Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vänta och framkalla själv eller framkalla i labb

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanF

Aktiv medlem
Jag kommer nog att plåta en modell framöver som har önskemål om svartvita bilder. Själv gillar jag färg så det blir väl antagligen både och. Jag har inte tillgång till mörkrum men min far har prylar och jag ska antagligen besöka honom om några veckor.

Min fråga lyder: Är det värt att vänta några veckor efter exponering och framkalla filmen själv (den svartvita) eller bör jag så snabbt som möjligt lämna in filmen till ett lab och kanske bara göra kopiorna själv? Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken film jag ska prova, funderar på Ilford Delta 400 eller Kodak Tri-X 400.

Att framkallning hos ett labb "förtar" nöjet lite kan jag leva med, åtminstone tills jag beslagtar grejerna av far min :) Det är mer ur kvalitetsaspekt jag undrar.

Filmtips är också välkomna, handlar antagligen av Cyberphoto.
 
Har du tillgång till ett proffslabb så framkalla filmen där och gör kopiorna själv. Kopior har man råd att experimentera med men inte med orginalet.

Även om det inte är jätte svårt så är det kanske inte värt att testa första gången när du har tagit foton på en modell. Då är det bättre att skjuta rullen på något "test objekt" först.

Proffslabbet jag använder här i Malmö tar 50 kr för framkallning av en svart/vit rulle och det blir inte mycket billigare att göra det själv, efter en snabb överslagsräkning i huvudet.

Är inte så insatt i Ilford träsket, men det är bra filmer. Tri-X och T-Max kan jag varmt rekomendera. Kanske Tri-X:en före T-Max, efter vad jag har läst/hört så ger dom samma resultat men att T-Max är mindre tolerant, kräver exaktare framkallning. Tri X ska vara bättre i mellantonerna än Ilford's Delta, men och andra sidan så är kanske det man vill.
 
Proffslabbet?

Hej där...

Jag undra vilket Proffslabb du lämnar filmen till här i Malmö?
Jag har inte framkallat några s/v filmer på väldigt länge. Har istället lämnat in dom.
Fyndfoto är dom som jag vet är billigast i malmö. Men dom som många andra skickar ju iväg filmerna...
 
Jag brukar lämna in mina färgrullar till ProPrint i Umeå, dom verkar ha koll. Kanske bäst att göra så även med s/v. Far min har framkallat ganska mycket Tri-X så det är nog inget problem, men då får ju filmen då ligga i exponerat/oframkallat skick i några veckor och det är kanske inte så bra.
 
Re: Proffslabbet?

Bergh Fredrik skrev:
Jag undra vilket Proffslabb du lämnar filmen till här i Malmö?

Jag lämnar numera all film till Excellera ( http://www.excellera.se ). Dom har väldigt bra service, trevliga och snabba. Kostar lite extra, men och andra sidan så har jag inte haft en repa på mina neg/pos sedan jag började lämna mina filmer till dom. Som sagt dom är lite dyrare när det gäller framkallning, mycket dyrare när det gäller kopiering men resultatet är också mycket bättre. En vanlig 36 rulle färgneg ligger på runt 156 inkl moms, svart vit har jag aldrig framkallat en hel rulle, men har för mig att det kostar 6 kr per bild. Dia kostar 10 kr per bild.
 
Proprint rekommenderade själva TMY (=T-Max 400?) eftersom dom har speciell framkallning för denna film. Tycker mig dock se folk här som varnar för att den är jobbig att kopiera också, eller är det en överdrift? Jag är jäkligt förvirrad, trodde inte det skulle va så svårt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.