Annons

Värde på LX-paket?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbot

Aktiv medlem
Har blivit erbjuden att köpa ett fullt fungerande LX-paket och har ingen aning om värdet och hoppas att ni kan hjälpa mig med värderingen.

Följande utrustning ingår:
Pentax LX med winder.
Pentax MX med winder.
Pentax 50mm
Pentax 100mm
Pentax 24-50mm
Tokina 80-200mm 2.8.
Pentax 400mm 5.6

//Tobbe P

Med tanke på att vissa i princip skänker bort analoga grejor idag, så är det svårt att värdera. Om det finns ett värde så är det oftast pga väldigt speciella objektiv. De som följer med är dock trotts att de är helt ok, inget märkvärdigt, och inte heller original på ett par.
Alltså fina fotosaker, dock i det närmaste utan värde av betydelse. Kanske en tusing, snällt räknat med tanke på säljaren är min gissning.

Jag håller inte med om att allt är "utan värde av betydelse". Snoka runt lite på Ebay mm, just Pentax LX tycks ha blivit en kultkamera som går för hyfsat höga belopp, allt beroende på skick naturligtvis.

Du har inte angett några ljusstyrkor hos objektiven, men jag skulle gissa på ett pris mellan 4000 och 4500:- är rimligt.
LX hade en del problem med tätningar som torkar o behöver bytas, om detta är gjort så är nog värdet lite högre.
Ett MX-hus i bra skick kostar ca 1500:-, ett LX hus i bra skick ca 2000:- och så lite för resten av prylarna

Tack för era snabba svar.

Prylarna har använts av en amatörfotograf sedan början på 80-talet, han tappade så småningom intresset och har haft prylarna nedpackade och oanvända dom senaste 12 åren.

Då det pris han begär verkar vara rimligt så skall jag låna hem och provköra utrustningen under helgen.

Byte av tätningar var får man sånt utfört och till vilken kostnad?

//Tobbe P

abbot skrev:
Tack för era snabba svar.

Prylarna har använts av en amatörfotograf sedan början på 80-talet, han tappade så småningom intresset och har haft prylarna nedpackade och oanvända dom senaste 12 åren.

Då det pris han begär verkar vara rimligt så skall jag låna hem och provköra utrustningen under helgen.

//Tobbe P

Foto Flod i Hammarby hade rep och service på Pentax förut och har fortfarande mycket reservdelar i hyllorna, samt att de har stort kunnande på grejorna. Bra att ha att göra med är dom också.

http://www.fotoflod.se/

// Matte

abbot skrev:

//Tobbe P
Känner man sig händig kan man byta dem själv. Det finns flera som säljer kit med diverse tätningar för rimliga pengar. Jag köpte ett på Ebay för mindre än en hundring och bytte själv. Kladdigt var det men inte särskilt svårt.

Läste under recensionena här på fotosidan något om att det kunde vara problem med "sticky mirror", vad är det för något?
Samt att ISO ratten kan oxidera, kan man åtgärda sånt själv? och krånglande tidsautomatik.

//Tobbe

Pris LX

Hej Torbjörn!

Sålde nyligen mitt LX hus B-skick till L-foto i vansbro (en firma som handlar med begagnat) och fick 2000 skr. L-foto i sin tur säljer för runt 4000 skr. "sticky mirror" ett fenomen som uppstår när kameran inte används på ett tag, spegeln låser sig.Tror den fastnar i någon slags gummidämpning.Har ditt objekt legat undanstoppat så prova att göra några exponeringar verkar spegeln fälla normalt så är den troligen ok.
Mitt MX-hus såldes samtidigt för 700 skr.

Micke.

abbot skrev:
Läste under recensionena här på fotosidan något om att det kunde vara problem med "sticky mirror", vad är det för något?
Samt att ISO ratten kan oxidera, kan man åtgärda sånt själv? och krånglande tidsautomatik.
Sticky mirror beror som sagt på att med åldern så blir packningarna runt mattskivan klibbiga, och spegeln fastnar i uppfällt läge efter en exponering. Det finns också en liten gummikudde som spegeln vilar mot i nedfällt läge. Den sjunker ihop med tiden och medför att man bakfokuserar.

Jag hade båda dessa problem för ett par år sedan -- även oxiderad iso-ratt -- och bad om tips och råd på diverse Pentax-forum. Allihop avrådde mig bestämt från att försöka fixa det själv. Du kan skicka kameran till Pentax Uppsala så skickar dom den till Tyskland för fullservice för cirka 2500:-.

Kolla också www.ashaiphoto.co.uk , de rekommenderas av Brittiska Pentaxianer och är om jag inte minns fel en bit billigare, även om man räknar in frakten.

-- MW

Nu är prylarna hämtade för testning under helgen och allt verkar fungera och vara i fint skick.

Följande ingick i utrustningen:
LX-hus skick B+
LX winder skick A

MX-hus sliten men fungerande
MX winder skick B+

Pentax M50mm 1:1.4 skick B+
Pentax M50mm 1:1.7 skick B+
Pentax M100mm 1:2.8 skick B
Pentax A24-50 1:4 skick B+
Pentax A400 1:5.6 skick B+
Tokina ATX 80-280 1:28 skick B+
Elicar Mellanringar 3st