Annons

Värde på hasselbladsutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Har fått nys på följande hasselbladsutrustning:

500C kamerahus, Planar 1:2,8/80 mm, Sonnar 1:4/150 mm och Sonnar 1:5,6/250 mm objektiv, 3 magasin A-12

skulle vilja få ett hum om värdet. Är det värt 15.000?
 
Hejsan
Om grejerna är i fint skick så är priset helt rätt, det ligger faktiskt några tusenlappar under det pris man brukar betala för en sån utrustning.Här är lite priser som jag sett på liknande utrustning, 500 c med a-12 mag och 80mm crome pris ca 6-7000 kr,150 mm 5-6000 kr,250 mm ca 6000 kr och ett a-12 mag får du ge minst 2000 kr för.Så om prylarna är i bra och fungerande skick är det inget att tveka på.

Lyck till
Lars-Göran
 
priset stämmer nog ganska bra, men av bilden så verkar det vara C-12 och inte A-12, dom kan behöva servas för att dra fram jämnt, samt att mattskivan i 500C inte går att byta själv, är den gammal är den ganska mörk samt att skumgummit som dämpar spegeln antagligen har mörknat = risk för felfocusering!
 
tack för era svar! Ska kolla på kameran nästa lördag. Ska försöka att kolla mattskivan och skummgummit.
 
Om det var jag som köpte den kameran, så hade jag på sikt försökt att byta 250:an mot en 50:a, har ung. samma beg. pris, men 50:an är så mycket roligare (personlig reflektion) om man som jag aldrig skruvar fast kameran på stativ.
 
Priset är lite högt tycker jag. 500C med 80 och mag säljs för 5-6000 och 150-or går för under 3 ibland.
 
Värdet...

Värdet på beg mellanformatskameror är något som sjunker mycket fort i dessa digitala tider.
Billigt beg mellanformat finns det gott om!!
Dessvärre för det är ju fina prylar ;-)

Prylarna på bilden har ju några år på nacken...

/Janne
 
Beg Hasselblad

Prokam i Växjö har gott om billigt beg Hasselblad. Hör med dom, 0470-21800.

/Janne
 
Värdet...

Värdet på beg mellanformatskameror är något som sjunker mycket fort i dessa digitala tider.
Billigt beg mellanformat finns det gott om!!
Dessvärre för det är ju fina prylar ;-)

Prylarna på bilden har ju några år på nacken...

/Janne
 
Knappast värt priset för 15 000:-

Jag hade själv en Hasselbladare som jag sålde.
Det var bla ett CF 80/2.8 i fint skick som jag ej fick sålt för 4900:- (Sålde det sedan tillsammans med hus 2000 FC). Fick 3500:- för ett F 50/2.8 (C-skick dock) och F 150/2.8 (B-skick) som jag tror jag fick sålt för 4000:- efter ett antal månader.

Prylarna på bild är ju några år äldre och antiflexbehandlingen är inte lika bra.
 
Om skicket är perfekt så kaaaasnske det är värt pengarna, jag hade bjudit max 13500,- om jag hade vääldigt lust på precis dem sakerna.

Dessa är inte så väldigt lättsålda,, hade det varit nya modeller så ligger priset betydligt högre!

Mvh Niclas.


Ps, Men har man vääldigt lust på grejerna så är man ju den svaga parten i en affär, då man betalar det säljaren vill ha,, även om det ligger högt:)

ÄR det värt det för DIG så ÄR det värt det i vilket fall som helst:)
 
Walle skrev:
Har fått nys på följande hasselbladsutrustning:

500C kamerahus, Planar 1:2,8/80 mm, Sonnar 1:4/150 mm och Sonnar 1:5,6/250 mm objektiv, 3 magasin A-12

skulle vilja få ett hum om värdet. Är det värt 15.000?

Det som jag ser som viktigast är att grejorna är servade, om dom legat still i många år så finns det stor risk att du måste renovera åtminstone huset samt optiken.

Jag har totalrenoverat mitt 500C-hus samt bytt mattskiva till en ljusare hos Pro Camera service i Landvetter, detta kostade ca 1700 kronor inklusive moms.

Objektivrenovering tar han Ca 1350 kronor för, detta gäller upp till 150 mm.

När jag säger renovering så menar jag totalrenovering, grejorna blir som nya i funktion. Ja huset blev ju faktiskt bättre p.g.a. den nya mattskivan...

Mina A12 som legat minst i 25 år fungerar klockrent efter att jag själv bytt tätningar i dem för 60 kronor styck, dom drar fram helt jämnt.

Om grejorna är servade & välfungerande så tycker jag att priset låter bra, vet dock inte om det är marknadsmässigt bra pris...

Som sagt, fungerar allt klockrent så pruta & köp. Annars så är det nog säkrare att köpa hos en firma med garanti.

Om du köper grejorna så föreslår jag att du tar kontakt med Pro Camera Service för utbyte av mattskivan, han har många bra & billiga alternativ att erbjuda p.g.a. att han själv fräser ned valfri skiva så att den passar. Han har bl.a. en Mamiyaskiva som i princip håller Accutematte-D klass men bara kostar en tredjedel (ca 600).

/Larsa
 
Walle skrev:
tack för era svar! Ska kolla på kameran nästa lördag. Ska försöka att kolla mattskivan och skummgummit.

Fråga när grejorna servades sist, 500C slutade tillverkas -69 & om den aldrig är servad så behöver den en sådan. Detta gäller även optiken samt tätningarna i magasinen.

Kolla bländar & slutarlameller så att dom inte trögar vid exponering. Mina slutarlameller trögar när jag trycker in nedbländningsspaken men inte så mycket att det stör exponeringen märkbart, om det är minusgrader kanske det funkar sämre.

Optiken kan ofta användas trots lite tröghet men kamerahuset behöver förmodligen omgående en service, pruta på! Sedan så får man renovera en grej i taget eftersom, om grejorna bara används sedan så håller dom MYCKET länge. Servicen i Landvetter är ju mycket billig om man jämför vad service av moderna kameror kostar.

Åldern på grejorna får du fram genom att kolla serienummret & använda denna tabell:

V H P I C T U R E S
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

Om serienumret börjar med TE så är kameran från -69...

Lycka till, Larsa.
 
Ursäkta ett sidospår...

...men är det någon som känner till en hemsida som beskriver nutida och historiska Hasselbladare. Dvs som beskriver de olika modellernas finesser osv...

/Svante
 
Re: Ursäkta ett sidospår...

Kodiak skrev:
...men är det någon som känner till en hemsida som beskriver nutida och historiska Hasselbladare. Dvs som beskriver de olika modellernas finesser osv...

/Svante
Denna sida är kanske vad du söker.

I Photo.nets MF-forum kan man hitta en del matnyttigt i, om inte annat så kan man fråga...
 
Senast ändrad:
Christoffer.

Här är telefonnumret till Pro camera service i Landvetter:

PRO CAMERA SERVICE
031-91 94 03
David Knappman

Han är mycket bra att prata med om det är nåt du undrar över...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.