modell som passar på min beskrivning?

Återigen, tack för hjälpen!

//Putte

AF
Minolta 600si classic
Minolta 505 super
Dessa är "billiga" men bra. Hitta gärna en 35-70mm F:4 zoom ihop med en 70-210mm f:4 zoom så klarar du dig långt.
Givetvis finns motsvarande från alla tillverkare.

Manuell fokusering
Pentax ME-Super
Richo XP ?
Canon AE-1P
Olympus OM1, 2, 10, 20 osv
Dessa är prisvärda och lämpliga för dina behov.
Jag har ingen koll på motsvarande från Nikon men det finns bra där oxå.
SÖk lit ei forumen här så hittar du tusen tips.

Gunnar

Tack för dina tips!

Jag får väl ta och surfa runt lite här i forumen och söka fakta, som du skrev...

Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar