Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värde i gamla Hasselbladare?

Produkter
(logga in för att koppla)

pilgrimsfalk

Avslutat medlemskap
Hej

Fotar med min Eos 400D i vanliga fall men har lite Hasselbladsgrejer. Skulle gärna sälja dessa om det hade något värde och investera i digitala grejer.
Vad tror ni om värdet/säljbarheten hos dessa:
500 C
Planar 1:2,8 80mm
Superwide C 1:4,5 38mm (biagon?)
Macro planar 4/120 Carl Zeiss

Martin

pilgrimsfalk skrev:
Hej

Fotar med min Eos 400D i vanliga fall men har lite Hasselbladsgrejer. Skulle gärna sälja dessa om det hade något värde och investera i digitala grejer.
500 C

Martin

Titta serienummeret och ta reda på hur gammal den är:)

Tack för hjälpen

OK - då verkar det ju klart värt att lägga ut för försäljning. Skall ta reda på serienummer/ålder och ta lite foton på grejerna.

Tack för hjälpen

Ebay.de har en massa hasselbladprylar. Här tycker jag man får en riktigt bra känsla för vad sakers sanna marknadsvärde ligger. Ett 500-hus är knappt värt nått, men bra optik kan kosta runt 10-15000:- om det är intressanta saker. Såg bl.a. en 30 mm på YFO för var det 25000:-?

Så kika där för lite ideer.

BAW

Sånär som på Superwiden är det inte mycket pengar att hämta i grejerna. Jag tror inte du får mer än en tusenlapp eller två per styck för något av det.

LP-fotos auktioner kan ge en viss indikation på prisläget i Sverige. I deras tre senaste auktioner har bara 1 av 11 500C med A12-magasin och 80mm-objektiv gått för över 4000kr. Resten har legat på 2500-3600kr per kit. Superwide har gått för 9000-19000kr/st (totalt 8 st, 3 st över 11500kr).

Priset beror mycket på skicket och när grejerna servades senast. Nysmorda och rena kommer de att sälja lättare men det är ganska osannolikt att det är värt att smörja upp dem, det kostar en bra slant. Ett fräscht 120/4 CF (nyare konstruktion) kan nog ge 4-5000kr men ett äldre C- eller CT-objektiv bara hälften.

Svenska handlares begagnatpriser är ofta helt uppåt väggarna, de flesta verkar inte ha insett hur lågt priserna sjunkit. Jag skulle nog ringa LP-foto och höra med dem om de kan ta in utrustningen på sin kommande auktion.

Skicket är viktigast för att locka samlare, mint-condition (nyskick) eller sämst superb-condition (nära nyskyck) för att tala e-bay språk är viktigast för att få bra betalt, orginal embalage och manualer är ett stort +, vid sämre skick så skall det vara riktigt gammla efterfrågade prylar, typ gammla ovanliga Leica kameror för att inbringa några större summor.

Annars betingar allt normalslitet analogt bara skrotvärde.

/kent

pilgrimsfalk skrev:
Hej

500 C

Martin

Dina bladarobjektiv kan du köra på 400D:n med en adapter. Min adapter kostade 350kr inkl. frakt. Köpte från virtualvillage.com. Exempelbild finns HÄR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar